Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt/köpt nya Haswell rMBP.

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 11:36

Dom kan ju vara lite tråkiga dom här trådarna och kännas mest som "skryt".
Men tänkte ändå att det är bra och ha en för lite samlings prat om ämnet.
Vilka har beställt/köpt nya rMBP?

Jag hade hoppats på att åka och köpa en på Täby Apple Store idag. (Dagen efter eventet)
Men det verkar ju som att dom inte har dom inne idag alls.
Har beställt en från Macoteket Online istället, dom hoppades få in redan denna vecka men sa att det kunde dröja till nästa. (kod språk för att: Vi får dom tidigast nästa vecka)
Så blir nog till största sannolikhet att jag kör via dom, med en liten chans att jag avbokar den om dom får in dom på Digital Inn eller har ett stort gäng på Apple Store i Täby imorgon. Då kanske jag möjligtvis kan tycka det är kul och åka iväg och köpa en där istället. Har ju trotts allt inte varit där än. Då kan ju vara kul och göra det också

Blev iallafall den dyrare av dom 2 färdiga paketen av 15" modellen.
Dvs: 15" i7 2.3GHz/16GB/512GB flash/GT750 2GB.

Har ni beställt eller fått tag på ett exemplar än?

Ursprungligen av zOlid:

Dom kan ju vara lite tråkiga dom här trådarna och kännas mest som "skryt".
Men tänkte ändå att det är bra och ha en för lite samlings prat om ämnet.
Vilka har beställt/köpt nya rMBP?

Jag hade hoppats på att åka och köpa en på Täby Apple Store idag. (Dagen efter eventet)
Men det verkar ju som att dom inte har dom inne idag alls.
Har beställt en från Macoteket Online istället, dom hoppades få in redan denna vecka men sa att det kunde dröja till nästa. (kod språk för att: Vi får dom tidigast nästa vecka)
Så blir nog till största sannolikhet att jag kör via dom, med en liten chans att jag avbokar den om dom får in dom på Digital Inn eller har ett stort gäng på Apple Store i Täby imorgon. Då kanske jag möjligtvis kan tycka det är kul och åka iväg och köpa en där istället. Har ju trotts allt inte varit där än. Då kan ju vara kul och göra det också

Blev iallafall den dyrare av dom 2 färdiga paketen av 15" modellen.
Dvs: 15" i7 2.3GHz/16GB/512GB flash/GT750 2GB.

Har ni beställt eller fått tag på ett exemplar än?

Nej min ska levereras nästa vecka. Kommer avboka om de dyker upp ute i Täby imorgon. Jobbar fredag lördag tyvärr så det är min enda chans.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 12:05

Någon som hört något hur det ser ut på dom andra Apple butikerna?
Eller om dom hört något konkret från Apple i Täby?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-23 15:20
Ursprungligen av zOlid:

Någon som hört något hur det ser ut på dom andra Apple butikerna?
Eller om dom hört något konkret från Apple i Täby?

Snackade med Täby idag och dom har i alla fall inte fått in några idag. "Förhoppningsvis denna vecka", var det svar jag fick.

Hej! Ny här. En fundering. Brukar det bara vara de färdiga paketen som säljs i butik? Jag är intresserad av att köpa 15tummaren med uppgraderad processor (2,6 Ghz i7) men funderar på om det bara går via apple online store?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-23 21:39

Jag har en beställd och påväg
Apple.se säger leverans 29e. TNT själva säger imorgon.

Vi får väl se.

MBP 13" mellan varianten.
Fint att det gick att få studentrabatt

Senast redigerat 2013-10-23 23:43

Beställde den 22e på apple och det står att den är skickad och ska komma imorgon. Får väl se!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 22:05
Ursprungligen av Castel:

Jag har en beställt och påväg
Apple.se säger leverans 29e. TNT själva säger imorgon.

Vi får väl se.

MBP 13" mellan varianten.
Fint att det gick att få studentrabatt

Ursprungligen av Martinhinnerson:

Beställde den 22e på apple och det står att den är skickad och ska komma imorgon. Får väl se!

Vaaaa. Grattis! *Inte alls bitter*
Hade jag vetat det hade jag också beställt.
Trodde det var datumet som stod på hemsidan som gällde, dvs 28e/29e.
Får hoppas butiker som Digital Inn och liknande också får in datorer imorgon då.
Man tycker ju att dom borde få lika snabbt som post order, men jag kan ju ha fel.

