Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av touch på "knappdelen" på touchpaden?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2013-11-02 10:00

Jag har fram till för ungefär en vecka sedan haft en Macbook Pro från 2008, där själva touchdelen och knappen på trackpaden var separata, som på bilden här:

På min nya rMBP är som bekant hela trackpaden inkl. knappdelen pekkänslig. Jag förstår absolut inte poängen med det här och har väldigt svårt att vänja mig.
Problemen är att var och varannan gång jag klickar, oavsett var, så händer något av följande:
- muspekaren hoppar ner några centimeter på skärmen och klickar där istället
- det blir högerklick istället för vänsterklick
Båda sker eftersom knappen är pekkänslig.

Är det ingen annan som tycker det här är extrem störigt? Och vad är egentligen poängen med att ha det på det här viset, jämfört med en dedikerad knapp?

Kanske är det jag som gör fel och behöver vänja mig vid att inte ha ena fingret på touchdelen, samtidigt som jag klickar med ett annat finger. Är tanken att man ska lyfta "touchfingret" när man klickar med "klickfingret"? Eller ska man klicka med samma finger som man "pekar" med?

Många frågor!

Ps. Jag tar alltså för givet att det är jag som gör fel och behöver vänja om mig.

Det är nog en vanesak, det går att göra mycket inställningar för hur det ska bete sig också.

Har du kikat in grundläggande funktionerna http://support.apple.com/kb/HT4721?viewlocale... ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-11-02 12:25

Gör som jag och stäng av "touch klick" funktionen helt. DÅ måste man trycka ner hela plattan precis som förut.
Och eftersom det då behövs lite mer kraft så är det inte lika lätt att råka klicka på saker. Använder oftast tummen att klicka oxå.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2013-11-02 12:45
Ursprungligen av keptang:

Det är nog en vanesak, det går att göra mycket inställningar för hur det ska bete sig också.

Har du kikat in grundläggande funktionerna http://support.apple.com/kb/HT4721?viewlocale... ?

Ja, det där har jag koll på. Men tack för tipset!

Ursprungligen av Creops:

Gör som jag och stäng av "touch klick" funktionen helt. DÅ måste man trycka ner hela plattan precis som förut.
Och eftersom det då behövs lite mer kraft så är det inte lika lätt att råka klicka på saker. Använder oftast tummen att klicka oxå.

Det framgick nog inte av mitt inlägg, men "touchklick" har jag inte aktiverat.

Personligen använder jag ett finger för att navigera runt, och ett eller två för att klicka. Inget finger vilar på plattan när det inte gör något.

Jag trycker nästan aldrig fysiskt ner knappen, om datorn inte är seg och jag blir irriterad.

Det finns dock en viss skillnad mellan olika delar av plattan. Längst ner där knappen "borde" vara kan du lugnt trycka samtidigt som du har ett finger högre upp, eftersom denna zonen inte deltar i flerfingerpet. På min magiska platta är detta cirka nedre tredjedelen.

1
Bevaka tråden