Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När jag högerklickar markeras texten?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis fått hem min första Mac, en MacBook Pro Retina 15" Late 2013.

Jag har ett underligt problem. När jag högerklickar (antingen med mus eller trackpad) så markeras texten jag klickar på.
Om jag t.ex. högerklickar på en rubrik på Aftonbladet (för att öppna i ny flik) då blir rubriken och bilden blå.
Alternativmenyn kommer upp som den ska, men själva länken blir markerad, varpå jag måste avmarkera den med ett vänsterklick.

Så ska det väl knappast vara?
Om ni högerklickar på en länk, inte markeras den för er då?

Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-10-30 14:34
Ursprungligen av cainer:

Hej!

Har precis fått hem min första Mac, en MacBook Pro Retina 15" Late 2013.

Jag har ett underligt problem. När jag högerklickar (antingen med mus eller trackpad) så markeras texten jag klickar på.
Om jag t.ex. högerklickar på en rubrik på Aftonbladet (för att öppna i ny flik) då blir rubriken och bilden blå.
Alternativmenyn kommer upp som den ska, men själva länken blir markerad, varpå jag måste avmarkera den med ett vänsterklick.

Så ska det väl knappast vara?
Om ni högerklickar på en länk, inte markeras den för er då?

Någon som har några tips?

Den markeras för mig också. Jag har dock aldrig reflekterat över om det skulle vara något fel.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-30 14:38

Fungera likadant hos mig, vet inte om det var så innan jag uppgraderade till Mavericks för en timme sedan.

Aha, då ska det väl vara så då. Väldigt irriterande kan jag tycka.
Måste ju avmarkera hela tiden då för det är ju inte så roligt att ha vissa delar av sidor markerade/blåa.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-30 15:14
Ursprungligen av cainer:

Aha, då ska det väl vara så då. Väldigt irriterande kan jag tycka.
Måste ju avmarkera hela tiden då för det är ju inte så roligt att ha vissa delar av sidor markerade/blåa.

Allt som är länkar blir markerade vid högerklick med den markeringsfärg man ställt in, text eller bilder som inte är länkar färgas inte, utan om man dubbelklickar på ord så blir de markerade och då kan man högerklicka och välja t ex "slå upp xxx" eller sök med Google på,det ordet. Bra om man har ett ord som man vill ha förklaring till. Funkar bra med "slå upp xxx" på engelska också.

Man ser ju om det är länkar då markören blir en hand, vänsterklickar man då så kommer man ju till dit det var länkat och då blir ju
inte det någon markeringsfärg.

Jag har aldrig tänkt på det för jag vänsterklickar på länken om jag vill dit, högerklickar om jag vill ha upp alternativ för länken.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-30 15:17
Ursprungligen av cainer:

Hej!

Har precis fått hem min första Mac, en MacBook Pro Retina 15" Late 2013.

Jag har ett underligt problem. När jag högerklickar (antingen med mus eller trackpad) så markeras texten jag klickar på.
Om jag t.ex. högerklickar på en rubrik på Aftonbladet (för att öppna i ny flik) då blir rubriken och bilden blå.
Alternativmenyn kommer upp som den ska, men själva länken blir markerad, varpå jag måste avmarkera den med ett vänsterklick.

Så ska det väl knappast vara?
Om ni högerklickar på en länk, inte markeras den för er då?

Någon som har några tips?

Om du vill öppna en länk i en ny flik, håll nere cmd och vänsterklicka, då ska inte länken färgas.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-30 15:28
Ursprungligen av cainer:

Hej!

Har precis fått hem min första Mac, en MacBook Pro Retina 15" Late 2013.

Jag har ett underligt problem. När jag högerklickar (antingen med mus eller trackpad) så markeras texten jag klickar på.
Om jag t.ex. högerklickar på en rubrik på Aftonbladet (för att öppna i ny flik) då blir rubriken och bilden blå.
Alternativmenyn kommer upp som den ska, men själva länken blir markerad, varpå jag måste avmarkera den med ett vänsterklick.

Så ska det väl knappast vara?
Om ni högerklickar på en länk, inte markeras den för er då?

Någon som har några tips?

Ett tips är också att klicka i Hjälp i menyn i Safari, där finn det mesta, även för hela systemet.

Safari Hjälp
Hitta, visa och interagera med webbplatser – webbläsaren Safari gör det enkelt.
Grunderna
Surfa på webben
Öppna webbsidor i flikar
Hämta filer från webben
Använda bokmärken
Lösa problem i Safari
Läsa, spara och dela
Spara tid
Anpassa Safari
Säkerhet och integritetsskydd

Tack för alla svar och tips.

Jo jag vänsterklickar ju också på de flesta länkar för att gå direkt dit, men ofta vill jag klicka upp flikar,
t.ex om jag läser Aftonbladet. Jag tycker det är omständigt att gå in på varje artikel och sedan backa ut,
utan jag tycker det är smidigare att klicka upp varje artikel jag är intresserad av och sedan beta av de flikar (artiklar) jag har uppe.

Jag vet också att man kan cmd-klicka för att öppna flikar men oftas tycker jag det är bekvämare att endast använda trackpaden eller musen för att göra det.

Jag har också noterat att i Firefox så blir inte länken/texten markerad vid högerklick, men i Chrome och Safari blir den det. Dock inte i Chrome om man använder Windows. Underligt.

Jag behöver inte heller som du säger dubbelklicka för att markera text som inte är länkad. Om jag högerklickar på ett ord i vanlig brödtext så blir ordet markerat och jag kan välja "Slå upp ...".

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-10-30 21:12

Jag har med hjälp av Better touch tool sett till att en länk öppnas i ny flik om jag klickar på den med tre fingrar på min track pad.

1
Bevaka tråden