Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 8 med BootCamp på nya MB Pro Retina 15", Svart skärm?!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte i veckan den nya 15" Retina, helt underbar dator förövrigt! Igår installerade jag Windows 8 64-bit med hjälp av bootcamp och det fungerade fint. Sedan spenderade jag gårdagens eftermiddag med att installera lite spel via Steam och även Star Wars knights of the old republic II, det gick fint det med MEN! Innan jag gick och la mig igår kväll så satte jag igång Steam och började ladda ner CS:GO när nerladdningen börjat så drog jag ner skärmstyrkan till noll och ställde ifrån mig datorn. När jag klev upp i morse så drog jag upp skärmstyrkan och skärmen är svart.

Startade om datorn och windows loggan dyker upp och bollarna snurrar, sedan växlar skärmen mellan släckt svart och bakgrundsbelyst svart väldig snabbt och sen så händer inget mer. Jag har provat starta datorn i felsäkertläge och då kommer jag in utan problem.

Jag har inte använt Windows något alls dom senaste 9 åren så man kan säga att jag är ett frågetecken när det gäller felsökning.

Jag har kommit så långt att jag hittat till loggarna och felloggarna men jag förstår dom inte. Skulle ni kunna hjälpa mig? Jag kan göra printscreens på det ni vill se. Helst vill jag inte installera om operativsystemet, tog sådan tid att dra ner spelen från Steam.

Tack på förhand!

Om du kommer åt enhetshanteraren i felsäkert läge, prova avinstallera grafikkortet där och se om det fungerar sen efter en omstart.

Eller det kanske fungerar om du gle en återställning till en tidigare tidpunkt.

Låter som ett problem med drivrutiner till grafikkortet. Vilket grafikkort sitter det i?

Ursprungligen av keptang:

Om du kommer åt enhetshanteraren i felsäkert läge, prova avinstallera grafikkortet där och se om det fungerar sen efter en omstart.

Eller det kanske fungerar om du gle en återställning till en tidigare tidpunkt.

Låter som ett problem med drivrutiner till grafikkortet. Vilket grafikkort sitter det i?

Det har inte vart några problem att spela på den och det var bara när den stog över natten nedsläckt som den inte ville hoppa igång igen. I min dator så har jag Iris Pro och Geforce GT750M 2 GB.

Jag kan ju ta en printscreen på felloggarna i windows om det hjälper.

När jag tänker efter så tog jag bort adaptiv skärmstyrke-justering innan jag släckte datorn för natten.

Jag slutade använda Windows för 9 år sen för att jag bara upplevde en massa strul . En dag in och det strular, tråkigt.

Men Men, nu till något mycket konstigt. Jag skulle starta windows i felsäkertläge men vid windows ikonen så stod det att datorn måste reparera sig själv något liknande, en stund gick och datorn startade om. Då kom jag plötsligt in på datorn men det står förjävligt ut. Mitt microsoft konto var borta men jag hade en användare jag kunde logga in på. Bootcamp drivrutinerna var bort så jag stack in usbminnet med drivrutinerna på och datorn blev som den ska. MEN jag har inte inga program synliga fastän dom finns installerade på hårddisken. Så min användare där allt fanns installerat är borta men allt finns kvar på hårddisken.

Någon som vet hur jag löser detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 15:55

Det låter ju som att datorn av en eller annan orsakt har stängt av sig eller gått i någon form av dvala. Detta borde du kunna se i "Event loggen" eller vad den heter. Kolla där.

Ursprungligen av beh:

Det låter ju som att datorn av en eller annan orsakt har stängt av sig eller gått i någon form av dvala. Detta borde du kunna se i "Event loggen" eller vad den heter. Kolla där.

jag kollade där men det fanns hur mycket info som helst att gå igenom. Nu funkar Windows igen men allt jag installerat finns att komma åt mer än se filerna på hårddisken, finns ingen programgenväg eller något. Programmen syns inte i avinstalleraren heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-27 16:30

Program installeras sällan till en användare, utan för alla. Jag antar att "repareringen" backade med "System Restore", dvs. vissa ändringar i registret är backade och genvägar för program bortplockade. Skulle nog installera om från början, det känns inte helt stabilt. Om det sker något liknande igen så måste det gå att luska reda på orsaken. Det är inte helt ovanligt att Bootcamp installationer beter sig annorlunda på samma hårdvara än OS X.

Ursprungligen av beh:

Program installeras sällan till en användare, utan för alla. Jag antar att "repareringen" backade med "System Restore", dvs. vissa ändringar i registret är backade och genvägar för program bortplockade. Skulle nog installera om från början, det känns inte helt stabilt. Om det sker något liknande igen så måste det gå att luska reda på orsaken. Det är inte helt ovanligt att Bootcamp installationer beter sig annorlunda på samma hårdvara än OS X.

Jag har faktiskt formaterat windows-delen av hårddisken och partionerat tillbaka den till mac för att köra om bootcamp-installationen men när jag kommer så långt att jag ska välja vilken hårddisk jag ska installera windows så får jag upp att jag inte kan installera Windows på den nya partionen, går då in och väljer formatera men får då meddelandet att jag inte kan installera windows på en GPT-partion. Detta problem hade jag inte förut. Hur löser jag det? Kan jag använda typ gparted för att formatera partionen till HFS/HFS+ och sen installera windows efter det?

Partitionen som du ska installera Windows 8 på ska vara NTFS isåfall.

Ursprungligen av keptang:

Partitionen som du ska installera Windows 8 på ska vara NTFS isåfall.

