Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från I5 till I7? Värt det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2013-11-02 18:06

Ska i dagarna beställa en ny macbook pro retina 13" och har väldiga problem att bestämma vilken
processor man ska trycka in i den.. Som standard sitter det ju en Core I5:a på 2,4Ghz, vilket kanske kan kännas lite
klent på en så pass dyr dator ändå.. Funderingen är hur pass mycket skillnad det är på I5:an och I7:an som går att
välja som tillval? På 13"-aren är det ju fortfarande bara dual core som gäller även för I7:an.
Är det värt 2640:- för att få en I7:a istället? Kommer även uppgradera till 16GB ram.

Jag kommer använda datorn privat, alltså inte i jobbet. Kommer använda datorn till vanlig surf, en del programmering (java), lite bildbehandling i photoshop samt vidoredigera lite egeninspelade filmer. Ingenting i några större mängder utan då och då, men vill ju självklart kunna göra det utan att datorn går på knäna. Eftersom det finns en del pengar i den så är ju tanken också att den ska leva ett antal år innan det är dags att byta igen..

Hur är era resonemang kring det här?
Tac för all input!

Då du vill att det ska hålla ett par år så köp den värre modellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-02 20:23

Ta i7. Värt pengarna och ihop med 16GB RAM kommer den leva betydligt längre än en i5.
En dator jag absolut tror du kan ha 5+ år utan att uppleva den gammal.

  • Medlem
  • Motala
  • 2013-11-03 11:36
Ursprungligen av kladda:

Ta i7. Värt pengarna och ihop med 16GB RAM kommer den leva betydligt längre än en i5.
En dator jag absolut tror du kan ha 5+ år utan att uppleva den gammal.

Mjo, frågan är om det är värt 2600:-..
5 år tror jag inte jag kommer ha den ändå, men runt 3-4 år kanske..

Någon som känner till hur stor prestandaskillnad det faktiskt är mellan I5:an och I7:an?
Båda har ju "endast" dubbla kärnor och inte quad..
När man börjar mecka med specen börjar det nästan bli mer värt att gå upp på en 15"
där alla är quad core..

En I5 haswell är väl ändå en rätt kraftfull processor?

Ursprungligen av kladda:

Ta i7. Värt pengarna och ihop med 16GB RAM kommer den leva betydligt längre än en i5.
En dator jag absolut tror du kan ha 5+ år utan att uppleva den gammal.

Anand Lal Shimpi på AnandTech har gjort jämförelse på de två CPUerna - så här lyder hans slutsats:

Ursprungligen av http://anandtech.com/show/7113/2013-macbook-air-core-i5-4250u-vs-core-i7-4650u:

In previous MacBook Airs, the choice of what CPU to buy was almost always a difficult one. Do you opt for the in-between upgrade or go all the way to the top? With this year's model, the decision is greatly simplified. If you want ultimate battery life regardless of usage model, stick with the base Core i5. If you need performance, the Core i7 upgrade is absolutely worth it. My personal choice would be for the Core i5, but that's because I tend to fall on the battery life side of of the battery life vs. performance fence when it comes to the MacBook Air. If the MacBook Air is going to be your only machine however, I can definitely make a case for opting for more performance.

Själv hade jag valt i5an

1
Bevaka tråden