Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro startar inte

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-19 22:01

Hej

Min MacBook Pro startar inte. När jag trycker på start knappen låter start ljudet och då blir skärmen vit (ljus blå). Sedan händer inget mer. Datorn har hamnat i detta läge sedan jag klickade på en länk i safari. Jag har försökt att lägga i System DVD: n och trycka ner C men det händer inget. Jag har även försökt att starta den i säker läge (trycka ner skift, eller skift+command+v) men det händer inget. Kan någon hjälpa mig?

Zappat PRAM och återställt SMC?

Då du inte skriver vilken modell du har så kan du googla hur du gör. F.ö är det alltid bra att skriva vilken modell man har, samt vilken version av OSX man har installerad.

Du kan även testa att endast köra med ett RAM i taget för att utesluta fel på RAM-minnen. Du kan även testa att starta upp från en extern disk om felet visar sig vara disken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-19 23:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Zappat PRAM och återställt SMC?

Då du inte skriver vilken modell du har så kan du googla hur du gör. F.ö är det alltid bra att skriva vilken modell man har, samt vilken version av OSX man har installerad.

Du kan även testa att endast köra med ett RAM i taget för att utesluta fel på RAM-minnen. Du kan även testa att starta upp från en extern disk om felet visar sig vara disken.

Tack för ditt svar....

Modellen är:
Apple macbook pro 2.3 ghz i5
System: OSX 10.6.
Batteriet är inte fast.
Jag har googlat och provat lite, men det har inte hjälpt. Inget händer. Försökte öppna den för att prova om det är fel på ram minnet, men jag lyckades inte öppna den. Datorn har blivit lite konstig. Det går att starta/stänga av den men en enkel tryck på startknappen. Om jag tar ut batteriet och har bara ström kabeln i går det inte att starta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-19 23:15

Jag får sätta mig i bilen och köra ner till Lund inget annat att göra. 99mac.se jourhavande

Allvarligt talat du måste nog jobba lite på att öppna bottenplattan. Varför kan du inte öppna den har du inte rätt mejsel ?

För hårddisken måste du ju pröva samt ram-minnen som har påtalats här i tråden redan.

zappa pramen; hålla ner knapparna cmd+alt+p+r när datorn startas upp eller smc : http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale...

Senast redigerat 2013-10-20 15:57
  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-19 23:44
Ursprungligen av cubeis:

Jag får sätta mig i bilen och köra ner till Lund inget annat att göra. 99mac.se jourhavande

Allvarligt talat du måste nog jobba lite på att öppna bottenplattan. Varför kan du inte öppna den har du inte rätt mejsel ?

För hårddisken måste du ju pröva samt ram-minnen som har påtalats här i tråden redan.

zappa pramen : http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale...

Hej

Batteri- locket är lätt att öppna. Men det andra locket har jag inte lyckats med. Jag har öppnat alla skruvar, men locket går inte att ta bort.
De fyra punkterna som står i länken du har skickat kan jag inte följa eftersom jag ser inget på displayen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-19 23:57
Ursprungligen av hewler:

Hej

Batteri- locket är lätt att öppna. Men det andra locket har jag inte lyckats med. Jag har öppnat alla skruvar, men locket går inte att ta bort.
De fyra punkterna som står i länken du har skickat kan jag inte följa eftersom jag ser inget på displayen...

Locket kan du sprätta bort lite försiktigt om du har en kniv om du lossat alla skruvar kan sitta lite fast efter en tid sen den lämnade fabriken

Kör båda dessa alternativ om du är osäker på om du har en modell med ett batteri som du kan ta ur. Men jag skulle gissa på att det är det är alternativ 2) som gäller för dig.. lycka till.

Om du kan läsa i den här tråden borde du kunna följa instruktionerna nedan

1) Resetting the SMC on Mac portables with a battery you can remove

- Shut down the computer.
- Disconnect the MagSafe power adapter from the computer, if it's connected.
- Remove the battery.
- Press and hold the power button for 5 seconds.
- Release the power button.
- Reconnect the battery and MagSafe power adapter.
- Press the power button to turn on the computer.

2) Portable computers that have a battery you should not remove on your own include MacBook Pro (Early 2009) and later, all models of MacBook Air, and MacBook (Late 2009).

- Shut down the computer.
- Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
- On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
- Release all the keys and the power button at the same time.
- Press the power button to turn on the computer.

Note: The LED on the MagSafe power adapter may change states or temporarily turn off when you reset the SMC.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 01:21
Ursprungligen av hewler:

Tack för ditt svar....

Modellen är:
Apple macbook pro 2.3 ghz i5
System: OSX 10.6.
Batteriet är inte fast.
Jag har googlat och provat lite, men det har inte hjälpt. Inget händer. Försökte öppna den för att prova om det är fel på ram minnet, men jag lyckades inte öppna den. Datorn har blivit lite konstig. Det går att starta/stänga av den men en enkel tryck på startknappen. Om jag tar ut batteriet och har bara ström kabeln i går det inte att starta.

