Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers - konvertera decimaltecken på tusentals celler

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett numbers-dokument (Numbers 09) som är från Amerikat där man satt pris på tusentals artiklar. De har så klart . som decimaltecken och när jag ska försöka skapa formler i dokumentet för att räkna om till priser i SEK och sätta rabatter etc. så förväntar sig programmet , som decimaltecken och det blir pannkaka av alltihop. Kan man på något smidigt sätt konvertera detta? Eller på dokumentnivå ändra till . som decimaltecken? Eller är det sök/ersätt som gäller?

Edit: Svarar mig själv. Verkar som att programmet är listigt nog att inse att det är decimaler om man bara ändrar cellformat till valuta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-10-21 12:28

Har inte numbers funktionen "ersätt" som finns i excel?

Ursprungligen av Json_81:

Har inte numbers funktionen "ersätt" som finns i excel?

Jo, hittade den funktionen också. Tänkte inte så långt när jag blev helt panikslagen inför detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-21 12:39

Numbers internationella formateringar styrs av inställningarna i Systemisntällningar > Språk och text > Region. I Pages finns möjlighet att ändra språk för stavningskontroll i dokument man jag tror inte Numbers har liknande funktion.

Om cellerna med dina decimalsiffror är formaterade som numeriska eller valuta så blir decimalavgränsaren en punkt när du öppnar dokumentet med ett engelskt språkområde valt i Systeminställningar, ett kommatecken med Sverige. (behöver kanske starta om Numbers emellan ändringar) Dessutom går det att anpassa decimalavgränsare till vad man själv önskar i Systeminställningar, men om just denna ändring slår igenom i Numbers har jag inte testat, eventuellt går den bara på inställd region.

1
Bevaka tråden