Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt problem på MacBook Pro tidigt 2011

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ! Mitt problem med min mbp är att den blir väldigt seg. Problemet har jag spårat till att den blir väldigt varm, och därmed så segar den ned sig.

Så, jag kontrollerade och fan att min fläkt inte fungerade som den skulle (vilket jag också mindes då att jag hörde ett rassel i somras )

Så, nu har jag beställt en ny fläkt och bytt den. Utan skillnad! Jag har försökt med FanControl och se om jag kan få igång fläkten eller inte. Men FanControl säger 000 rpm.

Nu börjar jag undra om det kan vara något annat. Men jag minns som sagt att jag hade ett rassel i somras med denna maskin.

Vilka arbetstemperaturer anses som "normala" på en MBP ?
Finns det något annat sätt att testa fläkten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 13:31

80-90 grader brukar vara ganska normalt om den jobbar lite.
Var det en originalfläkt? Lika många anslutningar (3 eller 4)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 13:44

Är det bara en fläkt i din MBP. Jag har en MBP årsmodell 2009 15.4 tums i den sitter det 2 fläktar. Har du 13 tummaren ? Uppenbarligen får inte fläkten någon ström eller signal om den inte snurrar. Den ska väl gå igång vid en viss temperatur eller så. Du har väl nollställt pramen osv..

Jag brukar använda kylpasta och framförallt på grafik chipset på datorer som har en tendens att gå sig lite extra varma. Då håller sig datorn mer konstant sval och fläkten går ej igång alls på min dator och den är behagligt varm oberoende på hur länge jag använder den. Dock har jag ej behövt använda kylpasta på mitt exemplar så länge eftersom den inte har några akuta värmeproblem.

På min modell och de flesta andra modellerna kan man ställa in antingen längre batteritid eller bättre grafik i strömspare inställningen. Jag har inställt på längre batterietid då går datorn mycket svalare och jag märker ingen direkt skillnad på grafik prestandan.

Kylpastan skulle definitivt hjälpa upp din seghet med datorn. Fläktens funktion eller icke är en knepigare fråga då måste jag ha datorn framför mig för att kunna pröva dess funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-15 16:12

Antingen så fungerar inte fläkten du bytte ut med, eller så är fläktstyrningen på "logik-kortet" trasig. Jag tror att Apple styr fläktarna med PWM och det är en återkoppling till datorn som visar vilken hastighet fläkten för tillfället har.

En fullösning om styrningen är trasig är att försöka få en fläkt att konstant gå på en dräglig hastighet, ca 3500-4000 rpm borde räcka. Processorn börjar trottla vid ca 100 grader, då blir det väldigt segt att använda datorn.

Ursprungligen av kenjon:

80-90 grader brukar vara ganska normalt om den jobbar lite.
Var det en originalfläkt? Lika många anslutningar (3 eller 4)?

Nej, det var inte orginal fläkt, men en kopia. Identisk med kontakt etc

Ursprungligen av cubeis:

Är det bara en fläkt i din MBP. Jag har en MBP årsmodell 2009 15.4 tums i den sitter det 2 fläktar. Har du 13 tummaren ? Uppenbarligen får inte fläkten någon ström eller signal om den inte snurrar. Den ska väl gå igång vid en viss temperatur eller så. Du har väl nollställt pramen osv..

Jag brukar använda kylpasta och framförallt på grafik chipset på datorer som har en tendens att gå sig lite extra varma. Då håller sig datorn mer konstant sval och fläkten går ej igång alls på min dator och den är behagligt varm oberoende på hur länge jag använder den. Dock har jag ej behövt använda kylpasta på mitt exemplar så länge eftersom den inte har några akuta värmeproblem.

På min modell och de flesta andra modellerna kan man ställa in antingen längre batteritid eller bättre grafik i strömspare inställningen. Jag har inställt på längre batterietid då går datorn mycket svalare och jag märker ingen direkt skillnad på grafik prestandan.

