Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad 2 ett dåligt köp

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den snart tre år gamla Ipad 2 finns fortfarande kvar i Apples Ipad-utbud efter tisdagskvällens presskonferens men den är ett synnerligen dåligt köp jämfört med nya Ipad Mini med Retina-skärm.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 17:19

Varför hade det ens kvar 2an? Då kunde det lika gärna valt kvar 3an eller 4an?

Ursprungligen av Redaktionen:

...men den är ett synnerligen dåligt köp...

Japp, håller med. Synnerligen dåligt.

Om man har råd med 3595 för en iPad 2, så kan nog de flesta skrapa ihop 4395 till en iPad Air i stället. Den nya är ju så mycket bättre. Det är alldeles för liten prisskillnad i förhållande till vad man får för pengarna.

Hade de sänkt iPad 2 till någonstans kring 2495-2795, så hade den kanske varit motiverad att finnas kvar i sortimentet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 17:24

Jag förstår inte vad iPad 2 gör kvar i line-upen. Hade den kostat 1995 kr kanske den varit något att ha kvar där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 17:59

Hur räknar ni? I mars 2014 blir den TRE år, inte fyra som det står i artikeln.

Ja iPad 2 känns just nu helt meningslös, till det priset. Kan vi hoppas att 2014 blir det första 30-pin connector-fria året? Nu finns ju iPad 2, iPhone 4S samt iPod Classic kvar.

Jag tror ni missar en poäng med dessa. Skolköp och institutioner.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-10-23 18:43

Är ganska enkelt, Apple säljer iPad 2 till det priset för att de kan. Alla investeringar är sedan länge betalade så det har säkert snuskigt bra marginaler på den dessutom. Antagligen långt bättre än iPad Air.

Kul att man tycker att det är ett dåligt köp När jag köpte TV för någon vecka sedan så var den jag valde också ett s.k. "dåligt köp" eftersom det fanns en mer "prisvärd". Men det handlar väl om vad man vill spendera sina pengar på och prioriterar?

För någon som bara skall surfa lite på nätet så är iPad 2 solklart bästa köpet eftersom den produkten är oförskämt bra på det till ett lägre pris än iPad Air (eller för den delen iPad Mini som dessutom har mindre skärm).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror ni missar en poäng med dessa. Skolköp och institutioner.

Frågan var inte ifall det finns en marknad för den. Det gör det säkert.

Frågan var ifall det var ett dåligt köp. Och den är alldeles för dyr i förhållande till vad man får, så det är ett dåligt köp.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror ni missar en poäng med dessa. Skolköp och institutioner.

Mjä... Även om dina exempel kanske primärt är intresserade av så låg kostnad som möjligt och inte har någon direkt fokus på prestanda eller att det måste vara "det senaste", så är 2:an samma dåliga köp för dem.

Även om iPaden håller bra kvalitet rent material- och tillverkningsmässigt (har fortfarande en gen 1 som mina barn använder), så blir de med tiden gamla rent prestandamässigt. Jag syftar då inte på fräcka spel, utan allmän användning och kommande iOS-uppdateringar. Redan om 1 år kan det komma intressanta utbildningsappar som inte lämpar sig för iPad 2.

Jag tror att just skolor och andra institutioner vill köpa på lång sikt. Då måste väl ändå de stackars hundralapparna löna sig mångfalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror ni missar en poäng med dessa. Skolköp och institutioner.

Varför skulle det vara bättre köp för skolor? Det är lika dåligt köp! För detta pris kan de få mycket modernare Mini som är mer framtidssäkra. iPad4 möjligtvis skulle passa bättre detta pris. Konstigt att Apple valt att ha kvar just 2-an och inte 4-an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:52

Många företag och skolor har investerat i iPad 2 (dock connector laddare, vagnar, info-kiosker etc.) och när en behöver bytas ut så kan de inte byta till något annat. Hur skulle dina barn behandla sin iPad 2 om du kompisen fick en iPad Air när han "föll" på isen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 19:56
Ursprungligen av beh:

Många företag och skolor har investerat i iPad 2 (dock connector laddare, vagnar, info-kiosker etc.) och när en behöver bytas ut så kan de inte byta till något annat. Hur skulle dina barn behandla sin iPad 2 om du kompisen fick en iPad Air när han "föll" på isen?

Det motiverar inte ett så högt pris på den dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 20:03

Supply & demand gör det. Säljer den inte så sänker de priset.

Senast redigerat 2013-10-23 20:18

Alltså suck. Tänk efter lite nu.
Syftet med detta är att skapa just sådana här diskussioner, med avsikt att få upp folks ögon för den riktigt feta (och prisvärda) retina-minin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 00:47

"Den snart 4 år gamla iPad 2"? Det är väl ganska illa räknat då Ipad 2 började säljas i Sverige den 25 mars 2011

Ursprungligen av trollnylle:

...Syftet med detta är att skapa just sådana här diskussioner, med avsikt att få upp folks ögon för den riktigt feta (och prisvärda) retina-minin.

Så du säger att det enda syftet med den höga prissättningen är att få ett gäng nördar på ett antal forum att diskutera prissättningen, och bli övertygade om att köpa Retina-Mini i stället?

Det tror inte jag, av den enkla anledningen att 99,99% av potentiella iPad 2-köpare sitter nog inte och häckar på forum.

Målgruppen är helt enkelt för liten för att det ska vara syftet.

