Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - iPhone: Synka kalendrar via iTunes

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-10-28 19:05

(Vi får se om jag valde rätt forum, men jag hittade ingen annan tråd som tog upp det.)

Jag har i åtskilliga år använt mig av Kalender för alla mina aktiviteter och det är viktigt för mig att kunna gå tillbaka och se vilken dag som en viss sak hände, även flera år bakåt. Kalendern fungerar inte bara som en påminnelse framåt utan också som en form av dagbok för att hålla reda på när en viss sak skedde.

I och med Mavericks har Apple tydligen valt att all kalendersynkning skall ske via iCloud (se t.ex. Sync contacts and calendars with your iPhone via iTunes? Not in Mavericks you don't) och det här är ett stort problem för mig eftersom iCloud, vad jag har förstått det som, bara har synkat max 30 dagar bakåt. Nu experimenterade jag bara litegrann med Kalendrer i iCloud i samband med att ML kom så jag vet inte hur det fungerar i detalj och skulle nu behöva lite hjälp och ledtrådar i val av lösning.

Min uppsättning: MBP Mavericks samt iPhone 4 med iOS 6 (planen är att båda skall bytas ut emot nya senare i höst).

När jag experimenterade med iCloud förra året så kom jag fram till att händelser som låg längre bort än 30 dagar ifrån idag åt båda håll raderades ur telefonen, men jag kommer inte ihåg hur det var med händelser i datorn!? Det är mycket viktigt för mig att händelser inte raderas ur kalendern, även om jag synnerligen motvilligt kan acceptera att de bara finns i datorn och inte på telefonen.

Kan någon vänligen beskriva för mig hur det hela hänger ihop (alla Apples texter jag har hittat har varit reklam för hur fantastiskt iCloud är)? Var inte rädda för tekniska detaljer, jag kan ta dem. ?

Scenarios/frågor (30-dagarsgränsen går bestämt att ställa in, men jag kommer vilja maxa gränsen):

1) Jag skapar en händelse i telefonen för imorgon, den synkas till datorn, en månad (eller vad det nu är för tidsintervall) senare så raderas den ur telefonen och ur datorn? Även datorkalendern är tom en månad bakåt?
2) Jag skapar en händelse i telefonen som ligger två månader fram, den synkas till datorn och den raderas ur telefonen? Men den ligger kvar i datorn? (Detta är väl det logiska, men jag har blivit seriöst misstänksam emot Apple.)
3) Jag skapar en händelse - av någon skum anledning - som skedde för två månader sedan, i telefonen, och detta ... synkas överhuvudtaget? Vad ser jag om jag ett par dagar senare tittar på det aktuella datumet i telefonen resp. datorn?
3b) Om jag, efter att ha gjort 1 och 2 ovan två månader senare går tillbaka till de aktuella datumen, vad ser jag i datorn respektive telefonen?

I exemplen har jag bara skapat i telefonen men det borde vara liknande om jag skapar i datorn istället, eller?

Finns det rent av skäl att anamma Google och börja synka via deras kalender, kommer jag att se - i runda slängar - tio års kalendrar i min telefon?

Jag vore mycket tacksam om någon kunde skingra lite av mitt kunskapens mörker, kalendern är mycket viktigt för mig och jag vill inte börja experimentera med den (det höll på att sluta med förskräckelse förra sommaren...).

#mavericks

Vad jag läst så raderas inget, men du måste ställa in det i din telefon. Du kan max ha 25000 kalenderevent enligt Apple.

Jag skulle dock aldrig lita på Apple i detta fall när det gäller deras molntjänster och att det kommer att fungera i framtiden också.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-10-28 19:36
Ursprungligen av keptang:

Vad jag läst så raderas inget, men du måste ställa in det i din telefon. Du kan max ha 25000 kalenderevent enligt Apple.

Tack! Det låter som att jag skall våga mig på ett experiment till helgen...

