Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - Frågor & Svar.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 13:52

Tänkte dra igång en tråd för alla med frågor om Mavericks, så kan vi tillsammans hjälpa med svar.

Jag kickar off med två problem jag själv har;

1. Mina kartor bestämmer inte min plats. Händer faktiskt ingenting när jag trycker på lilla pilen uppe till v.
2. Jag får inte kartfunktionen att fungera i kalendern. Jag skriver in en adress, den snurrar lite, sen händer inget.
(Blir alltså inte ens lite som på bilden).

Sitter på en Mini late 2012 och har aktiverat platstjänster för både Kalender och Kartor.
Är även inloggad på iCloud samt mitt AppleID. Enda på iCloud som är av är Mail och Tillbaka till min mac.

Några förslag?

#mavericks

Senast redigerat 2013-10-23 15:31
Ursprungligen av kladda:

Tänkte dra igång en tråd för alla med frågor om Mavericks, så kan vi tillsammans hjälpa med svar.

Jag kickar off med två problem jag själv har;

1. Mina kartor bestämmer inte min plats. Händer faktiskt ingenting när jag trycker på lilla pilen uppe till v.
2. Jag får inte kartfunktionen att fungera i kalendern. Jag skriver in en adress, den snurrar lite, sen händer inget.
(Blir alltså inte ens lite som på bilden).

Sitter på en Mini late 2012 och har aktiverat platstjänster för både Kalender och Kartor.

Några förslag?

Kan bara konstatera att det fungerar hos mig. Om jag t ex skriver IKEA Malmö kommer dess geografiska läge upp, om jag anger en kontakts namn kommer den lagrade adressen upp och om jag bara skriver in gatunamn etc så kommer det upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 13:58
Ursprungligen av pmarriott:

Kan bara konstatera att det fungerar hos mig. Om jag t ex skriver IKEA Malmö kommer dess geografiska läge upp, om jag anger en kontakts namn kommer den lagrade adressen upp och om jag bara skriver in gatunamn etc så kommer det upp.

En kontakts adress fick jag också att fungera (edit: ibland) nu, men inte helt fria adress. Ska fortsätta att försöka..
Edit2: Jag får inte heller den att uppge restid och påminna mig när jag behöver gå. Känns som att det är ngt galet med de flesta funktionerna gällande Kartor för min del.

Ursprungligen av kladda:

En kontakts adress fick jag också att fungera (edit: ibland) nu, men inte helt fria adress. Ska fortsätta att försöka..
Edit2: Jag får inte heller den att uppge restid och påminna mig när jag behöver gå. Känns som att det är ngt galet med de flesta funktionerna gällande Kartor för min del.

Restid måste man ange manuellt, om jag inte missat något fundamentalt. Datorn kan ju rimligen inte veta var du kommer att befinna dig omedelbart före en notering i kalendern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 14:07
Ursprungligen av pmarriott:

Restid måste man ange manuellt, om jag inte missat något fundamentalt. Datorn kan ju rimligen inte veta var du kommer att befinna dig omedelbart före en notering i kalendern.

Kolla bilden ovan och Traveltime. Man ska kunna ange om man vill gå eller om man vill köra bil. Sen ska man kunna bli upplyst "Dags att gå" när man behöver att röra på sig för att hinna.

Ursprungligen av kladda:

Kolla bilden ovan och Traveltime. Man ska kunna ange om man vill gå eller om man vill köra bil. Sen ska man kunna bli upplyst "Dags att gå" när man behöver att röra på sig för att hinna.

Ja, det ser jag nu. Första gången fick jag inte upp denna info. När jag provade nu såg det ut så här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 14:54
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, det ser jag nu. Första gången fick jag inte upp denna info. När jag provade nu såg det ut så här.

Kan det ha att göra med att man sitter på en Mac Mini?
Vilka funktioner i iCloud har du aktiva?
Funderar på vad det mer kan vara.. just eftersom att Kartor inte inte ger min min lokala position så börjar jag fundera på om ngt är fel eller fel inställt.

