Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples program funkar ej efter uppdatering till 10.8.5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2013-11-04 20:27

Hej,

Tänkte uppdaterade min MBP late 2007 från 10.6.8 till 10.8.5. Gjorde dock en klon först med CCC till en extern USB disk utav 10.6.8, SEDAN uppdaterade jag klonen på USB disken (tänkte testa först för att inte råka ut för en otrevlig överraskning). Dock så råkade jag ut för att några av Apples egna program var utgråade efter uppdateringen till 10.8.5:

Quicktime, Kalkylatorn, Automatorn, Photobooth, Förhandsvisning, iCal, Mail, Adressbok fungerade inte på min uppdaterade USB disk.

SKulle ju kunna testa på min "riktiga" HDD på datorn men det känns lite vanskligt om man skulle behöva backa..vilket kanske e lite svårt...

Tacksam för tips o svar!

Ursprungligen av Beagles:

...från 10.6.8 till 10.8.5...

1. Hur uppdaterade du? Vilka steg på vägen från 10.6.8 till 10.8.5?

2. Provade du att starta från USB-disken före uppgraderingen? Programmen var kanske trasiga redan då. Det hände kanske något vid kloningen.

Senast redigerat 2013-11-05 07:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-04 23:10

Och har du kollat efter fler uppdateringar under Äpplet - Programuppdatering?

  • Medlem
  • Köping
  • 2013-11-05 10:15

Hej, bra tips! Tack!

Det jag gjorde var att gå direkt ifrån 10.6.8 till 10.8.5. Och ja, jag provade att starta upp ifrån USB disken innan och det gick bra så att klonen fungerade...INNAN uppgraderingen : )

Japp, jag har testat att kolla under Äpplet..

Klart det kan ha blivit något fel i kloningen, såg dock igår kväll att de program som var utgråade hade en nyare version när man sökte på dem. Till exempel Photobooth hade en nyare version, det tar bara emot att ta bort de "utgråade" versionerna som inte fungerar. Hur blir det med Time Machine?? Kommer Time Machine att få frispel när man gör backup till disken och "orginal" program inte finns?

Mitt tips är att ladda ner combo-versionen av 10.8.5-uppdateringen, och installera den.

Ja, trots att du redan har 10.8.5.

http://support.apple.com/kb/DL1676?viewlocale...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-05 13:52
Ursprungligen av Beagles:

Hej, bra tips! Tack!

Det jag gjorde var att gå direkt ifrån 10.6.8 till 10.8.5. Och ja, jag provade att starta upp ifrån USB disken innan och det gick bra så att klonen fungerade...INNAN uppgraderingen : )

Japp, jag har testat att kolla under Äpplet..

Klart det kan ha blivit något fel i kloningen, såg dock igår kväll att de program som var utgråade hade en nyare version när man sökte på dem. Till exempel Photobooth hade en nyare version, det tar bara emot att ta bort de "utgråade" versionerna som inte fungerar. Hur blir det med Time Machine?? Kommer Time Machine att få frispel när man gör backup till disken och "orginal" program inte finns?

Utgråade? Menar du i Docken (borde vara ett frågetecken), eller i Programmappen? För i Docken har du bara en genväg. Så då hade lösningen varit enkel. Är det i Programmappen verkar det konstigt, normalt ska gamla versioner inte finnas kvar (med få undantag).

1
Bevaka tråden