Jag exporterade alla mina kalendrar som ics-filer och "grep 'BEGIN:VEVENT' *.ics | wc -l" gav 4661 händelser så jag klarar mig nog ett tag till... ?

Ursprungligen av keptang:

Jag skulle dock aldrig lita på Apple i detta fall när det gäller deras molntjänster och att det kommer att fungera i framtiden också.

Apple har väl inte direkt briljerat när det har gällt molntjänster så det är ett mycket modigt drag av dem... Jag skrev dock till dem via http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html, ju fler som gör det desto bättre men jag är skeptisk till att de ändrar på sig, tyvärr.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-10-31 20:11

Det verkar, som du säger, som att inget raderas för jag loggade in på icloud.com och då såg kalendern ut som den gjorde förra sommaren. Så långt allt väl, tänkte jag, och aktiverade iCloud på datorns kalender (efter säkerhetskopior i både icbu- och ics-format) och Kalendern visade en dialogruta om "Flyttar kalendrar till serverkontot..." - men den rutan har varit uppe i över ett dygn vid det här laget! Nog för att det är mycket som skall synkas och jämföras, men är det här normalt?

Det verkar inte helt ha låst sig för jag loggade in tidigare ikväll på hemsidan och tog bort ett par gamla kalendrar som var helt inaktuella, och när jag precis tittade i Kalender så hade de försvunnit där med (de fanns där tidigare ikväll). Dessutom så kan jag se några "moderna" händelser i en av kalendrarna på hemsidan. Något händer i alla fall...

Verkar verkligen inte normalt, men som jag skrev i inlägg #2, jag skulle aldrig använda Apples tjänster till mail/kalender/kontakter eller någon annan molntjänst.

Enda man inte har något val på är att ladda ner appar till sina datorer/mobila enheter.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-10-31 20:34

Nu har vi tyvärr inte ett val, Apple har bestämt att man fr.o.m. Mavericks inte kan synka kalendern via iTunes utan kalender och kontakter går bara att synka via iCloud. Som jag ser det så är alternativet att använda en annan molntjänst istället, Google ligger väl nära till hands, men frågan är vad man egentligen vinner på det. Jag blir fortfarande beroende av att någon server någonstans fungerar 100 % av tiden, och att all inblandad mjukvara hanterar alla fall där 100 % visar sig vara något mindre än "ständigt och jämnt" på ett mjukt och bra sätt.

(Kan nämna i sammanhanget att anledningen till att jag köpte en iPhone och inte en Android för ett par år sedan var just att jag hade alla kalendrar etc. i datorn och inte hos Google, det kändes fånigt att gå via en amerikansk server för att synka till telefonen som låg bredvid datorn...)

Såklart har du val, Apple, Google eller Microsoft.
Eller en svensk leverantör av tjänster (hosted Exchange, oftast baserat på Microsoft Exchange, bra grejer).

Om man skulle tvingas välja mellan Apple (iCloud), Google (Gmail etc..) och Microsoft (outlook.com), så hade jag litat mer på att det fungerar hos Google och Microsoft än Apple.

Endast baserat på egen erfarenhet och track record hos dessa bolag.
Men det är bara min åsikt, andra har säkert en helt annan syn på det.

Ursprungligen av keptang:

Såklart har du val, Apple, Google eller Microsoft.
Eller en svensk leverantör av tjänster (hosted Exchange, oftast baserat på Microsoft Exchange, bra grejer).

Om man skulle tvingas välja mellan Apple (iCloud), Google (Gmail etc..) och Microsoft (outlook.com), så hade jag litat mer på att det fungerar hos Google och Microsoft än Apple.

Endast baserat på egen erfarenhet och track record hos dessa bolag.
Men det är bara min åsikt, andra har säkert en helt annan syn på det.

Har faktiskt inte, ta i trä, haft några problem alls de senaste 2 åren med kontakter och kalender via iCloud.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-31 22:05
Ursprungligen av pmarriott:

Har faktiskt inte, ta i trä, haft några problem alls de senaste 2 åren med kontakter och kalender via iCloud.