Ursprungligen av kladda:

Kan det ha att göra med att man sitter på en Mac Mini?
Vilka funktioner i iCloud har du aktiva?
Funderar på vad det mer kan vara.. just eftersom att Kartor inte inte ger min min lokala position så börjar jag fundera på om ngt är fel eller fel inställt.

Min MacBook Pro positionerar sig tack vare att den är ansluten till WiFi. Min Mac Mini vet inte var den är eftersom den är ansluten med Ethernet. Det kan vara haken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 15:18
Ursprungligen av pmarriott:

Min MacBook Pro positionerar sig tack vare att den är ansluten till WiFi. Min Mac Mini vet inte var den är eftersom den är ansluten med Ethernet. Det kan vara haken.

Du där tror jag vi har något!
Borde eg. inte vara därför som jag inte kan ange en egen adress, utan bara hämta från kontakterna dock?
Kan du ange typ Vasagatan, Göteborg i kalendern på din mini, och få det att fungera?

Edit: Anger jag en adress från mina kontakter så fungerar det fint att välja "restid från Hem" och påminnelse "När jag måste åka"

Ursprungligen av kladda:

Du där tror jag vi har något!
Borde eg. inte vara därför som jag inte kan ange en egen adress, utan bara hämta från kontakterna dock?
Kan du ange typ Vasagatan, Göteborg i kalendern på din mini, och få det att fungera?

Inga problem. Börjar knappa in vas... och så kommer en hel drös med Vasagator upp, bland annat i Göteborg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 15:23
Ursprungligen av pmarriott:

Inga problem. Börjar knappa in vas... och så kommer en hel drös med Vasagator upp, bland annat i Göteborg.

LÖST!

Problemet i mitt fall var att jag hade min mini kopplad på Ethernet och visst, mitt Wi-Fi var aktivt men jag delade min internetuppkoppling via det.
När jag stängde av internetdelning fungerade possitioneringen i kartor samt problemet med adresser i kalendern!

Senast redigerat 2013-10-23 16:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 16:14

Någon som kan bekräfta om man har iWork 09 ifrån CD sedan tidigare kan man få senaste versionerna av Numbers, Keynote och Pages? Läst att vissa säger det skall gå och andra inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 16:23
Ursprungligen av pmarriott:

Min MacBook Pro positionerar sig tack vare att den är ansluten till WiFi. Min Mac Mini vet inte var den är eftersom den är ansluten med Ethernet. Det kan vara haken.

Du kan slå på wifi även på en ethernet-ansluten och på så sätt få positionsdata. Det är en teknik som Apple har haft sedan iPhone-tiden för att med hjälp av alla tänkbara källor (GSM-master, hotspots etc) bestämma positionen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-10-23 20:07

Hej
Är det någon som har provat om Bank Id funkar i Mavericks?

Ursprungligen av gabra:

Hej
Är det någon som har provat om Bank Id funkar i Mavericks?

BankID på fil fungerar strålande (iaf för mig).

Likaså mobilt bankID men det förväntade jag mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-10-23 20:14
Ursprungligen av Borttaget:

BankID på fil fungerar strålande (iaf för mig).

Likaså mobilt bankID men det förväntade jag mig.

Tack då vågar jag installera här hemma utan att riskera husfriden.

Senast redigerat 2018-07-23 09:55
  • Medlem
  • 2013-10-23 20:37

Hur mår VPN?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-23 20:39

Jag har läst att säkerhetskopiering med Time Machine mot en ReadyNas Duo inte ska fungera längre. Är det någon som har andra erfarenheter av det?? Vågar inte uppdatera annars.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 20:39

Är det någon som använder Photoshop som har installerat Mavericks och fått det att fungera smärtfritt (PS alltså)?

Ursprungligen av Baron:

Hur mår VPN?

VPN mot jobb. Har en IPsec-anslutning fungerar också bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 21:06

Hur är det med trim i nu i Mavericks? Behövs det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 21:42
Ursprungligen av stevie:

Är det någon som använder Photoshop som har installerat Mavericks och fått det att fungera smärtfritt (PS alltså)?

