Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera OS X från recovery

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och har panik. Det är så att en vän till mig köpte en ny MacBook Pro (inte retina) för några månader sedan hos en Apple återförsäljare. Macen var ett utställningsexemplar och hade en del saker kvar på den. Så jag rekomenderade honom att "blåsa" hela datorn, dvs radera allt och installera OS X mavericks nu när det släppts. Han tryckts på Cmd + r vid uppstart och raderade hårddisken som man bör. När man sedan ska installera OS X Mavericks går det inte. Det står "Kunde inte hitta installationsonformationen för den här datorn. kontakta AppleCare"

Konstig grej, funderar på om det inte ingick någon installationsfil eller vad som är problemet. Tänkte kolla här om någon haft något liknande problem, innan jag kontaktar deras support.

Hur löser jag detta?

Han fick alltså inte med någon CD-skiva till installation

#mavericks

Senast redigerat 2013-10-31 20:29

Hur försöker ni installera Mavericks? Vad levererades datorn med? Har ni internetuppkoppling?

http://support.apple.com/kb/HT4718

Ursprungligen av keptang:

Hur försöker ni installera Mavericks? Vad levererades datorn med? Har ni internetuppkoppling?

http://support.apple.com/kb/HT4718

Vi är fortfarande kvar på "recovery-mode" där det finns ett alternativ "installera OS X" Jag kan ta hela stegen.¨

1. Cmd + r vid uppstart
2. Radera hårddisk
3. Försöka installera OS X mavericks.
4. I OS X verktygsprogram finns fyra alternativ 1. Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia. 2. Installera om OS X. 3. Få hjälp på nätet. 4. Skivverktyg (det var här vi radera hårddisken)
5. Jag klickar på Installera om OS X. Sedan fortsätt.
6. OS X Mavericks kommer upp, klickar på fortsätt.
7. Kommer upp en popup-ruta med texten "Innan OS X kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple."
8. Klickar på Fortsätt och det står "Läser in installeringsinformationen"
9. Kommer upp en popup. "Kunde inte hitta installationsinformationen för den här datorn. Kontakta AppleCare." OK enda alternativet.

Macen har internet och laddas samtidigt.

Ok, hur försöker ni installera Mavericks (USB/DVD/något annat)? Vad levererades datorn med? Har datorn haft Mavericks tidigare?

Ursprungligen av keptang:

Ok, hur försöker ni installera Mavericks (USB/DVD/något annat)? Vad levererades datorn med? Har datorn haft Mavericks tidigare?

Jag antog att OS X Mavericks gick att ladda ner i recoverymode. Han fick inte med någon CD-skiva eller USB. Han laddade ner OS X mavericks innan vi blåste hårddisken. Dock kom datorn med OS X Mountain Lion.

Macen är från sent 2011, även om den köptes under 2012.

Stängde nu av datorn för att kolla om det hjälpte något, men icke! Nu kommer det upp en "Mapp" med ett stort frågetecken på och det verkar inte gå att göra någonting. Aj, aj aj...

Bild på hur skärmen ser ut just nu, blinkande mapp med ett frågetecken...

Och efter att inget hänt med det blinkande frågetecknet så starta jag om datorn igen, denna gång med cmd + r intryckt. Fick då upp en ruta där jag var tvungen att skriva in wifi-lösenord. Sedan så kom denna ruta upp. Någon som sett denna ruta förut, vad är detta, kommer den vara klar kl. 24:00?

Senast redigerat 2013-10-31 19:11

Någon?

Jag förstår inte varför du inte kontaktar Apple du du fortfarande har rätten att nyttja Apple Care. Antar att det går snabbare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag förstår inte varför du inte kontaktar Apple du du fortfarande har rätten att nyttja Apple Care. Antar att det går snabbare.

Har aldrig haft något med Apple Care att göra och det är som sagt min väns dator och han har inte så bra koll på allt detta. Som sagt har ingen koll på något med Apple Care att göra och tänkte kolla om det är något som man smidigt kan lösa här.

Ursprungligen av koffas:

Har aldrig haft något med Apple Care att göra och det är som sagt min väns dator och han har inte så bra koll på allt detta. Som sagt har ingen koll på något med Apple Care att göra och tänkte kolla om det är något som man smidigt kan lösa här.

Det jag menar är att man väl är berättigad support från Apple gratis inom ett år. Således ser jag det som lite konstigt att hoppas på svar här istället för att bara ringa. Måste väl vara mer tidseffektivt?

Eller var det endast 90 dagars support från inköpsdatum?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det jag menar är att man väl är berättigad support från Apple gratis inom ett år. Således ser jag det som lite konstigt att hoppas på svar här istället för att bara ringa. Måste väl vara mer tidseffektivt?

Eller var det endast 90 dagars support från inköpsdatum?

90 dagar från inköpsdatum.

Ändrade rubriken, datorn har inte haft Mavericks installerat vad jag förstått från TS.

Tyvärr är Macen äldre än 90 dagar.

Den där skärmen med "24:00" är nog inte ett klockslag utan snarare en tidsangivelse/nedräkning från 24 timmar, minuter eller sekunder.

Om du/ni har tillgång till en annan dator borde ni väl kunna ladda ner installeraren o göra en usb-sticka? Finns en guide här på 99 för det

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-11-01 00:22

Återförsäljaren borde ju fixa en skiva med ML för datorn hade ju ML, installera den och sedan är det bara att uppdatera till Mavericks gratis.

http://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/

Senast redigerat 2013-11-01 00:37

Installerade till ett USB-minne och la in. Nu funkar det. Tack för all hjälp!!

1
Bevaka tråden