Kylpastan skulle definitivt hjälpa upp din seghet med datorn. Fläktens funktion eller icke är en knepigare fråga då måste jag ha datorn framför mig för att kunna pröva dess funktion.

Det sitter bara en fläkt i min 13 tummare. Vad menar du med "Du har väl nollställt pramen osv." ?

Ursprungligen av beh:

Antingen så fungerar inte fläkten du bytte ut med, eller så är fläktstyrningen på "logik-kortet" trasig. Jag tror att Apple styr fläktarna med PWM och det är en återkoppling till datorn som visar vilken hastighet fläkten för tillfället har.

En fullösning om styrningen är trasig är att försöka få en fläkt att konstant gå på en dräglig hastighet, ca 3500-4000 rpm borde räcka. Processorn börjar trottla vid ca 100 grader, då blir det väldigt segt att använda datorn.

Men bekymret är ju det att jag inte får den att snurra alls.. kanske man skulle mata in 5v DC på fläkten (koppla bort den från macen först) och kolla om den snurrar då ens.

Fast det verkar konstigt om både gamla och nya fläkten har samma bekymmer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 09:35

Det är lite därför jag är inne på att det är fel på logikkortet i datorn.
Kan tänka mig följande:

  • Du har ersatt en trasig fläkt med en annan trasig fläkt.

  • Datorn ger inte fläkten någon spänning eftersom den är trasig, och därmed startar inga fläktar.

  • Din dator är trasig och förstör fläktar.

Se om de går igång på 5V från en nätadapter, tre LR06 celler eller ett Li-ION batteri från en gammal mobil eller liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 12:30
Ursprungligen av beh:

Det är lite därför jag är inne på att det är fel på logikkortet i datorn.
Kan tänka mig följande:

  • Du har ersatt en trasig fläkt med en annan trasig fläkt.

  • Datorn ger inte fläkten någon spänning eftersom den är trasig, och därmed startar inga fläktar.

  • Din dator är trasig och förstör fläktar.

Se om de går igång på 5V från en nätadapter, tre LR06 celler eller ett Li-ION batteri från en gammal mobil eller liknande.

Att datorn förstör fläktar kan man kanske leva med alternativet kostar plenty of money. Billigare att köpa ny maskin och använda den gamla som reservdelar i så fall.

Datorn fungerar ju så att byta moderkort för 7000-8000 kr är en dyr historia. För godtyckligt att rekommendera att switcha moderkort när datorn fungerar skulle jag säga. På med kylpasta och om TS har lite flyt så försvinner segheten om datorn inte blir lika varm.

Troligtvis har styrchipset för fläkten flippat ur men kan gå att få igång igen.
Självklart ett byte av moderkort kan få fläkten att fungera igen men det kostar mer än det smakar i mitt tycke

Senast redigerat 2013-10-16 12:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 12:33
Ursprungligen av MrSernald:

Det sitter bara en fläkt i min 13 tummare. Vad menar du med "Du har väl nollställt pramen osv." ?

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 13:23
Ursprungligen av cubeis:

Att datorn förstör fläktar kan man kanske leva med alternativet kostar plenty of money. Billigare att köpa ny maskin och använda den gamla som reservdelar i så fall.

Datorn fungerar ju så att byta moderkort för 7000-8000 kr är en dyr historia. För godtyckligt att rekommendera att switcha moderkort när datorn fungerar skulle jag säga. På med kylpasta och om TS har lite flyt så försvinner segheten om datorn inte blir lika varm.

Troligtvis har styrchipset för fläkten flippat ur men kan gå att få igång igen.
Självklart ett byte av moderkort kan få fläkten att fungera igen men det kostar mer än det smakar i mitt tycke

Jag har absolut inte rekommenderat TS att byta logikkort, sluta upp med att lägga ord i munnen på mig. Jag beskrev tre möjliga scenarion som kan leda till de symptomen som TS anger.

