Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker sökfunktion gör inte som man tänkt...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 100+ poster som man "märker" upp genom att kryssa i olika beskrivnings alternativ om objektet/posten lite som en enkät och jag har använt ett data fält med 40 repetitioner för att särskilja de olika värdena. Inmatat värde blir ett kryss när man klickar på rutan. krysset är bokstaven X som hämtas från en värde tabell .
Det fungerar ju bra tills man gör en sökning...kryssar man då i ett alternativ i sökläget så får man som sökresultat upp alla poster som har kryss ( bokstaven X ) oavsett vilken repetition krysset sitter på...
Kan inte Filemaker skilja på repetitionerna vid sök eller vad kan vara fel...?

EDIT: Filemaker 12.0v4 , OS X 10.8.4 , Windows 7 Ultimate

Senast redigerat 2013-10-22 10:04

Vilken version av Filemaker? För tips och lösningar kan ju variera mellan versionerna...

Operativsystemversion kan eventuellt också vara nyttig information.

Jag har uppdaterat med Version info i första posten.
Märker nu att det inte dyker upp sök förstoringsglas i mina "kryssrutor".
Verkar märkligt att man inte kan söka på detta viset, idéer ?

För att sammanfatta tråden.
Filemaker 12 söker i repeterade fält som ett enda stort fält så lösningen är att skapa separata datafält.

Slutade arbeta med Repeterade fält för 15 år sen... Antagligen pga anledningar som detta (använd relaterade tabeller i stället, det tjänar du på när systemen växer).

Vad jag i alla fall tänkte att du kunde kolla är om fältet i fråga är numeriskt? I så fall bråkar sökningen när du börjar söka efter bokstaven "X".
Tips är att byta ut ditt X mot siffran 1. Då får du ett äkta booleanskt värde; Dvs 1 = true (on). Då är det också lätt att göra beräkningar på detta värde.

1
Bevaka tråden