Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire under Panther...funkar inte! ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-30 18:52

Har installerat panther på cuben, när jag skall flytta över alla filer från iMacen genom min iPod så hittar inte cuben iPoden....

Jag kollade i "about this mac" under äpplet, men den hittade inte hellr något anslutet under firewire....

Podden sitter ansluten och laddar, men mer funkar inte. jag har testat båda portarna.

jag vet inte om det är cuben det är fel på, för sen jag köpte den så har jag inte testat firewire´n...

nån som vet om problemet är vanligt under panther....

Tänkte fråga innan jag orkar installera om 10.2 igen.

Mvh Daniel

Vi diskuterat inte Apple's betasläppningar på detta forumet.

Har du fått din beta på rätt sätt så finns det vanliga vägar att kontakta apple om saker som fungerar eller inte.

/Johan

  • Medlem
  • 2003-07-30 20:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Vi diskuterat inte Apple's betasläppningar på detta forumet.

/Johan

Låter konstigt då det diskuterades friskt om tex Safari när den fortfarande var beta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 20:53

Ja, det känns konstigt att inte diskutera Panther, även om det bara är en pre-release.

ptja.. jag är ju ingen moderator, men dom säger iaf såhär:

Citat:

Är ni inte utvecklare så skall ni inte ha panther installerat. är ni utvecklare så vet ni vad som står i era NDA.

Prata inte 10.3 problem här.

/glemme

Citat:

99mac kan omöjligen fungera som ett supportforum för programvara endast tillgänglig till registrerade Appleutvecklare. Jag tror ni alla uppskattar vår relation till Apple. En fortsatt relation med Apple är viktigare än att kunna diskutera problem med Panther , som fortfarande är under utveckling.

Med vår policy om warez och NDAs i åtanke stänger jag härmed tråden.

Skapa gärna en ny diskussion om ni vill prata vidare om funktionerna och annat nytt i Panther , sådant som Apple berättat om.

/Jon Adolfsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 21:44

Märkligt, men jaja...
Om man då skulle flytta diskussionen till "Aktuella rykten" och diskutera allt på ett hypotetiskt stadie, hur skulle det gå?

Ex: Jag har hört att Firewire inte fungerar under Panther. Någon som hört något liknande?

För trots allt diskuteras det ju rätt mycket rykten här på 99mac och dem har väl mig veterligen inte Apple heller "berättat" om.

Jag köper hela warez-biten men att inte få yppa ett ord bara för att det är en pre-release känns lite märkligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-30 22:03

Vi som har fått Panther på ett korrekt sätt (sett från Apples juristers synvinkel) har någon gång under resans gång skrivit under ett NDA. Safari var en public-beta vilket inte Panther är.

Hälsningar
Richard

Ett päron blir inte ett äpple bara för man kallar det för äpple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Märkligt, men jaja...
Om man då skulle flytta diskussionen till "Aktuella rykten" och diskutera allt på ett hypotetiskt stadie, hur skulle det gå?

Ex: Jag har hört att Firewire inte fungerar under Panther. Någon som hört något liknande?

För trots allt diskuteras det ju rätt mycket rykten här på 99mac och dem har väl mig veterligen inte Apple heller "berättat" om.

Jag köper hela warez-biten men att inte få yppa ett ord bara för att det är en pre-release känns lite märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Vi som har fått Panther på ett korrekt sätt (sett från Apples juristers synvinkel) har någon gång under resans gång skrivit under ett NDA. Safari var en public-beta vilket inte Panther är.

Visst, men vad står i detta NDA då? Står det att du inte får yppa ett ord till en endaste person?

Ja ungefär så..
FW fungerar givetvis även i Panther devseeds så däri ligger inte felet.

Det kanske behövs en ADC sektion här på forumet också för oss som är med där o kan diskutera sinsemellan..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-30 22:17

Det beror på vilken typ av pre-realese du fått. Alla offentliga visningar o diskussioner är givetvis helt uteslutna.

Apple har i alla tider kört med sk amerika-avtal. Kommer ihåg de första åf-avtalen där det bland annt stod att inga produkter fick visas i samma rum som "produkten", dvs Macintosh Plus i detta fall. Det innebar om du var en motsträvig åf, kunde du bli av med ditt avtal om du visade en icke produkt tillsammans med Macen. Givetvis sa Apple inget om man snällt följde i deras ledband.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Visst, men vad står i detta NDA då? Står det att du inte får yppa ett ord till en endaste person?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-30 22:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Ja ungefär så..
FW fungerar givetvis även i Panther devseeds så däri ligger inte felet.

Det kanske behövs en ADC sektion här på forumet också för oss som är med där o kan diskutera sinsemellan..

