Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp filer i mappar och undermappar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-23 18:39

Har sökt lite men inte hittat nå'n lösning/nå't svar.

Saken är den att jag har kopierat allt innehåll på en extern USB-disk (NTFS) till min TimeCapsule för att rensa den, formatera om och bara flytta över det som jag verkligen vill ha. När jag ska ta bort vissa mappar som jag kopierat över till min TimeCapsule så får jag beskedet att jag inte kan slutföra åtgärden pga att jag "inte har behörighet att öppna en del av objekten"!!!

Hur i hela friden kan jag sakna behörighet för det när det är samma konto som har kopierat dessa mappar och filer till TimeCapsulen???

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-23 19:20

Hittade för övrigt nå'ra trådar angående att låsa upp filer men dom var gamla som gatan! Installerade OnyX men såg inte om jag kunde välja andra hårddiskar än systemdisken i min MBP.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-23 19:17

Näe... Jag har kopierat filer från en NTFS-disk till min TimeCapsule och när jag ska radera mappar och filer på min TimeCapsule så funkar det inte. Nu har jag iofs kommit en bit på vägen och upptäckt den lilla checkboxen "Låst". Alla mappar och filer har jag läs och skrivrättigheter till men alla filer är låsta i en mapp och alla dess undermappar. Vad jag således vill göra nu är att låsa upp alla mappar och filer i och under huvudmappen.

Kör för övrigt Lion.

Har inte använt nå'ra tilläggsprogram för NTFS-disken. Har bara läst från den men nu ska jag formatera om den helt så jag kan använda den utan begränsningar och utan nå't extra pill.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-24 14:02

Det visade sig att det inte var rättigheterna som var problemet utan att filerna blev låsta när jag kopierade över dom från en extern hårddisk till min TimeCapsule. Låsningen av filerna ändrar sig inte när jag väljer "Använd för inkluderade objekt" utan bara rättigheterna.

Jag har läst i ett par andra trådar angående just att släppa låsningen på flera objekt mha ett kommando eller script men jag har inte fått det att fungera på min TimeCapsule. Nå't av tipsen fungerar nog bara på lokala diskar.

För övrigt är det en Mini och en MBP med 10.7.2 och jag är admin på båda. Jag utförde ett rackarns sisyfosarbete i natt och låste upp alla filer manuellt men det kan ju ändå vara intressant att veta om och i så fall hur man låser upp många filer samtidigt för framtida bruk.

Senast redigerat 2012-01-24 14:20

Har slagit ihop inlägg från två trådar, och har försökt sätta en rubrik som förhoppningsvis stämmer med frågan/problemet.

/Mod

  • Medlem
  • 2012-01-24 14:45

Jag orkade inte leta efter trådarna som du säger att du läst, så du kanske redan konstaterat att detta inte funkar, men ändå:

1. Öppna skivan i Finder och välj Innehåll -> Som lista
2. Markera allt (cmd-A) och tryck alt-högerpil.
Nu ska alla mappar på hela skivan bli expanderade, och samtliga filer visas.
3. Markera allt igen (cmd-A)
4. Håll ner alt och välj Arkiv -> Visa granskare (eller tryck cmd-alt-I)
Ett Info-fönster för samtliga markerade objekt visas. Om det finns låsta filer på skivan borde "Låst"-checkboxen innehålla ett streck.
5. Klicka Låst.
6. Vänta, för nu låses alla filer.
7. Klicka Låst igen för att låsa upp filerna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-24 16:58

Hejsan!
Jag gjorde som sagt allt manuellt i natt så det problemet var ur världen men jag skapade ett nytt litet träd med mappar och filer som var både låsta och olåsta och ditt knep fungerade helt perfekt!!!

De trådar jag läst innebar användande av tredjepartsprogram och det här är ju ett mycket bättre och smidigare sätt.

Tackar, tackar!

Provade MEN det fungerar inte när man har valt även mappar!
Men tar man bort mapparna så fungerar det för mig!
FInns det ngt sätt att få det och fungera även med Mappar?
Då jag har 10 000 filer som jag väljer så det tar lång tid!

Ursprungligen av Starship:

Provade MEN det fungerar inte när man har valt även mappar!
Men tar man bort mapparna så fungerar det för mig!
FInns det ngt sätt att få det och fungera även med Mappar?
Då jag har 10 000 filer som jag väljer så det tar lång tid!

Du står som ägare på alla filer?
Om du gör det kan du använda Terminalen. Öppna Terminalen och skriv "sudo chflags -R noschg,nouchg " (notera mellanslaget) och dra in mappen till terminalen (kommanot bör se ut som "sudo chflags -R noschg,nouchg /Users/XXX/Sökväg/Till/Mappen").

Står du inte som ägare får du ändra det också:
1. Öppna Terminalen
2. Skriv "cd " (notera mellanslaget) och dra in mappen i vilken alla andra mappar/filer ligger och slå enter (kommandot kommer se ut något som: "cd /Users/XXXX/Sökväg/Till/Mappen")
3. Skriv "id" och slå enter (svaret blir liknande "uid=501(gubbe) gid=20(staff) groups=20 (staff)............"). Notera det som står efter uid= och gid= (nummer eller namn spelar ingen roll). Det är dessa uppgifter som det underliggande systemet har om dig som användare.
4a. Nu skriver du "chown -R gubbe:staff *" och slår enter (gubbe är alltså användaren, kolon som separerar, och staff som grupp).
4b. Får du några "Permission denied" (eller motsv. på svenska) får du köra kommandot som root, du prefixar då föregående med "sudo". De vill säga: "sudo chown -R gubbe:staff *". Du behöver därefter ange ditt lösenord för att kunna köra kommandot.

Tack fungerade ypperligt!

Wow, tack! Jag hade nästa samma problem (ett år senare ). Och lyckades lösa det, tack!

Ursprungligen av suddgummi:

Du står som ägare på alla filer?
Om du gör det kan du använda Terminalen. Öppna Terminalen och skriv "sudo chflags -R noschg,nouchg " (notera mellanslaget) och dra in mappen till terminalen (kommanot bör se ut som "sudo chflags -R noschg,nouchg /Users/XXX/Sökväg/Till/Mappen").

Står du inte som ägare får du ändra det också:
1. Öppna Terminalen
2. Skriv "cd " (notera mellanslaget) och dra in mappen i vilken alla andra mappar/filer ligger och slå enter (kommandot kommer se ut något som: "cd /Users/XXXX/Sökväg/Till/Mappen")
3. Skriv "id" och slå enter (svaret blir liknande "uid=501(gubbe) gid=20(staff) groups=20 (staff)............"). Notera det som står efter uid= och gid= (nummer eller namn spelar ingen roll). Det är dessa uppgifter som det underliggande systemet har om dig som användare.
4a. Nu skriver du "chown -R gubbe:staff *" och slår enter (gubbe är alltså användaren, kolon som separerar, och staff som grupp).
4b. Får du några "Permission denied" (eller motsv. på svenska) får du köra kommandot som root, du prefixar då föregående med "sudo". De vill säga: "sudo chown -R gubbe:staff *". Du behöver därefter ange ditt lösenord för att kunna köra kommandot.

1
Bevaka tråden