Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera till OS X Mavericks

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under tisdagskvällen blev nya versionen av Apples operativsystem, OS X Mavericks tillgängligt för nedladdning. 99mac kikar på hur det går till att uppgradera och vad du behöver tänka på.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 14:14

Jag kan inte se mina pdf-filer i iBooks för Mac. Är det någon som har liknande problem, eller ännu hellre en lösning...

Ursprungligen av iMW:

Jag kan inte se mina pdf-filer i iBooks för Mac. Är det någon som har liknande problem, eller ännu hellre en lösning...

Av någon anledning synkas inte PDF:er mellan enheter. Det har varit så genom hela beta-stadiet, och uppenbarligen även fortsatt så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 14:40
Ursprungligen av pmarriott:

Av någon anledning synkas inte PDF:er mellan enheter. Det har varit så genom hela beta-stadiet, och uppenbarligen även fortsatt så.

Tack för det beskedet - då var det inte skit bakom spakarna i alla fall... Vi får hoppas att det fixas i en uppdatering, för det vore praktiskt att även ha dessa i synk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 14:43

Man kan misstänka att det är samma regler som gäller för iBooks@OSX som för iBooks@iOS...

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-23 14:57
Ursprungligen av pmarriott:

Av någon anledning synkas inte PDF:er mellan enheter. Det har varit så genom hela beta-stadiet, och uppenbarligen även fortsatt så.

Trist. Det finns ingen workaround? Har min kurslitteratur i iBooks och för att det ska bli användbart så måste markeringar synkas.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-23 16:32

Inte bra, Pages går att öppna och skriva ut till pdf men det går inte att spara filer. Kraschar. Har skickat rapport till Apple med beskrivning men Gud, ska de inte ha kollat sina egna appar så att de är kompatibla?!
Jag sitter med MBA 11" 2011 års modell, under Mavericks var till idag Mountain Lion senaste, allt fungerade fint.

Går det inte längre att lägga in OS X på en USB-sticka, starta från den, radera hårddisken och installera allt på nytt?

För mig verkar det inte fungera..

Ursprungligen av maskh:

Går det inte längre att lägga in OS X på en USB-sticka, starta från den, radera hårddisken och installera allt på nytt?

För mig verkar det inte fungera..

Jo, det fungerar, men inte från Disk Utility.

http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-m...

Ursprungligen av Capeman:

Jo, det fungerar, men inte från Disk Utility.

http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-m...

Lagom irriterande, men man får väl anpassa sig.

Ursprungligen av maskh:

Lagom irriterande, men man får väl anpassa sig.

Det är ju inte direkt något man gör varje dag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 18:06

Eftersom iOS har fått Airdrop i 7an. Varför gör dom det inte möjligt att airdropa mellan dator och ios enhet. Lite frustrerande.

Hade varit skitsmidigt att skicka enstaka filer om tex polaren eller kollegan, om denne bara hade telefonen med sig och var tvungen att ha en fil.

Ursprungligen av Capeman:

Det är ju inte direkt något man gör varje dag...

Förvisso inte. Men det kan ju ändå få vara så enkelt som möjligt de gånger som det behövs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 18:12

Min finder öppnar inte mappar i flikar när man öppnar flera mappar. Även om det är inställt så. Hmm.

Ursprungligen av maskh:

Förvisso inte. Men det kan ju ändå få vara så enkelt som möjligt de gånger som det behövs.

Jag har gjort det exakt två gånger. Första gången när Lion kom, andra gången när Mountain Lion kom. Nu struntar jag i det, vet inte vad jag ska ha OS X på en USB-sticka till. Äger bara en Mac och den har jag aldrig ominstallerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 18:24

Försöker ladda ner nu men får upp felmeddelande "Programmet du försökte hämta kunde inte hämtas. Kontrollera internetanslutningen och försök igen". Överbelastat hos Apple?

Det verkar vara helt omöjligt för mig att uppdatera till Mavericks. Jag försökte i gårkväll, i morse innan jobbet och nu efter jobbet. Oftast går hämtningen igång och avslutas efter några hundra megabyte eller någon gigabyte, sen får jag ett felmeddelande. Någon gång har det även stått att 10.9 är hämtat, men därefter händer ingenting. När jag sedan startar om Appstore får jag börja om och ladda ner igen. Grr!

