Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN frågor

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:13

Är ny på den här fronten och har några frågor. Jag har aktiverat PPTP server i en Cisco RV082. (Vet att PPTP inte är det säkraste men det är en test.) Har lagt till ett konto och kan utan problem koppla upp mig och få ett IP (utanför DHCP-spannet). Sedan ska jag om jag förstått rätt trycka Äpple + K och fylla i det lokala IP-nummret till servern? Det fungerar inte, den står och söker och söker. Behöver jag stänga av något på min dator så datorn förstår att jag ska söka på det andra nätverket och inte på mitt lokala?

Vad är det du försöker ansluta till på den lokala servern? AFP/FTP/SMB/CIFS/HTTP?

Ange protokoll följt av IP-adress, som smb://192.168.0.100 (din servers IP-adress naturligtvis) om du vill används SMB-protokollet.
Testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:21

Ser nu att VPN-uppkopplingen får ett IP, router men inte får någon subnätmask. Det borde väl ställa till det va? Försökte ställa in det manuellt men då vill den inte koppla upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:23
Ursprungligen av keptang:

Vad är det du försöker ansluta till på den lokala servern? AFP/FTP/SMB/CIFS/HTTP?

Ange protokoll följt av IP-adress, som smb://192.168.0.100 (din servers IP-adress naturligtvis) om du vill används SMB-protokollet.
Testa.

AFP, har testat exakt det men det är då den står och tuggar. Samma resultat på SMB och AFP.

Kan du göra en ping mot servern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:31
Ursprungligen av keptang:

Kan du göra en ping mot servern?

Hur gör jag det? Network Utility? Med det lokala IP:et? Hur vet jag att den söker på det andra nätverket och inte på mitt lokala?
Testade ed Network Utility och den ger mig host is down men jag vet ju inte om jag söker på rätt nätverk.

Terminal och ping 192.168.0.100 (serverns IP såklart).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:33

Kanske ska säga att jag kör den inbyggda client VPN-programvaran i OS X 10.9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 20:36
Ursprungligen av keptang:

Terminal och ping 192.168.0.100 (serverns IP såklart).

Får timeout. Behöver man göra något mer än att koppla upp sig för att komma åt servers?

Något mer ska inte behövas om allt är rätt konfigurerat i routern enligt min erfarenhet.

Något knas med VPN-konfigurationen, troligen i routern då, jag har ingen kunskap om just den routern tyvärr.
Men kanske någon annan vet.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-10-28 22:18

Servern måste ha routern som default gateway. Annars hittar inte svaren tillbaka till din VPN klient. Alternativt lägger du upp en statisk route i servern som pekar ut adresserna på ditt VPN nät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-29 13:50
Ursprungligen av stralis:

Servern måste ha routern som default gateway. Annars hittar inte svaren tillbaka till din VPN klient. Alternativt lägger du upp en statisk route i servern som pekar ut adresserna på ditt VPN nät.

Hej! Filservern jag försöker ansluta till får all sin nätverksinfo utav routern, dvs den använder sig av routern som router.

Du har inte gjort den klassiska missen att ha samma ip-serie i båda näten?
Dvs exempelvis 192.168.1.x internt på jobbet och 192.168.1.x hemma. Då klarar datorn inte av att routa till servern.

1
Bevaka tråden