Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac.com som email?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
För några år sedan (Tror det var i samband med iDisk) skaffade jag en mac.com-email. Den har sedan dess varit mitt AppleID och i början använde jag den som min emailadress. I samband med iCloud fick jag en me.com-emailadress som jag använt sedan dess. Jag skulle dock vilja byta tillbaka till min mac.com-adress men jag får det inte att fungera. Min email är alltså nu fö[email protected] och mitt AppleID fö[email protected] och det jag vill ha är fö[email protected] som både och. Tacksam för hjälp!
MVH/Richard

Jag har för mig att du har tre epostadresser i ett från Apple, @me, @mac och @icloud (jag har i alla fall det). De ska fungera allihop, men jag är osäker på om om mejl till de tre kommer till samma inkorg eller om du behöver göra några särskilda inställningar. Använder bara en av dem själv nämligen.

Här hos Apples-supportsidor kanske du hittar lite mer hjälp.

Ursprungligen av richank:

...men jag får det inte att fungera...

Vad är det som inte fungerar? Beskriv gärna problemet lite mer i detalj.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

...osäker på om om mejl till de tre kommer till samma inkorg eller om du behöver göra några särskilda inställningar...

Behövs inga speciella inställningar. Allt hamnar på samma ställe.

Jag använder både me.com och mac.com.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Behövs inga speciella inställningar. Allt hamnar på samma ställe.

Jag använder både me.com och mac.com.

Märkte det nyss när jag testade, kom in till samma inkorg med alla inloggsvarianter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som inte fungerar? Beskriv gärna problemet lite mer i detalj.

Hej!
Jag kan inte lägga till kontot [email protected] eftersom "The account “MobileMe” already has this host name and user name."
När jag testar att mejla [email protected]. Jag får felmeddelandet:

"Cannot send message using the server MobileMe (iCloud)

Verify that you have addressed this message correctly. Check your SMTP server settings in Mail preferences and verify any advanced settings with your system administrator.

Select a different outgoing mail server from the list below or click Try Later to leave the message in your Outbox until it can be sent.

Sending from: Richard Ankers <[email protected]>"

Känns lite korkat men jag fattar inte vad jag ska göra.
Tacksam för hjälp!
MVH/Richard

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Här hos Apples-supportsidor kanske du hittar lite mer hjälp.

Tack! Ska kolla där!
MVH/Richard

Ursprungligen av richank:

Hej!
Jag kan inte lägga till kontot [email protected] eftersom "The account “MobileMe” already has this host name and user name."
När jag testar att mejla [email protected]. Jag får felmeddelandet:

"Cannot send message using the server MobileMe (iCloud)

Verify that you have addressed this message correctly. Check your SMTP server settings in Mail preferences and verify any advanced settings with your system administrator.

Select a different outgoing mail server from the list below or click Try Later to leave the message in your Outbox until it can be sent.

Sending from: Richard Ankers <[email protected]>"

Känns lite korkat men jag fattar inte vad jag ska göra.
Tacksam för hjälp!
MVH/Richard

UPPDATERING

Testade att mejla till [email protected] från en annan mejl och fick det här autosvaret:

This is the mail system at host csmtp6.one.com.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<[email protected]>: host mx6.mac.com.akadns.net[17.158.8.114] said: 550
5.1.1 unknown or illegal alias: [email protected] (in reply to RCPT TO
command)
Reporting-MTA: dns; csmtp6.one.com
X-Postfix-Queue-ID: 6E11A97617
X-Postfix-Sender: rfc822; [email protected]
Arrival-Date: Mon, 21 Oct 2013 17:41:04 +0000 (UTC)

Final-Recipient: rfc822; [email protected]
Original-Recipient: rfc822;[email protected]
Action: failed
Status: 5.1.1
Remote-MTA: dns; mx6.mac.com.akadns.net
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.1.1 unknown or illegal alias:
[email protected]

From: FRSVRSMKTN <[email protected]>
Date: October 21, 2013 7:41:02 PM GMT+02:00
To: [email protected]

Ursprungligen av richank:

...host mx6.mac.com.akadns.net[17.158.8.114] said: 550 5.1.1 unknown or illegal alias: [email protected]...

Om du någon gång har tagit bort ett mac.com- eller me.com-alias från ditt Apple ID, så kan du inte få tillbaka det, enligt den här sidan:
http://support.apple.com/kb/HT2623?viewlocale...

Här tror jag att du kan kolla vilka alias du har tillgång till på ditt Apple ID:
https://appleid.apple.com
Annars kan du nog se det i inställningarna i iClouds webb-mail.

Jag ser vilka alias jag har tillgång till via inställningarna för meddelanden i IOS också. Där syns alla tre (jag får välja vilka jag vill kunna ta emot Imessage till), medan jag bara såg me och icloud när jag loggade in på icloud.com och kikade bland inställningarna för mejlen där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du någon gång har tagit bort ett mac.com- eller me.com-alias från ditt Apple ID, så kan du inte få tillbaka det, enligt den här sidan:
http://support.apple.com/kb/HT2623?viewlocale...

Här tror jag att du kan kolla vilka alias du har tillgång till på ditt Apple ID:
https://appleid.apple.com
Annars kan du nog se det i inställningarna i iClouds webb-mail.

tack!
När jag loggar in där så ser det ut som på skärmdumpen.
Jag kan inte lägga till ...@mac.com i listan nedtill.
Alltså, mitt AppleID har alltid varit ...@mac.com.
När jag loggar in på App Store eller iCloud osv. så använder jag ...@mac.com
Jag fattar bara inte hur jag ska kunna använda det som min mejladress.
Jag provade att bara ändra från ...@me.com till ...@mac.com i mailkonto-inställningarna men det funkade såklart inte..
Jag kan inte heller lägga till det som ett nytt meilkonto eftersom mail säger att jag redan använder ...@mac.com
Knepigt det här...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag ser vilka alias jag har tillgång till via inställningarna för meddelanden i IOS också. Där syns alla tre (jag får välja vilka jag vill kunna ta emot Imessage till), medan jag bara såg me och icloud när jag loggade in på icloud.com och kikade bland inställningarna för mejlen där.

Mysko, jag ser bara @me och @icloud i iOS?

Gör gärna skärmdumpen i ett format som kan visas direkt här på forumet. TIF är inte ett sådant format. JPG eller PNG är nog bättre.

Visa gärna mailinställningarna också med skärmdumpar. Och berätta gärna vilken mail-klient det handlar om, och vilket operativsystem.

Ursprungligen av richank:

tack!
När jag loggar in där så ser det ut som på skärmdumpen.
Jag kan inte lägga till ...@mac.com i listan nedtill.
Alltså, mitt AppleID har alltid varit ...@mac.com.
När jag loggar in på App Store eller iCloud osv. så använder jag ...@mac.com
Jag fattar bara inte hur jag ska kunna använda det som min mejladress.
Jag provade att bara ändra från ...@me.com till ...@mac.com i mailkonto-inställningarna men det funkade såklart inte..
Jag kan inte heller lägga till det som ett nytt meilkonto eftersom mail säger att jag redan använder ...@mac.com
Knepigt det här...

På något sätt kanske du inte uppfyllt villkoren som stod i det där supportdokumentet? Eller så har du någon gång raderat aliaset och nu går det ju då alltså inte att lägga tillbaka, men det borde du kanske komma ihåg i så fall. Ditt Apple-ID är ju inte per automatik kopplat till en fungerande e-post så kanske den blev inaktiv någon gång med tiden? Kanske Apples egna support kan hjälpa dig med det här, kommer tyvärr inte på mer själv.

1
Bevaka tråden