Ursprungligen av Capeman:

Jag har gjort det exakt två gånger. Första gången när Lion kom, andra gången när Mountain Lion kom. Nu struntar jag i det, vet inte vad jag ska ha OS X på en USB-sticka till. Äger bara en Mac och den har jag aldrig ominstallerat.

Jag har gjort det ett par gånger för att frigöra utrymme på min SSD. Över tid verkar det samlas en del filer som är svåra att hitta, och dessa samlar tillsammans ganska mycket utrymme. I mitt fall kan de ha varit upp till 10GB som jag inte hittat, men som jag vet har varit rent skräp, och därför har jag valt att göra det enkelt och installera om. Sedan föredrar jag att göra en "clean install" vid varje release.

Nu har jag dock gjort en vanlig uppgradering till Mavericks och ska försöka fixa det hela i efterhand. Tyvärr verkar Mac App Store vägra låta mig ladda ner själva filen igen.. det står att det ska gå, men händer inte ett piss efter att jag har tryckt på "Continue".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 19:41
Ursprungligen av maskh:

Tyvärr verkar Mac App Store vägra låta mig ladda ner själva filen igen.. det står att det ska gå, men händer inte ett piss efter att jag har tryckt på "Continue".

Ah du, kan du inte vara lite schysst och vänta ett tag så att vi som inte lyckats ladda ner filen första gången får en chans?
[börjar om för femte gången där jag aldrig får ner mer än 1 GB. Och börjar om från början varje gång...]

Ursprungligen av maskh:

Går det inte längre att lägga in OS X på en USB-sticka, starta från den, radera hårddisken och installera allt på nytt?

För mig verkar det inte fungera..

För att få tag på mavericks på fil, väljer jag uppdatera för att få ner filen? Vill som ovan inte uppgradera utan ny installera.

Tack!

  • Medlem
  • 2013-10-23 19:47

Jag blir inte klok på hur keychain funkar. Var finns fliken för kreditkort i Safari?
Sparar den ner redan befintliga inläggningar på min iMac så jag kan nå dom från mina iDevicer?

En guide för detta hade suttit fint

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 20:09
Ursprungligen av D_Odell:

För att få tag på mavericks på fil, väljer jag uppdatera för att få ner filen? Vill som ovan inte uppgradera utan ny installera.

Tack!

Ja, bara välj uppdatera och när filen väl är ner laddad så ligger den som ett programpaket under "Program" som du sedan kan titta i och kopiera ut dmg-filen som du sedan skapar din bootbara sticka med.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-23 20:11

Just nu är jag glad att jag kör med Dropbox

Fel i hårdvarukraven

Första gången det står MacBook Pro så ska det väl stå MacBook?!
Och alla modeller av MacBook Pro från 2007 ska fungera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-23 20:22

Safari är helt otroligt snabbt nu. Tom på min gamla MBP från 2008 rullar det snabbare och laggfriare än vad jag någonsin upplevt tidigare.

Ursprungligen av IngoX:

Ah du, kan du inte vara lite schysst och vänta ett tag så att vi som inte lyckats ladda ner filen första gången får en chans?
[börjar om för femte gången där jag aldrig får ner mer än 1 GB. Och börjar om från början varje gång...]

Jag tror att det tog cirka 30 minuter för mig att ta hem den första gången.

Ursprungligen av onnyt:

Just nu är jag glad att jag kör med Dropbox

Hur då Dropbox - vad menar du ? I stället för nyckelhanteraren i OSX - eller/varför ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 21:48

Undrar om jag vågar uppdatera frugans vita MacBook med Intel Core 2 Duo och 5GB RAM?
Här står det att den ska klara det. http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 22:25

Körde in senaste uppdateringen av Lion, sen gick det att uppdatera till Mavericks

  • Medlem
  • 2013-10-23 22:45
Ursprungligen av bjorsi:

Försöker ladda ner nu men får upp felmeddelande "Programmet du försökte hämta kunde inte hämtas. Kontrollera internetanslutningen och försök igen". Överbelastat hos Apple?

Får samma meddelande, är det någon som vet vad detta beror på? kan tilläggas att det inte är något problem med min nätverksanslutning.

Bevaka tråden