Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatorscript för nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 19:39

Hej,
jag har två inställningar i Nätverk. Ett med fast ip och dns;er som jag använder när jag är hemma och ett automatiskt som används när jag är på hotell etc.

Eftersom jag växlar mellan dessa två ganska regelbundet skulle det underlätta om någon som kan skriva script kunde hjälpa mig att göra ett som jag t.ex. kunde köra med Automator för att växla mellan nätverksinställningarna.

Yes!!

NetworkLocation ($15)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 20:04

Riktigt cool!
Tack.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 21:00
Ursprungligen av Yes:

Hej,
jag har två inställningar i Nätverk. Ett med fast ip och dns;er som jag använder när jag är hemma och ett automatiskt som används när jag är på hotell etc.

Eftersom jag växlar mellan dessa två ganska regelbundet skulle det underlätta om någon som kan skriva script kunde hjälpa mig att göra ett som jag t.ex. kunde köra med Automator för att växla mellan nätverksinställningarna.

Yes!!

Kan det bli enklare än vad det redan är - ett enda menyval för att byta? :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 21:15

Wire, du verkar lite lurig???
"ett enda menyval" vilket menar du?
Programet som Hagelin rekommenderade eller....vad har jag missat?

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-12-19 21:16

Är du ute efter nåt annat än det som erbjuds under äppelmenyn/Nätverksplats?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 21:44
Ursprungligen av Baron:

Är du ute efter nåt annat än det som erbjuds under äppelmenyn/Nätverksplats?

Det undrar jag också?
För den är ju gammal och klassisk.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-19 23:13
Ursprungligen av Yes:

Det undrar jag också?
För den är ju gammal och klassisk.

Yes!!

Ehhh..? Vad är du ute efter egentligen?

Ursprungligen av Yes:

Det undrar jag också?
För den är ju gammal och klassisk.

Yes!!

Varför kan du inte använda den då?
Vad ska ditt skript göra?

Ursprungligen av Yes:

Hej,
jag har två inställningar i Nätverk. Ett med fast ip och dns;er som jag använder när jag är hemma och ett automatiskt som används när jag är på hotell etc.

Eftersom jag växlar mellan dessa två ganska regelbundet skulle det underlätta om någon som kan skriva script kunde hjälpa mig att göra ett som jag t.ex. kunde köra med Automator för att växla mellan nätverksinställningarna.

Yes!!

Jag väcker liv i den här tråden!

Jag byter ofta nätverksplats också. Har två platser som jag växlar mellan dagligen.

Visst,  -> Nätverksplats är nära till hands, men en liten menybarsknapp som växlar mellan platserna vore superpraktiskt. Dessutom vore det kul att lyckas knåpa ihop det. Det är ju kul att göra såna saker som man inte är bra på annars.

Men har ni något tips om hur man kan göra det i automator?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-23 23:17
Ursprungligen av henkebarn:

Jag väcker liv i den här tråden!

Jag byter ofta nätverksplats också. Har två platser som jag växlar mellan dagligen.

Visst,  -> Nätverksplats är nära till hands, men en liten menybarsknapp som växlar mellan platserna vore superpraktiskt. Dessutom vore det kul att lyckas knåpa ihop det. Det är ju kul att göra såna saker som man inte är bra på annars.

Men har ni något tips om hur man kan göra det i automator?

Applescript klarar biffen.

Hittade följande script:
http://answers.oreilly.com/topic/2503-how-to-...

Fungerar utmärkt i Mavericks, in med koden i Applescript och välj att exportera till file format 'Application' och spara på lämpligt ställe så är det bara att klicka på den när man vill byta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 01:09
Ursprungligen av Yes:

Hej,
jag har två inställningar i Nätverk. Ett med fast ip och dns;er som jag använder när jag är hemma och ett automatiskt som används när jag är på hotell etc.

Eftersom jag växlar mellan dessa två ganska regelbundet skulle det underlätta om någon som kan skriva script kunde hjälpa mig att göra ett som jag t.ex. kunde köra med Automator för att växla mellan nätverksinställningarna.

Yes!!

henkebarn & andste,

Många gånger är det mer än bara Nätverksinställningarna som skiljer sig åt beroende på var man befinner sig med sin dator

Exempelvis:

- Förvald skrivare
- Automatiska anslutningar till servrar
- E-postinställningar
- O.s.v.

Lyckligtvis finns det lösningar för detta oxo!

Kolla in någon av dessa, smarta program:

AirPort Location

ControlPlane

...som dessutom är gratis!!

Lycka till...

1
Bevaka tråden