Precis NTFS och inte HFS, rörde till det. Men jag borde alltså kunna göra en partition i skivverktyg, köra gparted, formatera partitionen till NTFS och sen prova installera windows den vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 21:10

Jag har för mig att bootcamp skapar en MBR partition eftersom det gick att boota gamla Windows utan EFI stöd utan problem. Om du vill göra det själv så kolla här: http://www.tech-recipes.com/rx/9839/

Ursprungligen av beh:

Jag har för mig att bootcamp skapar en MBR partition eftersom det gick att boota gamla Windows utan EFI stöd utan problem. Om du vill göra det själv så kolla här: http://www.tech-recipes.com/rx/9839/

Jag kollade på partionen jag gjorde i bootcamp, enligt visa info så är den NTFS. Men jag får fortfarande upp meddelandet om GPT-partition. Jag har läst den där guiden jag har aldrig använt terminalen och det verkar krångligt. Det konstiga är att det gick hur bra som helst att installera windows första gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 21:37

NTFS är formatet på partitionen. MBR eller GPT är partitionslayouten på disk, dvs. "den standard som anger hur man skapar partitioner på en disk".

Jag skulle låtit Bootcamp sköta det där. Om du tar bort parititonen med Disk Utility så kommer du att kunna skapa en ny med Bootcamp.

Ursprungligen av beh:

NTFS är formatet på partitionen. MBR eller GPT är partitionslayouten på disk, dvs. "den standard som anger hur man skapar partitioner på en disk".

Jag skulle låtit Bootcamp sköta det där. Om du tar bort parititonen med Disk Utility så kommer du att kunna skapa en ny med Bootcamp.

Problemet är att jag har gjort det, flera gånger. Jag skapade en partition via bootcamp, sen så startade datorn om och jag bootade med windows-skivan. Fick då välja svenska och så vidare och när jag kommer till delen där jag ska välja vilken partition jag vill ha windows på så får jag meddelandet att det inte går att installera windows på en GPT-partitionerad hårddisk. Då går jag in i den avancerade menyn och väljer formatera, det tar några sekunder och sen försöker jag igen men misslyckas. Jag kommer liksom inte vidare, har gjort denna procedur säkert 10 gånger nu. Det var precis så här jag gjorde första gången jag installerade windows och det gick fint men den fick jag ta bort eftersom det det ursprungliga felet jag skrev om gjorde att jag fått massa konstiga problem windows. Så då tänkte jag att jag gör om det.

Något tips på hur jag ska komma vidare? Vet liksom inte vad mer jag kan göra för att komma vidare i installationen.

Senast redigerat 2013-10-28 22:06

Ta bort partitionen i disk utility och börja om igen med ledigt utrymme bara?
Var ett tag sen jag gjorde det så minns inte riktigt hur det ser ut, men kör Mavericks med Windows 8.1 utan problem..

Ursprungligen av keptang:

Ta bort partitionen i disk utility och börja om igen med ledigt utrymme bara?
Var ett tag sen jag gjorde det så minns inte riktigt hur det ser ut, men kör Mavericks med Windows 8.1 utan problem..

Det har jag gjort, flera gånger nu senast för 5 minuter sen och det går fortfarande inte. Ser ut som här:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-28 22:37

Efter att du tagit bort partitionen, har du skapat en ny med MBR då?
Eller kanske skapa en med HFS+, formatera den, och sedan radera den igen (för att den ska glömma GPT...).

Ursprungligen av kenjon:

Efter att du tagit bort partitionen, har du skapat en ny med MBR då?

Det vet jag inte hur man gör. När partitionen är borta så har jag gått in på bootcamp och gjort om allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 22:52
Ursprungligen av kenjon:

Efter att du tagit bort partitionen, har du skapat en ny med MBR då?
Eller kanske skapa en med HFS+, formatera den, och sedan radera den igen (för att den ska glömma GPT...).

Altså, GPT är samma sak som GUID, det står faktiskt för Guid Partition Table:

Valmöjlighten för att ändra diskformat mellan MBR och GUID / GPT finns när man formaterar en hel disk. Man kan egentligen inte blanda MBR och GUID, men bootcamp tror jag "emulerar" MBR fast en Intel-mac alltid kör med GUID.

Jag har inte kört Bootcam själv på länge, men så här fungerade det förr i tiden: http://www.macworld.com/article/1156195/delet... Gäller inte detta längre?

Ursprungligen av beh:

Altså, GPT är samma sak som GUID, det står faktiskt för Guid Partition Table:
http://www.bombich.com/software/docs/CCC/en.lproj/images/disk_format.gif
Valmöjlighten för att ändra diskformat mellan MBR och GUID / GPT finns när man formaterar en hel disk. Man kan egentligen inte blanda MBR och GUID, men bootcamp tror jag "emulerar" MBR fast en Intel-mac alltid kör med GUID.

Jag har inte kört Bootcam själv på länge, men så här fungerade det förr i tiden: http://www.macworld.com/article/1156195/delet... Gäller inte detta längre?

Jag visste inte att man skulle använda bootcamp för att ta bort en Windows-partition, jag använde skivverktyg. Men jag körde igång gparted från skiva, formaterade Windows-partitionen till NTFS, bootade om datorn med Windows-skivan och nu är installationen igång. (Knack,knack i trä) Nu hoppas jag att allt fungerar som det ska.

Tack för er hjälp! Förhoppningsvis så funkar det som det ska. Annars lär ni märka det!

1
Bevaka tråden