Säg gärna till så fort ni hört om den dyker upp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-23 23:19

Jag har beställt en rMBP15 2.3/16/512/750M som är påväg från NL och ska enligt TNT redan komma i morgon torsdag, fast Apple har beräknat måndag.
Det har nu gått 25h sedan beställning, så det blir inget nytt rekord för min del. Men jag är inte bitter för det! Ska bli så skönt med en ny arbetshäst!

Beställde nämligen en Mac Mini Mid 2011 för två år sedan och det tog exakt 23h från att jag la ordern under lunchen på jobbet och dagen efter innan lunch får jag ett paket på skrivbordet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 23:25
Ursprungligen av elov:

Jag har beställt en rMBP15 2.3/16/512/750M som är påväg från NL och ska enligt TNT redan komma i morgon torsdag, fast Apple har beräknat måndag.
Det har nu gått 25h sedan beställning, så det blir inget nytt rekord för min del. Men jag är inte bitter för det! Ska bli så skönt med en ny arbetshäst!

Beställde nämligen en Mac Mini Mid 2011 för två år sedan och det tog exakt 23h från att jag la ordern under lunchen på jobbet och dagen efter innan lunch får jag ett paket på skrivbordet.

.... Skulle beställt igår

Beställde en 13" igår direkt då apple store slog upp portarna. Ej standard utan BTO så får den inte så snabbt som ni andra. Leverans 30 oktober till 1 november.

Blev 2,6 GHz i5, 16 GB ram, 512 GB ssd. Sitter på en gammal dell från 2004 sedan min air druckit cola i våras - kan knappt bärga mig!

Ursprungligen av hansfilipelo:

Beställde en 13" igår direkt då apple store slog upp portarna. Ej standard utan BTO så får den inte så snabbt som ni andra. Leverans 30 oktober till 1 november.

Blev 2,6 GHz i5, 16 GB ram, 512 GB ssd.

Exakt samma här
Samma leveransdatum också.
Är dock bortrest nästa vecka så får vänta lite längre :/

Jag beställde en några timmar efter att varorna dykt upp på apple store.. Tvekade en aning och tog ett par timmar extra på mig för att läsa runt och bestämma vad jag skulle ha. Fick först leveranstid till 29 okt- 1 nov, men eftersom jag tvekade och väntade så fick jag istället 31 okt - 4 nov =/

Hursom så körde jag på en 13" - 2.8 GHz i7, 16 GB ram, 256 GB SSD

Beställde mig min första Macbook PRO Retina 13,1 modellen igår från Apple, beräknad levtid är 28/10 Måndag tycker jag endå är helt okej med tanke på helt ny release

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-24 11:48

Har ni fått någon leverans idag?

Någon som hört med Täby om dom fått in datorerna än?
Jag ringde när dom öppna men fick samma svar som alltid..... "Vi vet inte när vi får in dom, prova senare"....

  • Medlem
  • 2013-10-24 11:53
Ursprungligen av zOlid:

Har ni fått någon leverans idag?

Någon som hört med Täby om dom fått in datorerna än?
Jag ringde när dom öppna men fick samma svar som alltid..... "Vi vet inte när vi får in dom, prova senare"....

Jag ringde kl 10 och 11, samma svar. Hon lät inte jätteglad när hon hörde att det var jag igen. Pratade med en mer hjälpsam igår som sa "De borde komma när som helst, förmodligen imorgon morgon. Men du får prova att ringa igen, de kan komma precis när som helst".

Kan någon annan ringa nu vid 12? Vill inte göra bort mig igen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-24 12:13
Ursprungligen av zOlid:

Har ni fått någon leverans idag?

Någon som hört med Täby om dom fått in datorerna än?
Jag ringde när dom öppna men fick samma svar som alltid..... "Vi vet inte när vi får in dom, prova senare"....

Mitt paket markerades ha lämnat Arlanda imorse klockan 09:03.
Så det är väl snart i Gävle.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-24 12:37
Ursprungligen av pelin:

Jag ringde kl 10 och 11, samma svar. Hon lät inte jätteglad när hon hörde att det var jag igen. Pratade med en mer hjälpsam igår som sa "De borde komma när som helst, förmodligen imorgon morgon. Men du får prova att ringa igen, de kan komma precis när som helst".

