Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:00

Hade iaf tänkt mig ett nytt grafiskt gränssnitt som liknade/sammanförde iOS och OSX, likt det i iOS. Kartor(som funkar jättebrainte på iOS)? Och iBooks... kul.

#mavericks

Senast redigerat 2013-10-23 15:31

Blev du delgiven den här informationen nu? Imorse?

Själv uppskattade jag att få världens bästa OS levererat rakt in på datorn på 30 minuter. Gratis.

Ska vi ha en gnälltråd till liknande den om iOS 7 där folk vädrar sin bestörtning över hur det ser ut, som om inte i princip allting varit känt i flera månader? Den som inte vetat hur det skulle se ut och vilka nyheterna är måste ha levt under en sten i Gobi-öknen det senaste halvåret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:40

Utveckla "världens bästa os" gärna. Några nyheter som verkar vettiga? Upplys mig gärna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 09:45
Ursprungligen av HEK:

Utveckla "världens bästa os" gärna. Några nyheter som verkar vettiga? Upplys mig gärna?

http://www.apple.com/se/osx/

Ett tips för framtiden är att kolla upp nya funktioner och gränssnitt först, innan du börjar prata om att du är besviken...

Ursprungligen av HEK:

...Några nyheter som verkar vettiga?

Ja, taggar, kartor, meddelanden (notifications), keychain, minneskomprimeringen - för att bara nämna några saker.

Men egentligen så tar det emot att överhuvudtaget svara här, för det ord som dyker upp i mitt huvud när jag läser dina två inlägg här är: Troll!

Ursprungligen av HEK:

Utveckla "världens bästa os" gärna. Några nyheter som verkar vettiga? Upplys mig gärna?

Om man nu destillerar ner utbudet av OS till det som brett används av allmänheten och på den övervägande majoriteten av kontorsdatorer idag så finns det i princip 3 st att välja på:
Windows 7: Fungerar hyfsat bra. Rentav användbart.
Windows 8: Suger hästballe
OS X Mavericks: Alldeles, alldeles underbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:54

Det kan vara placebo men Safari känns sjukt snabb under 10.9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:55

Tänkte bara att man kunde diskutera nyheterna lite? För jag anser inte att de är många. Om ni inte håller med så, återkom gärna med vettiga svar. Eller är det så att hela OS:et ska flyta bättre på nått vis?

Har inte läst på sen innan så har mindre koll på om ändringar vart kända sen länge.

Meddelanden/imesseges har väl funnit sen innan? Använde det i 10.8 iaf. Skön/avslappnad stämmning på detta forum iaf.. not.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det kan vara placebo men Safari känns sjukt snabb under 10.9.

Safari har fått en rejäl uppdatering där flikarna i bakgrunden inte sörplar minne etc, så det är inte så konstigt att det känns snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:56

För att svar trådskaparen känns dock 10.9 nytt men samma som vi haft. Lite som 10.6 mot 10.5. Överlag, hittills, inga jättestora saker jag stör mig på vilket är ett positivt tecken på ett OS.

Saker att se över är fler skärmar och lite mindre buggar gällande dockan, oönskade animationer och så. Men inget större än det som man fått "lösa" i tidigare OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:57
Ursprungligen av pmarriott:

Safari har fått en rejäl uppdatering där flikarna i bakgrunden inte sörplar minne etc, så det är inte så konstigt att det känns snabbare.

Fast alltså jag kör på en iMac 2012 med 32GB RAM och i7 CPU:n så det borde inte varit en prestandabegränsning förr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 09:59
Ursprungligen av Erik.dv:

För att svar trådskaparen känns dock 10.9 nytt men samma som vi haft. Lite som 10.6 mot 10.5. Överlag, hittills, inga jättestora saker jag stör mig på vilket är ett positivt tecken på ett OS.

Saker att se över är fler skärmar och lite mindre buggar gällande dockan, oönskade animationer och så. Men inget större än det som man fått "lösa" i tidigare OS.

Ah ok! Jo det är ju rätt skönt med ett nytt OS som funkar också, där det mesta stöds osv. Var osäker på om mitt externa ljudkort skulle stödjas med det gör det tydligen. Positivt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:02
Ursprungligen av HEK:

Ah ok! Jo det är ju rätt skönt med ett nytt OS som funkar också, där det mesta stöds osv. Var osäker på om mitt externa ljudkort skulle stödjas med det gör det tydligen. Positivt!

Ja, min Icon 2 (USB DA + Förstärkare) verkar fungera utan problem också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:06
Ursprungligen av Vassius:

http://www.apple.com/se/osx/

Ett tips för framtiden är att kolla upp nya funktioner och gränssnitt först, innan du börjar prata om att du är besviken...

Hej arrogant! Vad tror du jag kan ha missat då? Har läst 2 st recensioner samt testat OS:et själv i morse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:20

Hursom, inte meningen att stryka all die-hard macboyz mothårs, hade nog själv ändå hoppats på mer. Känns mer som en mindre uppdatering av vad jag sett/hört hittils. Ha de!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 10:22
Ursprungligen av HEK:

Hej arrogant! Vad tror du jag kan ha missat då? Har läst 2 st recensioner samt testat OS:et själv i morse.