Kylpasta är inte lösningen här om fläktarna inte snurrar, kylpasta kyler inte i sig självt. Det är en tillsats som ökar värmeledningsförmågan mellan två material genom att öka den yta varigenom materialen står i kontakt. Pastan fyller ut alla ojämnheter och ser till att det inte finns luftbubblor som isolerar mellan materialen, t.ex. en IHS på en processor och kylflänsen av koppar. Koppar har i sig mycket högre värmeledningsförmåga än själva kylpastan, men pastan kan tränga ner i ojämnheter och bättra på den termiska kontakten mellan materialen.

TS, försök att felsöka vidare och se om det är fläktarna (mindre sannolikt) eller fläktstyrningen som inte fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 13:48
Ursprungligen av beh:

Jag har absolut inte rekommenderat TS att byta logikkort, sluta upp med att lägga ord i munnen på mig. Jag beskrev tre möjliga scenarion som kan leda till de symptomen som TS anger.

Kylpasta är inte lösningen här om fläktarna inte snurrar, kylpasta kyler inte i sig självt. Det är en tillsats som ökar värmeledningsförmågan mellan två material genom att öka den yta varigenom materialen står i kontakt. Pastan fyller ut alla ojämnheter och ser till att det inte finns luftbubblor som isolerar mellan materialen, t.ex. en IHS på en processor och kylflänsen av koppar. Koppar har i sig mycket högre värmeledningsförmåga än själva kylpastan, men pastan kan tränga ner i ojämnheter och bättra på den termiska kontakten mellan materialen.

TS, försök att felsöka vidare och se om det är fläktarna (mindre sannolikt) eller fläktstyrningen som inte fungerar.

Det behövs inte läggas några ord i munnen på dig man kan lätt läsa mellan raderna.

Jag försökte ge TS praktiska råd så han kan fortsätta använda datorn utan ett moderkortsbyte.

Tack men jag behöver ingen teknisk genomgång för kylpastans funktion och knappast TS heller. Main thing få datorn att fungera någorlunda normalt. Skadar väl inte att pröva med kylpasta ????????
Hur kan TS bli klokare och få praktisk hjälp genom att konstatera att fläktstyrningen inte fungerar normalt det har vi alla fattat vid det här laget ?

Men Apples moderkort är inget man ger sig på och lagar själv med en lödkolv om man inte har kunskapar för det

Så summa summarium blir då ett moderkortsbyte med ditt resonemang

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-16 13:52

Vad menar du att han ska göra med kylpastan, lägga den var? Plocka bort processorkylaren och byta den som ligger där? Eller är det något annat du avser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 15:17
Ursprungligen av cubeis:

Skadar väl inte att pröva med kylpasta ????????
Hur kan TS bli klokare och få praktisk hjälp genom att konstatera att fläktstyrningen inte fungerar normalt det har vi alla fattat vid det här laget ?

Det skadar att pröva med kylpasta, eftersom hela maskinen måste demonteras och det är en operation som medför en del risker (se MacBook Pro 13" Unibody Early 2011 Heat Sink Replacement).

Om du cubeis är nu är så upplyst angående termodynamik så vet du att korrekt applicerad kylpasta kan sänka temperaturen maximalt et par grader under de förhållanden vi talar om här. Det är inte något som kommer hindra CPU att nå den gräns när den tvingas stänga av sig själv för att inte brinna upp eftersom i5-2415M (som jag gissar är den processor som TS har i sin dator) levererar ca. 35W under load och börjar trottla sig själv vid 100 C. Det är därför helt uteslutet att man genom att byta kylpasta kan få någon magisk sänkning av temperaturen som skulle låta datorn köra utan fläkt. Om det var möjligt hade det i sann Apple anda inte suttit en fläkt i varken denna modellen, eller dagens Macbook Air med endast 15W TDP.