Kan någon annan ringa nu vid 12? Vill inte göra bort mig igen

Ringde nu och dom hade fortfarande inte fått in något. Dom hoppades på att få in dom under dagen men visste fortfarande inte om dom skulle få det. Han lät som han var ärligt osäker på om dom fick in dom eller inte under dagen. Han tyckte inte att jag skulle chansa på att börja åka iallafall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-24 13:10

Min är nu levererad

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-24 13:48
Ursprungligen av Castel:

Min är nu levererad

Och nu ringde precis Digital Inn i Örebro och sa att dom fått in datorerna
Då slipper man masa sig iväg till Täby idag då.
Hade ijuförsig varit kul och sätt Apple butiken där. Men inte så kul att jag åker utan anledning, får bli en annan gång

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-24 15:38

Min levererades också här för någon timme sedan. Nu är det en jäkla massa som ska installeras bara.
Lika bra att göra den fräsch på nytt än att migrera över från den gamla.

Jag som beställde från Apple fick min idag också! Har tenta imorn dock, får se om jag klarar att hålla fingrarna borta tills imorn så jag får nått gjort...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-24 17:08
Ursprungligen av Martinhinnerson:

Jag som beställde från Apple fick min idag också! Har tenta imorn dock, får se om jag klarar att hålla fingrarna borta tills imorn så jag får nått gjort...

Haha, samma här! Kanske ska satsa på omtentan redan nu

Jag lade också in en beställning samma dag, en 13" med "extra allt". Beställde genom Apple Store. Får den inte förrän nästa vecka, så går det när man inte väljer standardpaketen.

Det retar mig litet att man inte kan uppgradera någonting i rMPB själv - men jag antar att Apple måste dra in alla sina pengar på hårdvaran nu när de släpper så många program gratis...

Det känns nästan litet sorgligt att pensionera min mid-2009 som har jobbat på så troget under alla år (med vissa uppgraderingar, förstås). Jag behöver spara den som reservdator om min nya dator skulle krångla eller bli stulen. Har ni andra några bra idéer om roliga saker man kan göra med sina gamla macar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 10:11

Sälja den....
PLEXserver.

Ehehehehheheh min MBPr ska levereras idag fick jag just ett SMS om! Giggedi Giggedi. Dock ska den returneras, då jag köpte en likadan på syrrans företag. Om någon vill ha en oöppnad 13" retina i STHLM idag så kan ni ju köpa min.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-25 18:24

Hur dum är man om man köper 13 tummaren med "bara" 8 GB ram...?
Tänkte köra minsta processorn (2.4 i5) och 256 GB SSD
Alternativet är den fetaste air (1.7 i7)med samma ram och hårddisk som kostar 12920:- med studentrabatt.
MBPr 13 8GB 256 SSD går på 12595:- med studentrabatt.

Jag har nog bestämt mig men det känns fel att välja så "lite" ram... Är jag dumsnål?

Vad tycker ni som fått era nya leksaker, levererar er Macbooks?
Jag antar att batteritiden 9h med Mavericks?
Air får ju ytterligare några timmar med uppdatering vilket kanske får en att vilja gå mot air ändå...

@laxen2, vad använder du datorn till? 8GB räcker för en vanlig användare. Ska du köra virtualiserade maskiner t.ex. så vill du ha så mycket som möjligt.

Men annars räcker 8GB gott och väl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-25 18:43
Ursprungligen av keptang:

@laxen2, vad använder du datorn till? 8GB räcker för en vanlig användare. Ska du köra virtualiserade maskiner t.ex. så vill du ha så mycket som möjligt.

Men annars räcker 8GB gott och väl.

Kör en del programmering, och surf men i osx. Ingen bildbehandling.
Kommer lägga in VM men kommer inte köras speciellt ofta. Om man nu måste köra köra VM ofta kör jag hellre via bootcamp och det funkar väl galant med 8 i ram?
Det är därför jag sneglar på air men tvekar... Får väl ha lite is i magen och vänta på första recensionerna innan jag köper maskinen.
Just nu står det mellan 15h batteri och en fet-fet skärm...

15h batteri på MacBook Air med Mavericks
Även om man får ta testet med en nypa salt så är det imponerande...

@laxen2, ja, 8GB är inga problem för dig. Självklart ska du ha en fet-fet skärm.

Bevaka tråden