Kika här
http://feber.se/foto/art/284564/adobes_produk...

Bjuder även på lite mind-blow-Eddy's-son-i-publiken. Är det inte hans erkända son så måste han fan varit på festen alltså...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-24 02:56

Jag har lite frågor/funderingar:

1. Är det bara jag som upplever att scrollningen går lite långsammare än innan? Går det att ändra på den?

2. Visst har utseendet på skrivbordets mappars och filers titlar ändrats något?

3. Minns någon hur det var i Mountain Lion när man högerklickade på en länk i Safari: var det första alternativet "Öppna länk i ny flik" eller var det "... i nytt fönster"?

Ursprungligen av patlan:

Jag har läst att säkerhetskopiering med Time Machine mot en ReadyNas Duo inte ska fungera längre. Är det någon som har andra erfarenheter av det?? Vågar inte uppdatera annars.

Jag har kört med Mavericks betan och det har fungerat bra men jag kan kontrollera resultatet igen när jag kommer hem. Uppgraderade tre maskiner igår:)

Återkommer

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-24 09:54

Mitt problem är att Mail helt lagt av. Varannan gång jag startar det kommer fönstret upp men inget går att klicka på. Det enda som funkar då är menyraden, men den gör inget. Inställningar dyker upp, men ser helt fucked up ut. Provat reparera behörigheter och startat om...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-24 10:05
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har lite frågor/funderingar:

1. Är det bara jag som upplever att scrollningen går lite långsammare än innan? Går det att ändra på den?

2. Visst har utseendet på skrivbordets mappars och filers titlar ändrats något?

3. Minns någon hur det var i Mountain Lion när man högerklickade på en länk i Safari: var det första alternativet "Öppna länk i ny flik" eller var det "... i nytt fönster"?

1. Nej, snarare tvärtom. Och det gäller Safari och andra applikationer.
2. Inte vad jag kan se.
3. Beror på en inställning i Safari för flikar. Den första kryss-rutan noga räknat med CMD-click.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-24 10:07
Ursprungligen av liganen:

Hur är det med trim i nu i Mavericks? Behövs det?

Vet inte om det behövs men jag satte på det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 10:23
Ursprungligen av Hjopek:

Vet inte om det behövs men jag satte på det...

Jag har hört att om man har en SSD som stödjer CG eller GC eller vad det nu heter så skulle det vara överflödigt. Men Jag vill ju göra rätt nu när man har en ny installation av Mavericks.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-24 10:45
Ursprungligen av frazze:

1. Nej, snarare tvärtom. Och det gäller Safari och andra applikationer.
2. Inte vad jag kan se.
3. Beror på en inställning i Safari för flikar. Den första kryss-rutan noga räknat med CMD-click.

Tack för svaret på fråga nummer tre, nu är det precis som innan!

Angående scrollningen, kanske det bara är jag som misstar den mjukare (?) känslan med att det går långsammare. Det är svårt att förklara, men det känns som att jag måste dra märkbart snabbare nu för att komma någonstans i dokumentet. Samtidigt hittade jag inställningen för att ändra hastigheten, och då den redan var näst högst upp (!) — och då det blev för snabbt om jag drog upp det till max — antar jag att det bara är en vanesak.

Jag uttryckte mig nog lite oklart på fråga nummer tv. Jag bifogar en bild som visar vad jag försökte att beskriva. Texten under de filer som är placerade på skrivbordet är både fetare och mer skuggade än de i Finder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-24 11:11
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag uttryckte mig nog lite oklart på fråga nummer tv. Jag bifogar en bild som visar vad jag försökte att beskriva. Texten under de filer som är placerade på skrivbordet är både fetare och mer skuggade än de i Finder.

Inställning för visning är CMD-J för varje fönster inklusive skrivbord. Du har också en regel i nedre högra hörnet på varje Finder-fönster.

Bevaka tråden