Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två versioner av OSX på samma dator ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-25 19:57

Undrar om det är möjligt att använda sig av två versioner av OSX på samma dator, antingen som partioner eller ena på en USB-sticka. Har en del program som behöver Rosetta och denna funktion försvinner ju om jag uppdaterar operativet eller köper en ny dator. Det jag är ute efter är någon variant av Boot Camp och Winodws fast för OSX och OSX.

Det går alldeles utmärkt att ha två (eller ännu fler) OS X på samma dator. Jag har flera externa USB/FW diskar med OS X på (gamla upplagor av min dator med Leopard, Snow Leopard och Lion). När du ska starta upp den OS X du vill ha får du hålla inne Alt-tangenten vid uppstart. Lämpligt är då att du kallar disken för OS X 1 för typ Mountain Lion och disken för OS X 2 för Snow Leopard. Det blir lättare att hålla isär vilket OS man startar då.
Har du det på en USB/FW disk blir ikonen för den disken annorlunda i uppstartsväljaren och då är det lätt att särskilja ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-25 20:14

Tackar ! Kommer att göra livet mycket enklare då jag slipper att släpa på två datorer i framtiden.

Om man inte vill starta om datorn för att använda ett rosettaprogram- kan man ha en snow leopard version på parallels? Det är tydligen bara snow leopard server som kan installeras som virtual machine. Fungerar den som vanligt Mac OS X också med rosetta? Någon som vet?

Om jag kommer ihåg rätt så ska det gå att köra vanliga Snow Leopard i VirtualBox. Apples licens tillät bara att man körde 10.6 Server virtuellt vilket har blivit ändrat i senare versioner; men Parallels kanske är "duktiga" och upprätthåller det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-03 12:51

Har kört Snow Leopard i Paralles 7, det var en hel del trixande innan det funka.

Tyvärr verkar det som när jag uppgraderade till Paralles 7 till 8 så slutade det funka, men då hade mitt behov a Snow Leopard försvunnit, men det gick fint att installera Snow Leopard Server i 8:an

Helt klart håller Parallels på det. Det går inte att installera vanlig OS X Snow Leopard. Någon som kör servervarianten? Ser den ut typ som den vanliga om man nu inte behöver en server men bara vill köra "som vanligt"? Finns rosetta med i installationsmöjligheten?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Helt klart håller Parallels på det. Det går inte att installera vanlig OS X Snow Leopard.

Program som går bakom ryggen på användare brukar kallas för malware. Det är nog en god idé att skippa Parallels.

Och lösa frågan med snow leopard på datorn hur?

Ursprungligen av cuben@mac99:

Och lösa frågan med snow leopard på datorn hur?

Genom att använda ett virtualiseringsprogram som inte beter sig som malware. Man kan exempelvis prova med VirtualBox som dessutom är fritt tillgängligt och distribuerbart.

Har nu fått tag i Snow Leopard server från Apple. Ringde 020-120 99 71 och man skickade omgående en kopia. Kostade 149:- plus frakt = lite drygt 200:- Denna gick att installera utan problem på Parallels och rosetta tycks fungera eftersom Apple Works 6 rullar på bra :-). Nu kan den gamla powerbooken med 10.6.8 pensioneras.

Ursprungligen av cuben@mac99:

Har nu fått tag i Snow Leopard server från Apple. Ringde 020-120 99 71 och man skickade omgående en kopia. Kostade 149:- plus frakt = lite drygt 200:- Denna gick att installera utan problem på Parallels och rosetta tycks fungera eftersom Apple Works 6 rullar på bra :-). Nu kan den gamla powerbooken med 10.6.8 pensioneras.

Powerbook? 10.6 kräver väl Intel? Nåja, kul att det löste sig med hjälp av det gamla tricket "ring Apple". Det är ju något av en tradition åtminstone sedan OS9-tiden att mycket av det som inte syns/finns på hemsidan går galant att ordna om slår en signal!

PowerBooken kräver inte men Apple Works kräver max 10.6.8 och rosetta som inte stöds på aktuella PowerBook Pro 2011. Nu kan man ha det nya med det gamla kvar ett tag till. Dock för sent att rädda en del gamala MacWrite Pro filer som bara gick att öppna under system 9. Classic är ju borta ändå. Eller är det någon som vet hur man emulerar det på en modern maskin?

Bara ett litet förtydligande för att undvika missförstånd...

Powerbook ->PPC (PowerPC)

MacBook ->Intel

Ett sätt att köra OS9 på en nyare maskin kan vara att testa Sheepshaver som emulerar OS9-miljön. Jag har dock ingen egen erfarenhet av hur det funkar e-som jag inte testat själv. Ett annat sätt är att köpa in en äldre Mac, Powerbook tex. och köra OS9 på den.

Ursprungligen av cuben@mac99:

...kan den gamla powerbooken med 10.6.8 pensioneras.

Det finns ingen PowerBook som kan köra 10.6.8!

10.6 funkar bara på Intel, inte på PowerPC.

Ursprungligen av cuben@mac99:

...på aktuella PowerBook Pro 2011...

Den sista PowerBooken tillverkades 2006.

Och det har aldrig funnits något som hette PowerBook Pro.

Du menar nog en MacBook Pro. När frågorna rör sig kring vad som går att köra, så är det en fördel att använda rätt benämningar.

Senast redigerat 2013-11-13 22:11

Absolut- MacBook respektive MacBook Pro skall det vara. Sorry!

1
Bevaka tråden