Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avbryta Uppgradering av Mavericks

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Ivrig som man blir vid nysläpp klickade jag lyckligt igång uppgraderingen till Mavericks.

Några minuter in i processen slår det mig: Jag har ingen backup. 10,000-tals bilder ligger där, och jag är livrädd att bli av med dem. Så instinktivt slog jag av fanskapet.

Så vad gör jag nu? Finns det något sätt att starta igång maskinen med Mountain Lion som är befintlig version? Eller kan jag plocka ut filerna på något annat sätt, typ safe mode eller liknande? Eller oroar jag mig i onödan?
Snälla hjälp mig, jag mår illa just nu....

#mavericks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:59

Visst bör man göra en backup innan en uppgradering. Du ville rädda dina bilder och filer. Nu har du möjligtvis en icke fungerande installation av OS X. Utan att ha facit i hand skulle jag våga påstå att du utsätter dina data för större risk genom att "hoppa av i svängen" än att fullgöra installationen.

Har denna datorn och en annan mac i din närhet FireWire 800 / FireWire 400 / Thunderbolt portar + passande kablage så kan du starta datorn i "taget mode" som gör att den magiskt blir en extern disk och du kan nå innehållet på den från den andra datorn.

Ett alternativ är att installera från USB till en extern disk (annan USB, FireWire eller TB). På detta sätt kan du läsa den interna disken med den temporära installationen.

Har du inte möjlighet till detta så kan du hålla tummarna och starta om installationen, den borde gå hela vägen genom och du kunna nå dina bilder.

Jag förstår att du agerade i panik, men det var ganska korkat.

Vid panik handlar man sällan rationellt

Jag har även en Mac Pro, så jag antar att det jag behöver komplettera med är passande kablage så är saken biff, kanske förhoppningsvis eventuellt. Hur sätter jag datorn i "target mode"? Kringla+T vid omstart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 22:12

Håll endast T inne så ordnar det sig.

Ursprungligen av Jogranstrom:

Hej,

Ivrig som man blir vid nysläpp klickade jag lyckligt igång uppgraderingen till Mavericks.

Några minuter in i processen slår det mig: Jag har ingen backup. 10,000-tals bilder ligger där, och jag är livrädd att bli av med dem. Så instinktivt slog jag av fanskapet.

Så vad gör jag nu? Finns det något sätt att starta igång maskinen med Mountain Lion som är befintlig version? Eller kan jag plocka ut filerna på något annat sätt, typ safe mode eller liknande? Eller oroar jag mig i onödan?
Snälla hjälp mig, jag mår illa just nu....

#mavericks

Varför har/använder du inte TimeM. som finns inbyggt i OSX. Behöver du aldrig oroa dig. Som det nu är tror jag det bästa för dig - som redan sagts - är att fortsätta installationen. Ingenting kommer förmodligen att hända - i negativ bemärkelse.

Det är en bra fråga. Utan bra svar Jag har haft en server som hanterat säkerhetskopiering. Fick den aldrig att fungera med Time Machine...och där stannade det.

Det just ord som "borde" och "förmodligen" som skrämmer mig. Jag vill inte chansa utan köra hängslen och livrem. Eller nu är det väl kanske med säkerhetsbälte och airbag...för krocka har jag redan gjort. Nu gäller det bara att begränsa skadorna.

Ursprungligen av Jogranstrom:

Det är en bra fråga. Utan bra svar Jag har haft en server som hanterat säkerhetskopiering. Fick den aldrig att fungera med Time Machine...och där stannade det.

Det just ord som "borde" och "förmodligen" som skrämmer mig. Jag vill inte chansa utan köra hängslen och livrem. Eller nu är det väl kanske med säkerhetsbälte och airbag...för krocka har jag redan gjort. Nu gäller det bara att begränsa skadorna.

Känner igen mig. Då är det FireWire mellan denna dator och Mac Pro som gäller - precis som nämndes. Lycka till !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 09:07

Att fortsätta installationen var mitt tips som sista utväg beroende på vad TS hade tillgång till för utrustning i övrigt. Nu verkar det kunna lösa sig i alla fall.

Kan meddela att FW och target disk löste biffen. Ingen trasigt filsystem och uppgraderingen till Mavericks gick som en dans. Utan att några filer försvann Summa summarum så gjorde jag en höna av en fjäder. Men ångesten kunde i vart fall lägga sig...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-29 23:45
Ursprungligen av Jogranstrom:

Kan meddela att FW och target disk löste biffen. Ingen trasigt filsystem och uppgraderingen till Mavericks gick som en dans. Utan att några filer försvann Summa summarum så gjorde jag en höna av en fjäder. Men ångesten kunde i vart fall lägga sig...

Skaffa nu nya fina hängslen och livrem i form av lokal backup (tex Time Machine) samt molnbaserad backup (tex Crashplan).

1
Bevaka tråden