Vad man kan göra för att undvika ett moderkortsbyte är att kyla på annat sätt. Till exempel få en fläkt att ge en tillräcklig konstant kyleffekt för att hindra temperaturen att stiga, detta kan man antagligen göra externt med en fläkt som suger ut luft från den delen av baksidan där kylflänsen sitter eller genom att "fuska" och ge den interna fläkten lagom spänning för att snurra ca 4000 RPM. Det senare är ett hack av magnitud, men mer elegant än att låta datorn bli en Mac Mini med extern fläkt.

Ursprungligen av beh:

Det är lite därför jag är inne på att det är fel på logikkortet i datorn.
Kan tänka mig följande:

  • Du har ersatt en trasig fläkt med en annan trasig fläkt.

  • Datorn ger inte fläkten någon spänning eftersom den är trasig, och därmed startar inga fläktar.

  • Din dator är trasig och förstör fläktar.

Se om de går igång på 5V från en nätadapter, tre LR06 celler eller ett Li-ION batteri från en gammal mobil eller liknande.

Ja, iofs är sannolikheten att båda fläktarna är trasiga möjlig, men låg. Men jag får testa att mata 5 vdc på den och se om det ger något. Undrar bara vilka av de fyra polerna som skall matas.

Ursprungligen av cubeis:

Att datorn förstör fläktar kan man kanske leva med alternativet kostar plenty of money. Billigare att köpa ny maskin och använda den gamla som reservdelar i så fall.

Datorn fungerar ju så att byta moderkort för 7000-8000 kr är en dyr historia. För godtyckligt att rekommendera att switcha moderkort när datorn fungerar skulle jag säga. På med kylpasta och om TS har lite flyt så försvinner segheten om datorn inte blir lika varm.

Troligtvis har styrchipset för fläkten flippat ur men kan gå att få igång igen.
Självklart ett byte av moderkort kan få fläkten att fungera igen men det kostar mer än det smakar i mitt tycke

Vart applicerar man kylpastan? Grafik /Cpu etc?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 20:00
Ursprungligen av beh:

Det skadar att pröva med kylpasta, eftersom hela maskinen måste demonteras och det är en operation som medför en del risker (se MacBook Pro 13" Unibody Early 2011 Heat Sink Replacement).

.

Medför en del risker ? I det läget som är gäller:

1. Lämna in på service moderkortsbyte felsökning- byte av moderkort 7000-8000 kr + moms säkert som amen i kyrkan.

2. Ta en liten risk eftersom datorn ändå verkar obrukbar pågrund av segheten som råder.

Så sluta skrämmas med risker vad kan bli sämre i det här läget förutom ett stort tomt hål i plånboken som absolut inte är aktuellt eftersom man man köpa en likadan fungerande begagnad dator från cirka 5000 kr överallt på blocket och tradera .
TS har allt att vinna och inget att förlora. Jag har i flera fall applicerat ny kylpasta mellan cpu/heatzink och direkt på grafikkorts chipset på framförallt bärbara macar som balanserat på gränsen till att bli för varma och hänga sig. Med framgång

En Macbook Air 11 tums som hängde sig titt som tätt efter en stunds användning går nu felfritt för en glad tjej i dagar, veckor utan några som helst hängningar. Tack vare kylpasta
Jag struntar i dina termodynamikiska värderingsgrunder, sunt förnuft i ett annars hopplöst läge räcker långt ibland. Några grader lägre temperatur gör också susen ibland

Så sluta med dina försök till tekniska briljeringar och fokusera på att hjälpa TS att kunna använda datorn istället för att skrota den helt och hållet som är alternativet då blundar man för små risker annars köp nytt moderkort så är fallet löst .

En liten varning om kylpasta, för tjockt lager kan motverka värmeöverledningen istället för att främja den, plus att ett överskott flyter ut runt kanterna och där fastnar damm och smuts. Skall alltså användas med ett visst mått av försiktighet. Man kan med fördel använda ett rakblad för att stryka på ett mycket tunt lager.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 20:14
Ursprungligen av pmarriott:

En liten varning om kylpasta, för tjockt lager kan motverka värmeöverledningen istället för att främja den, plus att ett överskott flyter ut runt kanterna och där fastnar damm och smuts. Skall alltså användas med ett visst mått av försiktighet. Man kan med fördel använda ett rakblad för att stryka på ett mycket tunt lager.