Men allvarligt, i ditt första inlägg nämner du två nya features, och antyder att du är besviken för att det inte var fler nyheter än så. Vad förväntade du dig för svar?

Det är helt okej att fråga vad som är nytt (eller fråga vilka nyheter folk gillar för att få igång lite diskussion), men att antyda att man är besviken när man inte ens känner till alla nyheter känns lite... ogenomtänkt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2013-10-23 10:25

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Nu tycker jag folk kan lugna ner sig lite. Som TS säger så är han besviken på nyheterna i Mavericks vilket är hans fulla rätt att tycka. Ibland så tycker jag att folk nästan beter sig som om någon just har kritiserat att deras barn är fula.

Ett bra sätt att ifrågasätta är att be, på ett konstruktivt sätt att TS gärna ska utveckla sitt resonemang om varför han tycker si eller så.

En av de främsta nyheterna jag sett fram emot, förutom tabbar i findern är flerskärmsläget där alla skärmar får tillgång till dockan och menyraden utan att man behöver spegla huvudskärmen

så NEj jag är inte besviken

Senast redigerat 2013-10-23 11:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 10:58
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Pidda,

Apple tycks ha fokuserat så på det här med flikar, så de i bara farten glömt bort alla oss som vill öppna mappar i nya fönster istället.

Men, det går, med lite "nya" handgrepp:

1. I Finder, gå in i menyn Finder->Inställningar och klicka ur kryssrutan "Öppna mappar i flikar istället för i nya fönster"...
2. Håll ned ⌘-tangenten och dubbelklicka på en mapp, så öppnas den i ett nytt fönster...

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2013-10-23 11:04
Ursprungligen av Torkel:

Pidda,

Apple tycks ha fokuserat så på det här med flikar, så de i bara farten glömt bort alla oss som vill öppna mappar i nya fönster istället.

Men, det går, med lite "nya" handgrepp:

1. I Finder, gå in i menyn Finder->Inställningar och klicka ur kryssrutan "Öppna mappar i flikar istället för i nya fönster"...
2. Håll ned ⌘-tangenten och dubbelklicka på en mapp, så öppnas den i ett nytt fönster...

Jag körde också den "fingerramsan" på tangentbordet nere till vänster och kom fram till samma sak. Men det blir en tuff förändring för mig.

Tycker det är tråkigt att nya Iwork inte kommer som en uppdatering till mac, istället ska man behöva betala för hela paketet igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 11:14
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Enligt John Siracusa så ska det gå, men jag hittar inte nyckeln för inställningen:

Citat:

No matter, tabs are here now, so let's move on. They look and work almost exactly like Safari tabs. They can be rearranged by dragging, torn out to form new windows, and moved from one window to another. Holding down the command key while double-clicking a folder opens it in a new tab. (There's a preference to turn this off, in which case command-double-clicking opens a folder in a new window.) Files and folders can be dragged and dropped onto a tab in any window to move or copy them. The proxy icon next to the folder name in the window title bar can be dragged onto the "+" icon in the tab bar of another Finder window to add a new tab with that location.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-23 11:24
Ursprungligen av Pidda:

Något som är riktigt dåligt med Mavericks är att en mapp inte kan öppnas i ett nytt fönster. Jag bryr mig inte om att det var så man jobbade på 90-talet. JAG jobbar så fortfarande och det är katastrofalt att Apple tagit bort den möjligheten.

Varför uppgraderade du till något nytt om du vill vara kvar på 90-talet? Fungerar inte ⌘ + N i 10.9?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 11:27

Något som är bull är att två av Apples egna mjukvaror inte längre stöds/inte är tillgängliga.

* Airport-verktyg version 5.6 stöds inte längre
* Nätverksverktyg finns inte alls längre

Det senare, jag har svårt att tänka mig att det verkligen är borta...någon som vet var man hittar det numera eller dess ersättare? Hittar inget i Utilities.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2013-10-23 11:35
Ursprungligen av reboot81:

Varför uppgraderade du till något nytt om du vill vara kvar på 90-talet? Fungerar inte ⌘ + N i 10.9?

Hahaha... bra fråga
Jag gillar att jobba så bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 11:37
Ursprungligen av reboot81:

Varför uppgraderade du till något nytt om du vill vara kvar på 90-talet? Fungerar inte ⌘ + N i 10.9?

Sluta dryga dig. Han talar om "spatial finder", dvs. möjligheten låta nästa katalog i hierarkin dyka upp i ett nytt fönster på samma plats och med samma storlek det hade sist det visades. Har man vant sig med det så är det överlägset att hålla på och jonglera med browser-finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 11:40
Ursprungligen av zinned:

* Nätverksverktyg finns inte alls längre

/System/Bibliotek/CoreServices/Applications

Nej verkligen inte. Det är klart att det kommer finnas ett antal saker som blir sämre, annars vore det inte Apple (gnäll, gnäll), men sammantaget är det en väldigt imponerande version av OS X och det känns nästan lika roligt som i "gamla" dagar, då varje ny version var en liten fest.

Bevaka tråden