Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En snygg strömbrytare?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag så måste jag sträcka mig och slå på samtliga stereomonitorer på var sin inbyggda strömbrytare. Sjukt osmidigt

Så istället för en sådan här, finns det ngn smidigare variant som låter mig slå på dem via en knapp som jag kan placera på mitt skrivbord istället?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Idag så måste jag sträcka mig och slå på samtliga stereomonitorer på var sin inbyggda strömbrytare. Sjukt osmidigt

Så istället för en sådan här, finns det ngn smidigare variant som låter mig slå på dem via en knapp som jag kan placera på mitt skrivbord istället?
http://www.gullbergs.se/ProductImages/24-15-082/2415082/1/600x600/Grenuttag-6-v%c3%a4gs-med-str%c3%b6mbrytare-1%2c5-m-svart.jpg

Hur bra är det för elektronik att stängas av genom att i princip "dra ur sladden"?
Jag skulle alla fall inte råda någon till att göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-21 12:05

Ett grenuttag med ett masteruttag. När du slår på apparaten ansluten till det uttaget slås även strömmen till de övriga slav-uttagen på. Finns i många varianter, ett exempel hos kjell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-21 12:17

Det är dom här rackarna jag sitter med:
http://www.krksys.com/krk-studio-monitor-spea...

Kanske inte är så bra att "dra sladden", skulle dock behöva lösa dagens set up på ett smidigare sätt. Vill så klart inte förstöra dem, så mycket pengar jag jag inte

@IngoX Gillar den trådlösa, får kika närmre på den. Frågan är dock om det är så bra att använda denna typen av "av/på". Kanske finns risk att jag förstör monitorerna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är dom här rackarna jag sitter med:
http://www.krksys.com/krk-studio-monitor-spea...

Kanske inte är så bra att "dra sladden", skulle dock behöva lösa dagens set up på ett smidigare sätt. Vill så klart inte förstöra dem, så mycket pengar jag jag inte

@IngoX Gillar den trådlösa, får kika närmre på den. Frågan är dock om det är så bra att använda denna typen av "av/på". Kanske finns risk att jag förstör monitorerna?

Det jag tänker på är när du slår på strömbrytaren på grendosan slås monitorerna på då också eller måste du sätta på dom manuellt med knappen?
Att stänga av dom genom att dra ur sladden skadar kanske inte men att slå på dom kanske gör.
Är det värt att chansa?

Ursprungligen av lappen71:

Det jag tänker på är när du slår på strömbrytaren på grendosan slås monitorerna på då också eller måste du sätta på dom manuellt med knappen?
Att stänga av dom genom att dra ur sladden skadar kanske inte men att slå på dom kanske gör.
Är det värt att chansa?

Nu idag så sitter de i en vanlig grendosa. Utan en av/på-knapp. Jag slår av och på dem på baksidan av dem helt enkelt.
Inte värt att chansa

En elektrisk apparat som inte tål att slås av/på medelst huvudbrytare på inkommande matning bör rimligen inte uppfylla gällande krav i CE-normer etc. Tänk om de ska användas i ett land där man normalt har flera strömavbrott om dagen, som t ex Indien? Om det inte står specifikt något om att de inte tål att slås på/stängas av på detta vis i dokumentationen ska de tåla det.

Till grendosan, köp hem Plugwise eller liknande. På så sätt behöver du inte ens flyttat armen från musen, utan kan klicka dig fram och sätta på/stänga av enheten så

Och ja, enheter som inte klarar av dra ut sladden känns inte som något man ska ha i hemmet. Använder Plugwise på kontoret (med egna scheman för de olika rummen) utan några problem övht.

Jag kollar med KRK för säkerhetsskull.

Sedan kom jag på att jag har en Telldus server, den borde jag kunna nyttja till det här tycker jag. Att kunna starta dem från iPhonen är nog inte så dumt

Dom flesta monitorerna (iaf dom jag har öppnat och servat) slås av/på genom en enkel brytare på strömledningen, så rent tekniskt är det ingen skillnad att bara rycka sladden.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 14:13
Ursprungligen av pmarriott:

En elektrisk apparat som inte tål att slås av/på medelst huvudbrytare på inkommande matning bör rimligen inte uppfylla gällande krav i CE-normer etc. Tänk om de ska användas i ett land där man normalt har flera strömavbrott om dagen, som t ex Indien? Om det inte står specifikt något om att de inte tål att slås på/stängas av på detta vis i dokumentationen ska de tåla det.

