Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Macbook Pro och strömadaptern - Datorn "somnar" när skärmen är stängd.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-10-20 09:50

Har en tid (osäker på hur länge) haft följande problem:

Min MBP 13" (mitten av 2012; 2,5 Ghz i5; OSX 10.8.5) går i dvala när den med stängd skärm är ansluten till strömadaptern och når 100% laddning. Den vita indikatorn på datorns framsida slutar "andas" (blinka), och lampan på magsafe-kontakten börjar flimra svagt. När jag sedan öppnar datorn går den igång men beter sig likadant som när jag trycker på startknappen efter att batteriet har tagit slut, det vill säga skärmen är gråaktig, en tidsindikator räknar upp längst ner på skärmen och sedan är systemet okontaktbart under c:a 30-60 sekunder. Skärmen ser ut precis som den gjorde när locket senast stängdes (batteriprocent på t.ex. 79% etc.) och det känns precis som att datorn "startar om".
Om jag sätter i eller drar ut strömadaptern med datorns lock stängt så startar datorn dessutom (samma ljud från disk och dvd-läsare som när man startar från avstängt), oavsett om den vita indikatorlampan på datorns framsida lyser eller redan har slocknat. Jag är tveksam till om detta är "normalt" beteende, någon kan kanske bekräfta detta?

Utan strömadaptern ansluten fungerar datorn precis som den ska och kan ligga i flera dagar för att sedan starta direkt när locket öppnas. Jag har prövat med två olika laddare med samma resultat, så jag tror att felet ligger i datorn snarare än i laddaren.

I den här tråden: http://www.99mac.se/forum/t/305347-tangentbord-och-styrplattan-tar-lang-tid-att-funka-efter-vilolage beskrivs ett liknande problem, och jag har testat att återställa SMC enligt Apples instruktioner, utan resultat. (Man får ju dock ingen direkt bekräftelse på att SMC verkligen har återställts..)

Någon som har stött på liknande fenomen? Är det ominstallation som gäller, eller finns det någon uppdatering eller snabbfix man kan göra?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2013-10-26 18:19

I sparläge så ska du bocka i att datorn inte ska hamna i viloläge när skärmen gör de.
Stäng även av så att hårddisken inte kan somna heller.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-10-29 22:03
Ursprungligen av devos:

I sparläge så ska du bocka i att datorn inte ska hamna i viloläge när skärmen gör de.
Stäng även av så att hårddisken inte kan somna heller.

Kanske att jag var otydlig i min beskrivning. Givetvis vill jag att datorn ska vila när man stänger locket, men inte att den ska tokdö. Hittade av en slump information om "Hibernation Mode" genom en annan tråd här på forumet, och det visar sig att mitt problem har drabbat många som har Macbook Pro 13" mid 2012. En uppdatering från Apple gör att strömsparfunktionerna i datorn blir knas. Hittade vägar för att komma förbi problemet på ett par engelskspråkiga forum.

1
Bevaka tråden