Ursprungligen av cubeis:

Locket kan du sprätta bort lite försiktigt om du har en kniv om du lossat alla skruvar kan sitta lite fast efter en tid sen den lämnade fabriken

Kör båda dessa alternativ om du är osäker på om du har en modell med ett batteri som du kan ta ur. Men jag skulle gissa på att det är det är alternativ 2) som gäller för dig.. lycka till.

Om du kan läsa i den här tråden borde du kunna följa instruktionerna nedan

1) Resetting the SMC on Mac portables with a battery you can remove

- Shut down the computer.
- Disconnect the MagSafe power adapter from the computer, if it's connected.
- Remove the battery.
- Press and hold the power button for 5 seconds.
- Release the power button.
- Reconnect the battery and MagSafe power adapter.
- Press the power button to turn on the computer.

2) Portable computers that have a battery you should not remove on your own include MacBook Pro (Early 2009) and later, all models of MacBook Air, and MacBook (Late 2009).

- Shut down the computer.
- Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
- On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
- Release all the keys and the power button at the same time.
- Press the power button to turn on the computer.

Note: The LED on the MagSafe power adapter may change states or temporarily turn off when you reset the SMC.

Hej.... Tack för all hjälp. Jag har provat nu med att testa endast ett RAM i taget för att utesluta fel på RAM minnen, men ingen ändring. Jag har även provat att återställa SMC: n enligt de stegen ovan, ingen ändring. Jag vet inte vad jag kan prova nu. Jag har en external HD, men hur ska jag prova det alternativet? har inget system installerat på den HD: n. Finns något annat jag kan prova?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-20 01:42
Ursprungligen av hewler:

Hej.... Tack för all hjälp. Jag har provat nu med att testa endast ett RAM i taget för att utesluta fel på RAM minnen, men ingen ändring. Jag har även provat att återställa SMC: n enligt de stegen ovan, ingen ändring. Jag vet inte vad jag kan prova nu. Jag har en external HD, men hur ska jag prova det alternativet? har inget system installerat på den HD: n. Finns något annat jag kan prova?

Låt datorn ligga tills i morgon ibland kan det lösa problemet. Tror inte att hemsidan du besökte har förstört din dator

Men hallå Mac OS 10.6 på icore 5 dator från 2010/2011 kan inte stämma ????? Vad har du för dator modell och grund operativ system egentligen ???

Skärmen eller grafikkretsen kan ju ha flippat ur men svårt att säga så här utan att ha datorn framför sig.

Men en ny hårddisk måste du ju testa internt, diskar går sönder ibland och orsaker konstiga problem även om skärmen kanske inte alltid påverkas.

Om den externa HD.n är en 2.5 tums hd med rätt interface så kanske du kan switcha den och sätta den internt i din dator och försöka installera nytt system på den ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-20 01:49

Är det silvermodellen igen med silvrigt tangentbord Jag ger upp sorry......

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 02:22
Ursprungligen av cubeis:

Är det silvermodellen igen med silvrigt tangentbord Jag ger upp sorry......

Nej det är svart tangentbord

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 02:35
Ursprungligen av cubeis:

Låt datorn ligga tills i morgon ibland kan det lösa problemet. Tror inte att hemsidan du besökte har förstört din dator

Men hallå Mac OS 10.6 på icore 5 dator från 2010/2011 kan inte stämma ????? Vad har du för dator modell och grund operativ system egentligen ???

Skärmen eller grafikkretsen kan ju ha flippat ur men svårt att säga så här utan att ha datorn framför sig.

Men en ny hårddisk måste du ju testa internt, diskar går sönder ibland och orsaker konstiga problem även om skärmen kanske inte alltid påverkas.

Om den externa HD.n är en 2.5 tums hd med rätt interface så kanske du kan switcha den och sätta den internt i din dator och försöka installera nytt system på den ?

Dator modell: MacBook Pro 2.3 GHz, 2X2 GB RAM, 500 HD
Grund System var Leopard, men har installerat Snow Leopard på den sedan 2011. Har funkat felfritt.

Jag kan låta datorn vara på tills imorgon. Jag misstänker också att det kan vara hårddisken, men varför kan inte datorn starta från DVD: n när jag startar den och håller ner C? Displayen är helatiden vitt och datorn kan startas och stängas av med ett enkelt tryck på startknappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-20 16:03
Ursprungligen av hewler:

Dator modell: MacBook Pro 2.3 GHz, 2X2 GB RAM, 500 HD
Grund System var Leopard, men har installerat Snow Leopard på den sedan 2011. Har funkat felfritt.

Jag kan låta datorn vara på tills imorgon. Jag misstänker också att det kan vara hårddisken, men varför kan inte datorn starta från DVD: n när jag startar den och håller ner C? Displayen är helatiden vitt och datorn kan startas och stängas av med ett enkelt tryck på startknappen.