Nope... Jag tror snarare att tanken med den höga prissättningen är: "går det så går det".
Den kommer att sälja hyfsat ändå, trots sitt pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 08:59

Se detta för vad det är. Apple sålde t.ex. Apple II varianter till slutet av 1993! 9 år efter introduktionen av Macintosh, ett år innan första macen med PPC. Det är klart att en power user på hemmaplan inte kan förstå varför någon skulle vara villig att betala så mycket för så gammal teknologi, men så länge folk är villiga att betala för det så kommer det att erbjudas.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.

Jag ser hela Apple-teamet framför mig när de sitter i bastun för att fira GM på Mavericks, iWorks och iLife samt att hårdvaran är klar. De är lite packade och drar snapsvitsar...

"Jävlar gubbar... Mavericks klart! Och gratis!"

"Ja, jävlar. Sweeeeet. Men alltså... nu får vi ju inte in nån cash på det?"

Det är i det läget nån rödnäst kommer med "a cunning plan. Alla skrattar och skrockar mellan fnissen, och resten är historia.

Alternativt hade de bara 30.000 containers med iPad 2 som de överproducerade...

Ingen som har nära till en Apple store och kan gå in och fråga om USP på iPad 2?
Vore kul att höra.

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2013-10-24 10:04

Anledningen till att folk vill ha denna är för att det är den billigare av de två 9.7" plattorna. Det är ju ingen som går in till en Apple-store och säger "Hej, jag vill ha en långsam platta med en gammal ladd-kontakt och en riktigt, riktigt lågupplöst skärm". Hade dom sänkt priset på iPad 3/4 så hade folk köpt den istället.

Frågan gällde inte ifall folk vill ha den, eller hur bra den kommer att sälja.

Utan frågan handlade om ifall det var ett bra eller dåligt köp.

Jag tror också att den kommer att sälja hyfsat, trots priset. Men i jämförelse med iPad Air, med så stor hårdvaruskillnad och så liten prisskillnad, så anser jag fortfarande att det är ett dåligt köp.

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2013-10-24 10:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frågan gällde inte ifall folk vill ha den, eller hur bra den kommer att sälja.

Utan frågan handlade om ifall det var ett bra eller dåligt köp.

Jag tror också att den kommer att sälja hyfsat, trots priset. Men i jämförelse med iPad Air, med så stor hårdvaruskillnad och så liten prisskillnad, så anser jag fortfarande att det är ett dåligt köp.

Bra köp eller inte bygger ganska mycket på personliga preferenser annars hade ingen köpt iPad 2 eftersom det finns mer prisvärda plattor på marknaden, typ iPad Air. Därför är det mer intressant att spekulera i varför Apple väljer att ha kvar den/varför folk köper den.

Edit: stavfel

Ursprungligen av Noorp:

Bra köp eller inte bygger ganska mycket på personliga preferenser annars hade inget köpt iPad eftersom det finns mer prisvärda plattor på marknaden. Därför är det mer intressant att spekulera i varför Apple väljer att ha kvar den/varför folk köper den.

Ska man spekulera i det borde man samtidigt spekulera i varför iPhone 4S finns kvar i sortimentet, den är ju precis lika omsprungen teknik- o designmässigt

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2013-10-24 10:45
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ska man spekulera i det borde man samtidigt spekulera i varför iPhone 4S finns kvar i sortimentet, den är ju precis lika omsprungen teknik- o designmässigt

Varför inte? Leder inte det till en mer konstruktiv diskussion om man tittar på orsakerna? Men vi kan sitta här och hålla med varandra om att det är ett dåligt köp om du tycker att det är roligare.

Ursprungligen av Noorp:

Varför inte? Leder inte det till en mer konstruktiv diskussion om man tittar på orsakerna? Men vi kan sitta här och hålla med varandra om att det är ett dåligt köp om du tycker att det är roligare.

Har faktiskt inte sagt om det är ett bra eller dåligt köp men diskussionens vinkel är väl att iPad2 är ett dåligt köp e-som man får betydligt mer för pengarna med endast ett påslag på 1000 spänn.

Jag köpte min iPad2(64GB 3G) för nåt år sedan o är urnöjd med den men skulle jag vara ute efter en iPad idag skulle jag inte köpa en iPad2. iPhone har jag ingen alls...

iPad mini är däremot ett vettigt köp tycker jag. Jag tycker till och med att de flesta borde köpa iPad mini retina istället för ipad Aair.

Ursprungligen av Johan Hellström:

iPad mini är däremot ett vettigt köp tycker jag. Jag tycker till och med att de flesta borde köpa iPad mini retina istället för ipad Aair.

Varför borde de flesta göra det? Jag tycker skärmen är för liten. Jag tycker tangentbordet på minin är för litet att skriva på. Jag vill ha en 13" eller tom en 15" iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 16:36
Ursprungligen av pmarriott:

Varför borde de flesta göra det? Jag tycker skärmen är för liten. Jag tycker tangentbordet på minin är för litet att skriva på. Jag vill ha en 13" eller tom en 15" iPad.

Intressant att du säger det. En kompis efterfrågar exakt samma sak. För mig tror jag en iPad Mini Retina är perfekt.

Därför att iPad är lättare, smidigare samt billigare med samma prestanda som Air.
Möjligen äldre som har dåligt närseende bör välja en stor iPad.

Bevaka tråden