Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imovie 2013 importering extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag uppdaterade min macbook air nu till nya maverice. det ser bra ut verkar vara stabilare och smidigare.

men en sak jag funderar på är i imovie.

någon som vet hur man gör och om man kan importera filmer från en kamera till en extern hårddisk, som det gick att göra i förra versionen.

Ursprungligen av danielizaxon:

...och om man kan importera filmer från en kamera till en extern hårddisk, som det gick att göra i förra versionen.

Varför har du fått uppfattningen att de skulle ha tagit bort den möjligheten?

Beror din fråga på att du har testat, och stött på någon form av problem? Berätta i så fall lite mer om problemet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför har du fått uppfattningen att de skulle ha tagit bort den möjligheten?

Beror din fråga på att du har testat, och stött på någon form av problem? Berätta i så fall lite mer om problemet.

ne det känns väldigt konstigt att de skulle tagit bort de.

jag testade ladda in filmer från min gopro kamera och i förra imovie kom det upp ett val var man ville spara de importerade filerna, men i det nya kommer det inte upp det står bara importera.

testat på olika sätt att lägga filerna på den externa hårddisken och importera de därifrån i hopp att de sparas på samma ställe men inte de.

har testat att flytta de iporterade filerna från datorn till den externa hårddisken men då hittar inte imovie dem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-03 21:55
Ursprungligen av danielizaxon:

någon som vet hur man gör och om man kan importera filmer från en kamera till en extern hårddisk,

Första gången iMovie 10.0 (2013) öppnas skapas ett nytt bibliotek i din hemmapp ~/Filmer/iMovie-bibliotek.imovielibrary. Dit kopieras tidigare iMovieprojekt och nya importer hamnar också där. Man kan flytta det biblioteket till exempelvis en extern hårddisk, eller jobba med flera olika bibliotek om man vill, man får öppna ett i taget. Kolla till exempelvis denna tråd (just nu näst sista inlägget av "superhumanity") för hur du får trixa till det
Du har lite val i Arkiv-menyn som är användbara: Öppna bibliotek samt Kopiera händelse till bibliotek

De gamla iMove-mapparna kan du ta bort om du inte har tänkt använda iMovie 9 (2011) mer
Ta bort gamla bibliotek efter uppdatering
iMovie (2013): Updating projects and events from previous versions of iMovie

Ursprungligen av IngoX:

Första gången iMovie 10.0 (2013) öppnas skapas ett nytt bibliotek i din hemmapp ~/Filmer/iMovie-bibliotek.imovielibrary. Dit kopieras tidigare iMovieprojekt och nya importer hamnar också där. Man kan flytta det biblioteket till exempelvis en extern hårddisk, eller jobba med flera olika bibliotek om man vill, man får öppna ett i taget. Kolla till exempelvis denna tråd (just nu näst sista inlägget av "superhumanity") för hur du får trixa till det
Du har lite val i Arkiv-menyn som är användbara: Öppna bibliotek samt Kopiera händelse till bibliotek

De gamla iMove-mapparna kan du ta bort om du inte har tänkt använda iMovie 9 (2011) mer
Ta bort gamla bibliotek efter uppdatering
iMovie (2013): Updating projects and events from previous versions of iMovie

tack för svaret.
nu har jag testat de olika alternativen.
tagit bort alla klipp jag har, flyttat mappen från datorn till den externa hårddisken. verkar funka till jag ska importera filmer så gör den en ny mapp på datorn och lägger in det dit. plus att imovie inte hittar mina klipp på kameran ibland.

någon som kan svara på hur jag får tillbax det gamla imovie. kör me de till apple fixar det till det bättre.

har löst det nu tror jag verkar fungera just nu.

man går gå igenom stegen i längen ovanför.
sen om man ska importera till en extern HD så höger klickar man på biblioteket i imovie man vill importera till så lägger det sig på den externa HD.

tack för all hjälp.

1
Bevaka tråden