Det vore bra, men jag tvivlar att Apple skulle gå med på det. Det har efterlysts forum för att diskutera dev-seeds men hitills har Apple varit kallsinniga.

Hälsningar
Richard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 22:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Det beror på vilken typ av pre-realese du fått. Alla offentliga visningar o diskussioner är givetvis helt uteslutna.

Men i detta fall handlade det väl om den version av Panther som delades ut på WWDC?
Och mig veterligen har många medlemmar (som fått den lagligt) diskuterat både funktion och innehåll på detta forum tidigare.
Så var drar du gränsen? Vid att berätta för din partner hur trevligt nya Mac OS X är (för då bryter du också mot avtalet eller?), eller vid att skriva några rader på webben?

Jag angriper inte dig personligen utan är bara ute efter ett sunt ifrågasättande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-30 22:53

Om jag inte missminner mig helt så måste du vara medlem i ADC för att få delta på WWDC. (Det var så förr) Det innebär att du har signerat ett NDA. Har inte sett den versionen som delades ut där, men det står säkert att om du bryter förseglingen på förpackningarna så godkänner du avtalet.
Jag förstår att du inte angriper mig personligen. Att det diskuteras funktion och innehåll på forum av personer son skrivit på eller accepterat NDA gör det inte att det är OK.
Har varit ADC-medlem sedan slutet av 80-talet och Apple har alltid varit sig lika.

Med partner, menar du min fru eller min arbetspartner, så får jag diskutera med min arbetspartner men inte med min fru om Panther.
Det är inte jag som bestämmer vad som anses vara ett brott mot den aktuella NDA, utan Apples jurister.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Men i detta fall handlade det väl om den version av Panther som delades ut på WWDC?
Och mig veterligen har många medlemmar (som fått den lagligt) diskuterat både funktion och innehåll på detta forum tidigare.
Så var drar du gränsen? Vid att berätta för din partner hur trevligt nya Mac OS X är (för då bryter du också mot avtalet eller?), eller vid att skriva några rader på webben?

Jag angriper inte dig personligen utan är bara ute efter ett sunt ifrågasättande.

  • Medlem
  • 2003-07-30 23:24

stryper man inte ett forum om man inte får diskutera framtida Apple programvara ?, vi är ju intresserade!

visst har väl alla som har photoshop och mayaproblem här betalat sina licenser ?

föresten så tror jag problemet löst sig, jag har antagligen missat att sätta ihop allt rätt när jag monterde ihop cuben efter en prosessoruppgradering (klantigt)....för det funkade inte under 10.2 heller...

//Dasse;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
stryper man inte ett forum om man inte får diskutera framtida Apple programvara ?, vi är ju intresserade!

visst har väl alla som har photoshop och mayaproblem här betalat sina licenser ?

Du får diskutera och spekulera om kommande programvaror från Apple. Du får däremot inte be om hjälp eller diskutera problem med programvaror som inte är släpta av Apple ännu.

Däri ligger skillnaden på vad vi accepterar och inte.

/c

PS. Flyttade tråden till Feedback. DS

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 00:07

panther, ok?

angående den stängda diskussionen av panther tråden. min högst personliga åsikt är att man gott kan få diskutera det mesta, men just panthertråden kände jag var , åtminstone för mig, väldigt- jaha?!

det är ju en seed, en beta, icke officiel, kunde inte intressera mig mindre vad som buggar ur i den, däremot om vissa funktioner tas bort eller tillkommer är ju intressant,men det kan man ju redan läsa om på Apples sidor. Men som sagt, om en pre- beta inte funkar som den ska, so what? det viktiga är väl att den funkar när den släpps. klagomål får väl diskuteras direkt med Apple i detta fall.

min recenson av den tråden.

hejhej

j

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan skaneby
angående den stängda diskussionen av panther tråden

Mitt fel att den låstes. Jag ändrade rubriken och då låser VBulletin automatiskt tråden. Jag glömde att öppna den igen.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Du får diskutera och spekulera om kommande programvaror från Apple. Du får däremot inte be om hjälp eller diskutera problem med programvaror som inte är släpta av Apple ännu.

Däri ligger skillnaden på vad vi accepterar och inte.

Den förklaringen köper jag. Om regelverket är sådant så är det väl bara att acceptera.
Vill någon diskutera problem med Panther finns det ju många andra forum för dem att ta upp det i.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 11:57

Några Cubes har problem med Firewire porten. Den fungerar att driva och ladda upp iPoden men själva data överföringen är trasig.

Prova att starta från OS 9 skivan och koppla in iPoden. Den ska dyka upp på skrivbordet.

//Rob

Eller så kan man läsa följande på Think Secret..

"FireWire is "not functional" in build 7B20, according to Apple."
O det är Server builden som menas.

1
Bevaka tråden