Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda ned från "Purchased" i iTunes Store

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-10-30 10:22

Så, jag har två iTunes-konton, ett svenskt och ett USA-konto, och efter en omformattering så tänkte jag ladda ned lite av de tv-serier jag köpt via mitt USA-konto, men då möts jag av den här dialogrutan

Vad innebär detta? Alltså, man kan ju inte "återladdaned" musik från svenska iTunes store, men appar, böcker, filmer och sådant kan man ju ladda ned igen. Så jag kommer med andra ord inte kunna ladda ned appar igen - som jag tidigare köpt - med mitt svenska konto på den här datorn i så fall? I alla fall inte på tre månader?

Någon som har mer erfarenhet angående detta?

Ursprungligen av Sandman:

Så, jag har två iTunes-konton, ett svenskt och ett USA-konto, och efter en omformattering så tänkte jag ladda ned lite av de tv-serier jag köpt via mitt USA-konto, men då möts jag av den här dialogrutan

Vad innebär detta? Alltså, man kan ju inte "återladdaned" musik från svenska iTunes store, men appar, böcker, filmer och sådant kan man ju ladda ned igen. Så jag kommer med andra ord inte kunna ladda ned appar igen - som jag tidigare köpt - med mitt svenska konto på den här datorn i så fall? I alla fall inte på tre månader?

Någon som har mer erfarenhet angående detta?

Traditionellt sett kan man inte använda ett annat Apple-ID på en viss enhet förrän efter 90 dagar, ifall denna enhet betraktas som "ny". Om din enhet (dator?) är äldre än 90 dagar, och du har använt denna enhet förr, kan det bero på att den fått ett nytt UUID efter formateringen. Det är det som jag kan komma att tänka på, i det närmsta.

Jag skulle exempelvis inte kunna logga in på min systers MacBook Air (som är drygt en månad gammal nu) med mitt Apple-ID i t.ex. AppStore och ladda ner program. Jag kan emellertid använda någon annans Apple-ID på min telefon, för att ladda ned applikationer, eftersom min telefon är drygt två år gammal nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-18 23:44

Det låter konstigt... då kan man alltså inte sälja sin pryl inom 90 dagar, utan att köparen måste använda sej av mitt AppleID? Det tror jag borde ha dykt upp tidigare i så fall...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-19 00:34
Ursprungligen av kenjon:

Det låter konstigt... då kan man alltså inte sälja sin pryl inom 90 dagar, utan att köparen måste använda sej av mitt AppleID? Det tror jag borde ha dykt upp tidigare i så fall...

Vanligtvis har ju en begagnad dator haft ett Apple-ID mer än 90 dagar då den säljes, så då är det inget problem.
Säg så här istället, en enhet kan byta Apple-ID var 90:e dag. Det har inget att göra med hur ny den är, bara hur länge sedan den senast associerades till ett annat Apple-ID:

iTunes Store: Så här associerar du en enhet eller dator till ditt Apple-ID
iTunes Store: Om auktorisering och avauktorisering

Ursprungligen av IngoX:

Vanligtvis har ju en begagnad dator haft ett Apple-ID mer än 90 dagar då den säljes, så då är det inget problem.
Säg så här istället, en enhet kan byta Apple-ID var 90:e dag. Det har inget att göra med hur ny den är, bara hur länge sedan den senast associerades till ett annat Apple-ID:

iTunes Store: Så här associerar du en enhet eller dator till ditt Apple-ID
iTunes Store: Om auktorisering och avauktorisering

Ja, IngoX var lite mer tydlig än vad jag var. Man kan emellertid också påpeka att man i iTunes kan välja "Avauktorisera den här datorn..." [sic] från Affär i menyn. Om man nu skall sälja den, eller dylikt. Men dessa 90 dagar gäller hur som helst iTunes-köp (och AppStore-köp, såvitt jag vet), och "automatiska nedladdningar" och/eller åter-nedladdningar. De vill helt enkelt inte att din polare loggar in på din sprillans enhet och laddar ner massvis med musik utan att du behöver betala. Det är en deal som Apple slog med musik-bolagen.

P.S. Om man nu ska sälja en dator som inte är 90 dagar gammal bör man oavsett skapa ett nytt konto åt den nye användaren (i det fall man ej formaterar om den). I kombination med att man också "Avauktoriserar" datorn från sitt eget Apple ID bör det ju ej uppstå problem.

1
Bevaka tråden