Har du både zappat pramen och smc ? Zappa pram: hålla ner knapparna cmd+alt+p+r när datorn startas upp - Pling plong 4-5 gånger fortsätt håll ner tangenterna.

Har du årsmodell 2011 med icore 5 processor 2.3 Ghz på datorn ? Får inte ihop det med Leopard 10.5 stämmer inte utan snarare 10.6.6 snow leopard i så fall som original skiva.

Batteriet inte fast skriver du stämmer inte heller utan snarare en Macbook Pro late års.2008 med intel core duo 2 processor 2.4 Ghz, svart tangentbord med löstagbart batteri på undersidan med en liten spärr som man drar i ????

Vilken dvd-skiva har du ? Grå Leopard skiva som följde med datorn ? DVD spelarna går ofta sönder tyvärr så inte helt pålitliga alltid så dra inte några speciella slutsatser utifrån det.
Enkelt tryck på startknappen skriver du enklare tryck än normalt menar du

Du måste switcha disk innan man kan dra några mer slutsatser anser jag kanske helst en ny disk med förinstallerat system på .

Du kan PM mig om du behöver mer hjälp angående disken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 16:21
Ursprungligen av cubeis:

Har du både zappat pramen och smc ? Zappa pram: hålla ner knapparna cmd+alt+p+r när datorn startas upp - Pling plong 4-5 gånger fortsätt håll ner tangenterna.

Har du årsmodell 2011 med icore 5 processor 2.3 Ghz på datorn ? Får inte ihop det med Leopard 10.5 stämmer inte utan snarare 10.6.6 snow leopard i så fall som original skiva.

Batteriet inte fast skriver du stämmer inte heller utan snarare en Macbook Pro late års.2008 med intel core duo 2 processor 2.4 Ghz, svart tangentbord med löstagbart batteri på undersidan med en liten spärr som man drar i ????

Vilken dvd-skiva har du ? Grå Leopard skiva som följde med datorn ? DVD spelarna går ofta sönder tyvärr så inte helt pålitliga alltid så dra inte några speciella slutsatser utifrån det.
Enkelt tryck på startknappen skriver du enklare tryck än normalt menar du

Du måste switcha disk innan man kan dra några mer slutsatser anser jag kanske helst en ny disk med förinstallerat system på .

Du kan PM mig om du behöver mer hjälp angående disken.

Hej,

Ja jag har zappat pramen och smc många gånger... ingen ändring. Min dator är från 2009-2010 med leopard snow, men orginal skivan är grå leopard.
Jag ska prova ett annat hårddisk från en gammal vit macbook.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 19:38
Ursprungligen av cubeis:

Har du både zappat pramen och smc ? Zappa pram: hålla ner knapparna cmd+alt+p+r när datorn startas upp - Pling plong 4-5 gånger fortsätt håll ner tangenterna.

Har du årsmodell 2011 med icore 5 processor 2.3 Ghz på datorn ? Får inte ihop det med Leopard 10.5 stämmer inte utan snarare 10.6.6 snow leopard i så fall som original skiva.

Batteriet inte fast skriver du stämmer inte heller utan snarare en Macbook Pro late års.2008 med intel core duo 2 processor 2.4 Ghz, svart tangentbord med löstagbart batteri på undersidan med en liten spärr som man drar i ????

Vilken dvd-skiva har du ? Grå Leopard skiva som följde med datorn ? DVD spelarna går ofta sönder tyvärr så inte helt pålitliga alltid så dra inte några speciella slutsatser utifrån det.
Enkelt tryck på startknappen skriver du enklare tryck än normalt menar du

Du måste switcha disk innan man kan dra några mer slutsatser anser jag kanske helst en ny disk med förinstallerat system på .

Du kan PM mig om du behöver mer hjälp angående disken.

Hej igen,

Nu har jag provat med en annan hårddisk. Men jag det är exakt samma beteende. Ingen reaktion. Jag har även provat att stoppa mini hårddisk i en annan gammal vit MacBook, men det är ingenreaktion där heller... antar att systemet inte är kompatibelt med den gamla modellen. Jag fattar inte vad det kan vara för något??? Den reagerar på ingenting alls.

Jag skulle ändå vilja att du testar med en tom disk så att säga, så att du sedan kan testa att installera om OS:et.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-10-20 21:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle ändå vilja att du testar med en tom disk så att säga, så att du sedan kan testa att installera om OS:et.

Jag kan gå och köpa en ny intern HD, men bara om jag vet att det kommer att lösa problemet . Jag testade att starta från en extern HD genom att starta om datorn och hålla ner alt knappen, men datorn verkar inte reagera på någonting alls. Det visar bara vit skärm. Jag har även program- DVD: n kvar i dvd spelaren som börjar snurra.... men ingenting händer och jag lyckas inte heller ta ut DVD: n .... helt sjukt.

1
Bevaka tråden