Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut endast utvalda typsnitt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-03 22:15

Jag ska visa olika förslag på typsnitt till en kund. Hur samma text ser ut med 10-15 olika typsnitt. Jag har testat t.e.x. FontExplorer X Pro som kan göra detta. Men inte med den text jag vill som .te.x.

Citat:

SÅ HÄR SER DET UT MED DENNA FONT, Från: 1 239,00 kr

Några förslag?

Om det bara handlar om 10-15 typsnitt, och det bara är ett kort textexempel, så går det ju snabbt att lägga in texten 10-15 gånger i ett dokument i valfritt program (Word, Indesign, Illustrator, eller vad du nu föredrar).

Om man ska göra detta ofta, så blir det kanske lite jobbigt, men för enstaka bruk så tar det inte många minuter att göra så.

Den här artikeln har ett par år på nacken, men där finns tips på program som kan göra det du vill:
http://www.macworld.com/article/1145064/typep...

Ursprungligen av Matsaki:

Jag ska visa olika förslag på typsnitt till en kund. Hur samma text ser ut med 10-15 olika typsnitt. Jag har testat t.e.x. FontExplorer X Pro som kan göra detta. Men inte med den text jag vill som .te.x.
Några förslag?

Med gratisversionen (1.2.3) av Linotype Fontexplorer X som jag kör kan jag skriva in vilken exempeltext jag vill. Sedan bara att göra en skärmdump.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-04 00:37
Ursprungligen av johan_tanying:

Med gratisversionen (1.2.3) av Linotype Fontexplorer X som jag kör kan jag skriva in vilken exempeltext jag vill. Sedan bara att göra en skärmdump.

Ja det ser jag med, men jag hittar inte om man kan skriv ut flera fonter på samma gång?

Okej, dårå...

För att exportera automagiskt från Linotype FontExplorer X ver 1.2.3:

  • Skapa din egen exempeltext enligt ovan.

  • Skapa ett nytt "Set" i vänsterkanten med relevanta fonter.

  • Markera fonterna. (Antar att du också kan markera de fonter du vill ha direkt i huvudfönstret, men ett "set" torde vara smidigast).

  • Välj "Export" i Font-menyn.

  • Välj "Image". Välj "One image". Välj valfritt filformat.

  • Klart!

Vill du ha ytterligare kontroll över layouten är det nog InDesign eller Word som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-04 15:47
Ursprungligen av johan_tanying:

Okej, dårå...

För att exportera automagiskt från Linotype FontExplorer X ver 1.2.3:

  • Skapa din egen exempeltext enligt ovan.

  • Skapa ett nytt "Set" i vänsterkanten med relevanta fonter.

  • Markera fonterna. (Antar att du också kan markera de fonter du vill ha direkt i huvudfönstret, men ett "set" torde vara smidigast).

  • Välj "Export" i Font-menyn.

  • Välj "Image". Välj "One image". Välj valfritt filformat.

  • Klart!

Vill du ha ytterligare kontroll över layouten är det nog InDesign eller Word som gäller.

Tack för tipset (gjorde fel först. Läste inte din text ordentligt)

1
Bevaka tråden