Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-30 16:18

Vadådå?:confused:

En kund ville absolut ha en billig OS X Server, så det fick bli en 1GHz Uni G4. Samtidigt ville han ha rejält med hårddisk. Det finns ju plats för 5 diskar i burken, så en systemdisk och fyra 180GB IBM skulle sitta fint. Nu har ju diskussionen varit livlig om det går att adressera mer än 128GB disk eller inte. Min egen erfarenhet har visat att ATA-100 och ett riktigt operativsystem krävs för detta.
I MDD-maskinerna finns det en ATA-100-buss, en ATA-66 och en ATA-33. Det skulle alltså innebära att två 180GB-diskar kunde användas. Det är faktiskt bättre än så!!!

Det visar sig att samtliga bussar ATA-bussar (ATA33, ATA66 och ATA100) i MDD:n klarar 180GB-diskarna. Allt som allt kan man alltså köra 5 st 180GB-diskar samtidigt. Visst, det går lite långsammare på ATA33 och ATA66, men det fungerar.

Nästen problem blir om nätaggregatet klara av det eller inte...

Vänta nu här, nu blir jag lite konfunderad. Det är en ATA-100 buss men på den bussen kan man sätta flera (2) ATA-diskar, eller? Eller måste man köra slavdisken på ATA-66 (!) bussen?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-30 18:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Vänta nu här, nu blir jag lite konfunderad. Det är en ATA-100 buss men på den bussen kan man sätta flera (2) ATA-diskar, eller? Eller måste man köra slavdisken på ATA-66 (!) bussen?

Konfunderad blev jag också. Av andra skäl. Såhär:
- 2 diskar, master + slave på ATA100-bussen.
- 2 diskar, master + slave på ATA66-bussen. Lite långsammare än ATA100
- 1 disk, slave på ATA33-bussen där den optiska enheten är inkopplad. Kopplar man ur den blir det plats för 2 diskar. Långsammare än ATA100

Jag kopplade in 4 extra 180GB diskar och formaterade med NXRAID till en RAID5. Funkar finfint, men är då begränsat av ATA66-hastigheten, i princip 33MB/s till de två diskarna på den bussen.

Aha, tack för infon.

  • Medlem
  • 2003-07-31 09:43

OK, mjukvaruworkaround för att få mer än 128GB ur ATA-100 har väl Maxtor kört länge, antar att det är inbyggt i OSet på Mac.

Men hur f_n gjorde de samma trick för att få ATA-66 och ATA-33 att funka med mer än 128GB????

Säger bara: snyggt jobbat, men varför inte bara köra 3 st ATA-100 kanaler, det är ju inte så att de är dyrare direkt.

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 10:02

Det verkar ju som om de (Apple) har delat en ATA100 i en ATA66 och en ATA33....går det???

För övrigt kan det intygas att ett extra ATA-kontrollerkort inte fungerar särskilt bra. Det förbaskat trångt för kablagen och dessutom hindrar de luftströmmen till processorn. De bästa är att klämma en kabel själv och dra den runt hela rasket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
De bästa är att klämma en kabel själv och dra den runt hela rasket.

Sjysst

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/big_ide_drive_support.html#storytop

"Although Apple's kbase doc on >128GB drives notes only Mirror Drive Door (MDD) G4 towers and Xserves have native bootrom support for large IDE drives using the onboard IDE interface (w/10.2 a requirement also), I've had several iMac G4 and Quicksilver G4 (2002 model) owners note they're using large IDE drives with 10.2 and the onboard IDE interface, without any 3rd party drivers (like Intech's) or PCI IDE cards. (Many PCI ATA/100-133 Mac cards have bit drive/48bit addressing support, as do many new Firewire drive cases - but the subject here is support for big drives using the onboard IDE.)"

Mer info i länken.

  • Medlem
  • 2004-01-29 16:49

Jag har en Dual G4 450 och har just köpt en ny Maxtor 200 gigs hårddisk. När jag formaterat den med Disk Utility så blev det bara 128 gig. Jag har läst om det med bootrom och så, men jag blir inte riktigt klok. Jag har tittat runt på 99mac och xlr8your mac osv men inte fått något riktigt svar

Min fråga är: Kan jag på något sätt komma att kunna utnyttja hela hårddisken på min nuvarande dator?

Jag kör Mac OS 10.3 (Panther)

Formatera disken i en nyare G4:a, t ex, MDD eller FW800.
Kanske går det att partitionera disken 2 st 100 GB-partitioner, i din burk,
jag vet inte. Det kanske någon annan vet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Jag har en Dual G4 450 och har just köpt en ny Maxtor 200 gigs hårddisk. När jag formaterat den med Disk Utility så blev det bara 128 gig. Jag har läst om det med bootrom och så, men jag blir inte riktigt klok. Jag har tittat runt på 99mac och xlr8your mac osv men inte fått något riktigt svar

Min fråga är: Kan jag på något sätt komma att kunna utnyttja hela hårddisken på min nuvarande dator?

Jag kör Mac OS 10.3 (Panther)

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Jag har en Dual G4 450 och har just köpt en ny Maxtor 200 gigs hårddisk. När jag formaterat den med Disk Utility så blev det bara 128 gig. Jag har läst om det med bootrom och så, men jag blir inte riktigt klok. Jag har tittat runt på 99mac och xlr8your mac osv men inte fått något riktigt svar

Min fråga är: Kan jag på något sätt komma att kunna utnyttja hela hårddisken på min nuvarande dator?

Jag kör Mac OS 10.3 (Panther)

Ja om du formaterar den på en nyare dator som kan adressera diskar större än 120Gb t.ex. G4 MDD. Formatera och partionera den så att ingen partiton överstiger 120GB och sätt tillbaka den i den äldre G4:an så har du tillgång till hela lagringsutrymmet. Tror det var du Schuckert som tipsade om det förut i en annan tråd.:)

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Ja om du formaterar den på en nyare dator som kan adressera diskar större än 120Gb t.ex. G4 MDD. Formatera och partionera den så att ingen partiton överstiger 120GB och sätt tillbaka den i den äldre G4:an så har du tillgång till hela lagringsutrymmet. Tror det var du Schuckert som tipsade om det förut i en annan tråd.:)

Okay, jag har läst om det, men jag har inte fått det bekräftat någonstans, därav min fråga. Är det någon som har gjort som XedoZ beskriver?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Okay, jag har läst om det, men jag har inte fått det bekräftat någonstans, därav min fråga. Är det någon som har gjort som XedoZ beskriver?

Ja! Fast jag formaterade 180GB-disken som en partition och stoppade tillbaka i en G4/500. Fungerar fint.

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:11

Okay, tack så mycket. Då ska jag se om jag hittar någon som jag kan formatera disken hos, och testa om det går bra.

  • Medlem
  • 2004-01-30 13:46

Jag gick förbi Umdac och de var väldigt schysta och formaterade hårddisken i en MDD-mac och nu verkar allt rulla fint på min dator (som nu förstår att det är en hårddisk på 200 gig) Tack för tipsen allihopa.

1
Bevaka tråden