Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs virusskydd på Mac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tanum
  • 2013-11-02 15:15

Hej.
Har en MacBook PRO som jag skall installera Mavericks på. Kommer att ha den på det företag där jag jobbar. Mina två kollegor har pcmaskiner. Vi har ett trådlöst nätverk som vi delar skrivare mm på.
Till frågan kommer jag att behöva installera ngt virusskydd på min MacBook PRO. Har inte använt ngt tidigare. Men i detta fallet undrar jag inte för att jag är orolig för macen, utan för pcmaskinerna.
Mvh Tobbe

Det går inte direkt att säga rakt av om det behövs eller inte.

Vad man kan säga är att hotbilden mot OS X-användare har ökat de senaste åren och att Apple har visat sig vara ganska odugliga på att svara på säkerhetshot. Flashback-trojanen som spred sig för ett par år sedan var ett väldigt tydligt exempel på att Apple absolut inte hade rätt beredskap för att möte den typen av hot. Jag hoppas på att de har förbättrat sina rutiner sedan dess men det är inget som jag har insyn i.

Precis som på Windows kommer man väldigt långt genom att inte köra okänd programvara nerladdad från Internet, såvida man inte får källkoden och först kan verifiera att den är korrekt. I modern OS X har man börjat kunna köra program i en så kallad sandlåda som begränsar vad ett program kan se och göra, vilket inte är ett vattentätt skydd i sig men i alla fall är en av många pusselbitar.

  • Medlem
  • 2013-11-03 09:51

Men du var ju orolig att smitta dina stackare som körde PC?
Idag behövs inget antivirusprogram till OS X, kanske behövs det i framtiden, men inte än. OS X har nu inbyggt skydd mot de trojaner som tidigare var i omlopp. Om du får något PC-virus i din maskin är det ingenting som kommer att påverka dig. Om dina kollegor vill vara skyddade mot virus får de väl se till att ha uppdaterade antivirusprogram?

1
Bevaka tråden