Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går i viloläge igen efter att den "vaknat"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en relativt ny Macbook Air, ca 3 månader gammal, som det verkar vara fel på.

När den gått i viloläge, och jag startar upp den igen (genom att t.ex. trycka på musplattan) så tänds skärmen som vanligt och den ser ut att "vakna". Men efter ett antal sekunder (kanske 15?) så går datorn ner i viloläge igen! När jag sedan väckt den så fungerar allt normalt, till nästa gång jag låter den gå i viloläge. Då blir det likadant igen.

Vad kan detta bero på, och hur fixar jag det?

Pratade precis med Apple support, som påpekade att min telefonsupport gått ut för 8 dagar sedan. Han kunde inte hjälpa mig om jag inte köpte ett support-abbonemang för ett par tusenlappar som gäller i tre år, eller så kunde man betala per samtal (429:- tror jag det var).
Då föreslog jag att jag istället kunde lämna in den på garantireparation till affären där jag köpte den (NetOnNet), men Apple-killen menade att detta inte är ett hårdvarufel, och därför inte går på garantin.

Alltså detta är så jobbigt, en nästan helt ny dator som det är fel på kan jag inte lämna in på garantin? Ska man behöva betala för att få åtgärdat ett sådant här fel? Detta är min första dator från Apple, och jag har inte varit med om något liknande med andra företag jag köpt datorer från tidigare..

Någon som vet, eller har förslag på vad jag kan göra?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-04 20:44

Vilken version av OS X har du? Vad har du för prylar anslutna till datorn? Har du provat att starta om datorn? Har du provat med ett annat användarkonto? (Då kan du direkt få reda på om det är användarkontot eller datorn (hårdvaran) som strular.
Vad mer har du provat?

Jag har version 10.8.5
Har inga prylar anslutna alls.. Startat om datorn har jag gjort. Jag har inte testat ett annat användarkonto, menar du Apple-ID? För vi har inget fler i familjen. Men kanske kan fråga någon kompis.
Jag har inte provat så mycket mer.. Jag installerar alltid nya uppdateringar för datorn. Har provat att söka på detta forum och ett annat om det finns fler med mitt problem, men hittar inget.
Apple-killen på supporten hade inte hört talas om mitt problem innan.

Ursprungligen av Maxeli:

...inte testat ett annat användarkonto, menar du Apple-ID...

Nej, han menar att skapa ett nytt användarkonto i datorn, och logga in på det kontot i stället för din vanliga användare, för att se om datorn beter sig likadant där.

http://support.apple.com/kb/PH11468?viewlocal...

Ja, då förstår jag. Har skapat ett nytt konto och ska testa det i någon dag tänkte jag. Återkommer!

Ursprungligen av Maxeli:

Jag har en relativt ny Macbook Air, ca 3 månader gammal, som det verkar vara fel på.

När den gått i viloläge, och jag startar upp den igen (genom att t.ex. trycka på musplattan) så tänds skärmen som vanligt och den ser ut att "vakna". Men efter ett antal sekunder (kanske 15?) så går datorn ner i viloläge igen! När jag sedan väckt den så fungerar allt normalt, till nästa gång jag låter den gå i viloläge. Då blir det likadant igen.

Vad kan detta bero på, och hur fixar jag det?

Någon som vet, eller har förslag på vad jag kan göra?

Min MacBook Pro från 2012 gör "precis" likadant...
Jag har den kodlåst så man måste logga in vid viloläge, och i början kan man inte skriva något i rutan, utan "badbollen" snurrar sen går den ner i vila... Sen får man trycka igång den igen, då kan man skriva och sen tar det en stund innan den loggar in sen funkar det.

Men jag upplevde att detta försvann när jag uppdaterade till Mavericks (Mac OS X 10.9)....

Med vänlig hälsning, Christoffer

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Men jag upplevde att detta försvann när jag uppdaterade till Mavericks (Mac OS X 10.9)....

Då ska jag göra det, kan väl inte skada att testa.. Tack så mycket för tipset!

Ursprungligen av Maxeli:

Då ska jag göra det, kan väl inte skada att testa.. Tack så mycket för tipset!

Kan även tillägga att detta endast har hänt mig när strömsladden suttit i, är inte sladden inkopplad så håller den inte på och dummar sig (förutsatt att inte batteriet är tomt alltså)

1
Bevaka tråden