Det är säkert sant men att blint lita på det är inte kul när man står där med trasig utrustning.
Vet av egen erfarenhet och då hjälpte det föga att den uppfyllde CE-normen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-22 11:57

Rent generellt är det sämre att slå på allt på en gång, eftersom starkströmmen kan vara väldigt hög under en kort tid. Så det bästa är nog att ha en sekunds fördröjning mellan enheternas påslag.
Nu kanske inte dessa monitorer har så hög startström, men bara principen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-22 13:15

Våra elprylar går sönder med. I manilatrakten där jag bor har vi inte avbrott så ofta men spänningen kan svaja rätt duktigt. På vårt lantställe har vi däremot strömavbrott ett par gånger om dagen. Oftast ganska korta avbrott så vi behöver sällan starta generatorn men grejorna tar duktigt med stryk. Två TV-aparater och två stereoförstärkare har lagt av. UPSer är beställda som skydd.

Ursprungligen av onnyt:

Våra elprylar går sönder med. I manilatrakten där jag bor har vi inte avbrott så ofta men spänningen kan svaja rätt duktigt. På vårt lantställe har vi däremot strömavbrott ett par gånger om dagen. Oftast ganska korta avbrott så vi behöver sällan starta generatorn men grejorna tar duktigt med stryk. Två TV-aparater och två stereoförstärkare har lagt av. UPSer är beställda som skydd.

I ert fall är det nog så att det förekommer en hel del spikar och andra otrevliga "flickers" på nätet i samband med strömavbrotten. Ett snyggt klipp i spänningsmatningen är radikalt mycket trevligare för apparaterna att hantera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 14:10
Ursprungligen av pmarriott:

En elektrisk apparat som inte tål att slås av/på medelst huvudbrytare på inkommande matning bör rimligen inte uppfylla gällande krav i CE-normer etc. Tänk om de ska användas i ett land där man normalt har flera strömavbrott om dagen, som t ex Indien? Om det inte står specifikt något om att de inte tål att slås på/stängas av på detta vis i dokumentationen ska de tåla det.

Tänkte bara tillägga att det är ganska stor skillnad på att rycka kabeln nära den enda inkopplade apparaten och flera mil längre bort med flera apparater kopplade parallellt med tanke på möjligheten för spännningstoppar och liknande. Har man en dammsugare eller annan stor elmotor (induktans) inkopplad och igångsatt på en förgrening och rycker ut förgreningen från matnignen (väggen) så kommer det att bildas en hög spänningstopp och denna kan potentiellt skada annan utrustning som är inkopplad på samma förgrening.

Supra, droool

Visst, den skriker kvalité, men det jag efterlyser är en som även har någon typ av minimalistisk knapp som jag vågar ha framme på skrivbordet. Misstänker att jag får köpa mig en lödkolv etc och ta tag i saken själv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 20:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Visst, den skriker kvalité, men det jag efterlyser är en som även har någon typ av minimalistisk knapp som jag vågar ha framme på skrivbordet. Misstänker att jag får köpa mig en lödkolv etc och ta tag i saken själv..

Du kan ju bara koppla en lampa eller något till masteruttaget på en av de smarta dosorna.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Visst, den skriker kvalité, men det jag efterlyser är en som även har någon typ av minimalistisk knapp som jag vågar ha framme på skrivbordet. Misstänker att jag får köpa mig en lödkolv etc och ta tag i saken själv..

Den här finns på Clas Ohlson. Jordag uttag i ena änden, för inkoppling av tex grendosa, trycknapp i den andra änden

Ursprungligen av Mymac4ever:

Den här finns på Clas Ohlson. Jordag uttag i ena änden, för inkoppling av tex grendosa, trycknapp i den andra änden

Den skulle kunna funka. Vore dock trevligt med en ännu flashigare knapp.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den skulle kunna funka. Vore dock trevligt med en ännu flashigare knapp.

Fast om du skruvar fast knappen på undersidan av skrivbordet så behöver den ju inte vara så flashig...om du inte möjligen sitter under skrivbordet o jobbar vill säga

Ursprungligen av Mymac4ever:

Fast om du skruvar fast knappen på undersidan av skrivbordet så behöver den ju inte vara så flashig...om du inte möjligen sitter under skrivbordet o jobbar vill säga

Har du så rätt i, jag tänker inte vidare långt i kväll. För många nya nyheter från Apple för att hjärnan ska bete sig som den ska

Då ska jag bara invänta svar från KRK (Gibson).

1
Bevaka tråden