Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filevault som gått snett?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är orolig för att ha gjort något väldigt dumt och ogenomtänkt.

Min vän har en iMac som kör 10.6.x, jag satte igång att kryptera denna med Filevault och valde då även Secure Erase-alternativet. Efter någon timmes tuggande skulle krypteringsprocessen vara klar men istället kom det upp ett felmeddelande, det fanns inget annat att göra än att trycka på den enda knappen som kom upp vilket jag gjorde.

Felmeddelandet var på spanska (eftersom min vän har spansk språkinställning på iMacen) och jag fick en sådan panik när det kom upp att jag knappt försökte förstå vad det det stod, jag är hyfsat säker på att det stod något i stil med att krypteringen inte hade kunnat genomföras och att jag då tryckte på en okej-knapp.

Nu står iMacen och tänker med en blå skärm och det gråa snurrande hjulet, någon som har någon aning om vad den sysslar med..? Min förhoppning är att den dekrypterar den misslyckade krypteringen eller åtminstone försöker göra något annat konstruktivt som inte innebär att slarva bort all data som ligger på disken... Jag låter den i alla fall självklart stå och arbeta i fred!

(Diskussioner om hur viktigt det är med back up, ifrågasättande av nödvändigheten med Filevault, påminnelser om hur viktigt det är att göra dessa saker ordentligt rent allmänt osv undanbedes då jag redan är medveten om dessa frågor och just nu håller på att bryta ihop över tanken på att detta kanske gick riktigt fel.)

Ja, något har gått snett, hade varit bra att veta vad det stod på den prompt du klickade ok på.
Kanske är väldigt lite ledigt utrymme på hårddisken så det tar väldigt lång tid.

Vänta till imorgon.

Återställ.

Förhoppningsvis har du lärt dig något av detta.
Finns inget dåligt som inte har något gott med sig.

  • Medlem
  • 2013-11-02 21:06

Hoppas din kompis har gjort backup på sin dator. Om han/hon inte har det så har personen nu lärt sig att göra det - den hårda vägen.

Ursprungligen av keptang:

Ja, något har gått snett, hade varit bra att veta vad det stod på den prompt du klickade ok på.
Kanske är väldigt lite ledigt utrymme på hårddisken så det tar väldigt lång tid.

Vänta till imorgon.

Återställ.

Förhoppningsvis har du lärt dig något av detta.
Finns inget dåligt som inte har något gott med sig.

Har någon en uppfattning om hur länge jag bör låta iMacen stå och tugga med sin blåa skärm och spinning wheel? Imorgon låter som en bra plan, kanske ännu längre?

Om denna Filevault-kryptering hade gått perfekt, visst hade jag kunnat använda iMacen när själva krypteringen var klar (den blev så gott som klar, felmeddelandet kom precis i slutet!) och det där "Secure Data Erase"-valet jag gjorde hade resulterat i en process som kördes i bakgrunden (i all evighet...) medan jag använde iMacen som vanligt? Vad jag vill komma fram till är att det väl inte borde vara så att iMacen håller på med sin 35-passradering nu när den visar spinning wheel och blåskärm? Eftersom den inte bör hålla på med 35-passradering, och eftersom kryptering som sagt var så gott som klar, vad gör den då nu när den visar spinning wheel? Har den problem att boota om eller håller den på att dekryptera sig själv?

Om den håller på att dekryptera sig själv så antar jag att det är bäst att låta den stå, men om den har problem att boota om borde jag börja fundera på en strategi att (efter att ha låtit den stå på till åtminstone imorgon) få den att boota. Typ https://discussions.apple.com/thread/3203586 ...

Hjälp välkomnas innerligt!

Japp, du bör kunna använda den samtidigt. Utan att veta vad meddelandet du fick var så är det lite svårt att gissa. Skulle gissa på utrymmesbrist iaf.

Avvakta till imorgon, sen kan du gå vidare med återställning.

Ursprungligen av keptang:

Japp, du bör kunna använda den samtidigt. Utan att veta vad meddelandet du fick var så är det lite svårt att gissa. Skulle gissa på utrymmesbrist iaf.

Avvakta till imorgon, sen kan du gå vidare med återställning.

Med återställning menar du att få igång iMacen igen? Du tror datan är long gone?

Ursprungligen av anderssonniklas:

Med återställning menar du att få igång iMacen igen?

Japp.

Citat:

Du tror datan är long gone?

Inte nödvändigtvis, men mycket möjligt.

https://discussions.apple.com/thread/2373646

Ursprungligen av keptang:

Inte nödvändigtvis, men mycket möjligt.

https://discussions.apple.com/thread/2373646

Finns åtminstone något hopp ... Tack för länken.

iMacen står och jobbar på med sitt spinning wheel och ska få göra det resten av natten... En fråga, i vanliga fall om macen krypterar eller dekrypterar data, då får man väl i alla fall en text där det står att den gör det och en tidsangivelse för hur lång tid det beräknas ta?

Jag vågar inte ta ut segern i förskott riktigt ännu men nyligen stängde jag av iMacen medan den stod och snurrade, sedan satte jag på den igen... Och den gick igång och jag kunde logga in på användaren jag hade aktiverat Filevault för (Filevault verkar inte vara aktiverat). Allt verkar vara i sin ordning, alla filer verkar vara på sin plats och så vitt jag kunde se kördes inga konstiga processer och läs/skriv till hårddisk låg på noll.

Så nu är det väl dags att börja panta burkar för att ha råd med en extern disk innan man så mycket som andas på datorn...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-11-03 12:19

Kanske lägga upp viktiga filer på Dropbox till att börja med?

Här har du en invite för säkerhets skull https://db.tt/zMrsdGBM , inga baktankar..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-11-03 14:15

Allra bäst är att ha både hängslen och livrem. En extern hårddisk plus en offsite-backup hos t.ex. Backblaze eller Crashplan gör att livet känns mycket säkrare.

Skönt att allt verkar ha gått bra den här gången.

1
Bevaka tråden