Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga Airport Extreme till 5Ghz

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag försökt att gång på gång tvinga min Airport Extreme att köra "5Ghz only", men lyckas inte. Det slutar alltid i att mitt OS X visar att anslutningen ligger på 2.4Ghz-bandet. Hur gör man detta så att det verkligen fungerar?

Jag har en Macbook Air Mid 2012 med OS X 10.8.5 och den nyaste Airport Extreme.

Eftersom den senaste Airport Extreme inte tillåter att man stänger av 2,4GHz-bandet så får du helt enkelt se till att de har olika namn.

Sedan raderar du dina sparade trådlösa nätverk.

Sist plockar du bort sparade lösen i keychain.

Nu när du ansluter så skall det fungera bättre.

Det var ju riktigt tråkigt att Apple har valt att göra så, men tack för hjälpen!

Har ett annat litet problem som du kanske kan hjälpa mig med, eller någon annan som kanske kan. Jag får flera små avbrott, som kommer hela tiden, när jag använder min Airport Extreme. Det händer aldrig med kabeln. Vet du eller någon varför det blir så? Det är precis som att internet fryser ett tag, för att sedan kommer igång ett tag och sedan upprepa samma sak igen.

Kan tilläggas att allt fungerar internt.. så det är bara själva internet som inte vill fungera som det ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-19 14:25

När jag hade ADSL skedde det väldigt frekvent, varje dag flera gånger. Efter 10-20 sek kom det igen. Svårt att få operatörerna att fixa sådant, det är förstås inte avbrott just när jag ringer….

Ursprungligen av kenjon:

När jag hade ADSL skedde det väldigt frekvent, varje dag flera gånger. Efter 10-20 sek kom det igen. Svårt att få operatörerna att fixa sådant, det är förstås inte avbrott just när jag ringer….

Du menar att vissa operatörer inte fungerar med Airport Express?

Jag har för övrigt fiber, så jag kopplar in den direkt i väggen genom en ethernetkabel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-19 15:01

Nej, jag hade ingen Express.
Routern tappade kontakt med Internet. Exakt var felet låg kunde jag inte testa, jag har grejorna i garaget, men sitter inne och surfar. Innan jag hann ut funkade det igen.
Jag kunde fortfarande pinga min router, men inget på Internet, så jag tror det låg hos operatören...

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag hade ingen Express.
Routern tappade kontakt med Internet. Exakt var felet låg kunde jag inte testa, jag har grejorna i garaget, men sitter inne och surfar. Innan jag hann ut funkade det igen.
Jag kunde fortfarande pinga min router, men inget på Internet, så jag tror det låg hos operatören...

Jag menade så klart Extreme. Skrev fel!

Kan också pinga min Extreme men inte nå internet. Jag når exempelvis min hårddisk som är inkopplad, så verkar inte ha några interna problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-19 16:23

Har din Extreme fått ett extern IPnummer av operatören?

Ursprungligen av kenjon:

Har din Extreme fått ett extern IPnummer av operatören?

Jo, den har fått ett externt IP-nummer, DNS-servrar och allt. Kan inte se att någonting är konstigt, förutom att det inte fungerar. Det fungerar i ett par minuter, men sedan lägger det av helt och stendör tills jag startar om extremen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-21 22:57

Testat med att Återställa den till fabriksinställningarna? Ifall du har pillat någonstans

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 23:30

Anledningen till att man inte kan stänga av 2.4Ghz-bandet kan bero på att räckvidden blir försämrad om man bara använder 5Ghz-bandet.
Jag har satt så båda har samma SSID och märker aldrig av när enheterna skiftar mellan banden.
Men den väljer alltid det band som har bäst signalstyrka och därmed bäst överföringshastighet.
Sitter jag i vardagsrummet som AirPort Extreme står är jag alltid uppkopplad mot 5Ghz-bandet.

1
Bevaka tråden