Inte jag heller så jag förstår inte keptangs mantra!!! Bara för att man upprepar det i var i vartannat inlägg blir det inte sant.

Ursprungligen av lappen71:

Inte jag heller så jag förstår inte keptangs mantra!!! Bara för att man upprepar det i var i vartannat inlägg blir det inte sant.

Använd vad du vill, ingen som kommer att hindra dig.

!!!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-31 22:16
Ursprungligen av keptang:

Använd vad du vill, ingen som kommer att hindra dig.

!!!

Jag använder både Apple och Googles kalender och båda krånglar lika lite eller mycket hur man nu vill formulera det

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-11-02 10:20

Jag bryr mig inte så mycket om det är Apple, Google, Microsoft eller något stort, respekterat företag som hanterar mina kalendrar - det är det faktum att jag blir beroende av någon annan för att kunna synka mellan datorn och telefonen där de ligger bredvid varandra på skrivbordet som jag vänder mig emot... Visst är det skönt att det autosynkas, men det går att ordna utan att ta omvägen över Atlanten!

För att göra en kort rapport, utifall någon annan har samma fundering som jag och hittar den här tråden:

Det verkar fungera såsom så att iCloud är "master", allting laddas upp till molnet och det är där som synken sker, vilket är ganska logiskt. I mitt fall hade jag synkat en gång i tiden (för över ett år sedan), och allting låg kvar, vilket jag misstänker var en orsak till att allt tog två dygn att synka. Jag vet inte vad som gick fel men jag dödade Kalender, tog bort iCloud för kalendrar i Systeminställningar, loggade in på icloud.com och radera alla kalendrar. Jag skapade en kalender på iCloud med en händelse jag kallade för "Kontroll", för att kunna se om synken till datorn verkar fungera.

Eftersom A och O i sådana här sammanhang är säkerhetskopior, säkerhetskopior, säkerhetskopior så hade jag exporterat (Kalender: Arkiv - Exportera - Exportera... respektive Arkiv - Exportera - Kalender-arkiv) alla mina kalendrar som ics-filer. Dessa tog jag och passade på och snyggade till lite för hand, omständligt men det gick att automatisera (Emacs och regexp!).

Därefter slog jag på iCloud i datorn och importerade jag respektive ics-fil en i taget, började med de små med få händelser för att enkelt kunna se att allt fungerade osv. Nu verkade allt fungera iCloud/dator, lite experiment visade att så är fallet, då synkade jag lite händelser mellan mobil och dator för hand och raderade sedan kalender för kalender ifrån mobilen, för att sedan med stora skälvan slå på iCloud i mobilens inställningar. Efter att även ha slagit på att den skulle synka allt (Inställningar - Epost, kontakter, kalendrar - Synkronisera) så verkar allt - ta i trä etc. - fungera.

Jag har hittat andra trådar på nätet och en artikel på Apple (inte så bra att jag tänker länka den/dem här) som anger att det här förfarandet kan vara nödvändigt om iCloud-synken hänger sig vid första uppladdning.

Tack för hjälpen!

Jag har haft problem med att det står "synkar kontot....".

Lösningen som jag hittade (oklart vart) var att jag loggade ut från iCloud på datorn. Loggade sedan in igen. Voila! Allting fungerade igen.

När man loggar ut från iCloud frågar den om man förstår att allting tas bort från datorn och eftersom jag har sett att det synkar mot min telefon så kändes som att allting låg i molnet men buggade lite. Därför vågade jag fimpa allt på datorn. Så kolla först på en annan iCloud-ansluten enhet innan ni provar detta. förmodar att man kan logga in på iCloud från datorn och se sina kalendrar där för att se att allt ser bra ut.

Jag kunde nämligen inte göra någonting men min Calender på datorn när jag fick detta "synkar kontot...." meddelandet.

Har letat och grävt själv och hoppas detta kan vara till hjälp!

Tjipp! W

1
Bevaka tråden