Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa blandade nätverk och fasta IP-nummer. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-07-31 11:53

Vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker.

Jag har ett blandat nätverk hemma med favoritdatorn Mac G4 på skrivbordet, samt en liten PC-server vid TVn (som är tyst och alltid kan stå på) med stora diskar för filmer/musik. Utöver detta finns två ytterligare laptops (PC) av och till i nätverket.

Hittills har jag använt en 11/22 MHz kombinerad trådlös basstation/router/switch, men i samband med att jag nu skall beställa en G5:a skall jag beställa en ny trådlös basstation. I samband med detta byter jag också internetkoppling från Telias dynamiska ½Mbit till Bostreams iScream (8/13/26 MBit, i mitt fall 8). Då tänkte jag passa på att installera en mailserver och hosta mina egna domäner på servern i vardagsrummet som alltid står på (PC, inte Mac). Likaså tänkte jag installera en ftp-server på den.

Nu till frågan; jag köper gärna en Airport, men kan den (alternativt PCn) konfigureras så att PC:n i vardagsrummet har det fasta IP- numret utåt? Hur gör jag? Vem har erfarenhet?

Jag är redan förtjust i Mac men tycker det finns kostnads-, kompetens- och programvaruskäl att ha möjlighet att använda bägge miljöerna hemma, så svar som går ut på att jag skall kasta ut PCn och installera en XServe kan vara kul som kuriosa men hjälper mig föga. Likaså måste det vara PCn i vardagsrummet som står på 24/7 av akustiska skäl, inte Macen som jag jobbar med på skrivbordet.

Tacksam för hjälpsamma svar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-31 12:01

Svar ja.
Se inläggen i "Airport" i Tillbehörforumet.

Hälsningar
Richard

Du vill definitivt inte ha en Xserve hemma. Om någon tror att vindtunneln låter mycket så är det rena gravgården jämfört med Xservern.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-31 20:38

Min server server är tyst. Vad som låter just nu är LaCie FW disken. Minst, tystast och säkrast. (För att göra det mer OT, har någon tips på en tyst och stor extern FW-disk?)
Kopplar ifrån bildskärmen. Tangentbordet går att ta loss. Försöka att läsa i singeluser läge om ni kan. Ni skall förbi hunden oxå.

Sommarhälsningar från
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Du vill definitivt inte ha en Xserve hemma. Om någon tror att vindtunneln låter mycket så är det rena gravgården jämfört med Xservern.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Du vill definitivt inte ha en Xserve hemma. Om någon tror att vindtunneln låter mycket så är det rena gravgården jämfört med Xservern.

De nya "slot-loaded" XServe är riktigt tysta. Som en G4 1,42 ungefär, faktiskt något behagligare ljud än MDD.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-31 22:05

För att svara på frågan lite snabbt;

Du kan ställa en Apple airportbasstation som router som delar ut internetuppkopplingen till samtliga andra maskiner. Den i sin tur kan konfigureras att skicka förfrågningar på olika portar till olika datorer (och portar) i det lokala nätverket. Det kallas för port forwarding på nätverkssvenska. Vad som händer är att basstationen har det publika ip-numret, men skickar alla inkommande förfrågningar för web (port 80) vidare till din pc-server ovanpå teven. Samtidigt kan alla ftp-anrop (port 21) skickas vidare till din G4 om du vill.

Möjligheterna är oändliga.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-31 22:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Min server server är tyst. Vad som låter just nu är LaCie FW disken. Minst, tystast och säkrast. (För att göra det mer OT, har någon tips på en tyst och stor extern FW-disk?)
Kopplar ifrån bildskärmen. Tangentbordet går att ta loss. Försöka att läsa i singeluser läge om ni kan. Ni skall förbi hunden oxå.

Sommarhälsningar från
Richard

Najs server!!

Vad gäller extern FW låda så har jag en Speedmania Fire med en Seagate Baracuda V i, och den låter klart mindre än min tiBook. Det är faktiskt lite svårt att höra den ibland... Tyvärr har chassit en extern strömförsörjning, så det blir ju en klump på sladden, men i gengäld så slipper man fläkt i chassit.

/arvid

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-31 22:12

Jag har redan en klump på min 250GB LaCie enhet, så att den har extern strömförsörjning spelear ingen roll. Hellre det än att bränna FW-portarna genom att ta ut för mycket kräm ur dom. Ja, jag har faktiskt luckats med det också. Jag vet inte om det är själva hårddisken som låter, men hela chassit vibrerar.

Skall kolla närmare på den lösningen.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Najs server!!

Vad gäller extern FW låda så har jag en Speedmania Fire med en Seagate Baracuda V i, och den låter klart mindre än min tiBook. Det är faktiskt lite svårt att höra den ibland... Tyvärr har chassit en extern strömförsörjning, så det blir ju en klump på sladden, men i gengäld så slipper man fläkt i chassit.

/arvid

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-07-31 23:18

Tack för hjälpen alla. Och Kalle är utsedd till offer om jag fastnar... G5 med Airportstation är beställd (snart...) Och den däringa servern såg supernajs ut. Kanske det blir en sån också såsmåningom om jag hittar något PB-vrak.

1
Bevaka tråden