Helt sant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 22:08
Ursprungligen av cubeis:

Medför en del risker ? I det läget som är gäller:

1. Lämna in på service moderkortsbyte felsökning- byte av moderkort 7000-8000 kr + moms säkert som amen i kyrkan.

2. Ta en liten risk eftersom datorn ändå verkar obrukbar pågrund av segheten som råder.

Så sluta skrämmas med risker vad kan bli sämre i det här läget förutom ett stort tomt hål i plånboken som absolut inte är aktuellt eftersom man man köpa en likadan fungerande begagnad dator från cirka 5000 kr överallt på blocket och tradera .
TS har allt att vinna och inget att förlora. Jag har i flera fall applicerat ny kylpasta mellan cpu/heatzink och direkt på grafikkorts chipset på framförallt bärbara macar som balanserat på gränsen till att bli för varma och hänga sig. Med framgång

En Macbook Air 11 tums som hängde sig titt som tätt efter en stunds användning går nu felfritt för en glad tjej i dagar, veckor utan några som helst hängningar. Tack vare kylpasta
Jag struntar i dina termodynamikiska värderingsgrunder, sunt förnuft i ett annars hopplöst läge räcker långt ibland. Några grader lägre temperatur gör också susen ibland

Så sluta med dina försök till tekniska briljeringar och fokusera på att hjälpa TS att kunna använda datorn istället för att skrota den helt och hållet som är alternativet då blundar man för små risker annars köp nytt moderkort så är fallet löst .

Sunt förnuft är just vad jag saknar i ditt resonemang, du måste först se till orsak / verkan samband:

Den Macbook Air du talar om hade med stor sannolikhet en fläkt som fungerade, men dålig termisk kontakt mellan heatpipe och CPU. Jag säger inte att du inte fixade den datorn. Jag säger att utan fläkt så spelar det ingen roll hur kylpastan är applicerad. Det omvända gäller givetvis, med dåligt applicerad kylpasta så spelar det mindre roll mycket roll hur bra fläkten kyler (eftersom värmen aldrig leds bort från CPU). Men nu är det etablerat att fläkten inte snurrar, och den behövs för att få ut värme ur datorn. Varför detta tjat om kylpasta när fläkten inte snurrar? Datorn kommer inte att fungera fullt ut utan fläkt, har du någonsin sett en passivt kyld Macbook Pro?

Termodynamik är inte värderingsgrunder, det är vetenskap. Deal with it

Betrakta ytterligheten, du skapar perfekt termisk kontakt genom att löda ihop kylfläns och CPU med silver. Finns det då en chans att datorn fungerar bättre? Nej, därför att värmen stannar i datorn.

Jag hävdar bestämt att lösningen är att få ut värmen ur datorn, genom att ordna så att fläkten snurrar. På samma sätt hävdar jag att lösningen inte är att skruva i sär datorn, applicera på ny kylpasta och hoppas att man ökar värmeledningsförmågan till kylflänsen / heatpipen med några ynka procent när denna värme ändå stannar kvar i datorn eftersom fläkten inte blåser ut den. Med tanke på denna kausalitet så optimerar man kylpastan först när man har en fläkt som fungerar.

Mina inlägg handlar inte om att briljera, de handlar om att jag anser att du stjälper mer än hjälper TS.

Vad beträffar ekonomin i det hela så skulle i alla fall jag betala mer för datorn i nuvarande skick än efter att du utfört ditt kylpastabyte.

Jag har försökt att vara extra tydlig och klarar gärna upp eventuella missförstånd.

Herrar herrar! Tack för båda tvås goda råd. Låt oss nu samlas i fred och fokusera på problemet. Min fläkt.Eller avsaknaden av funktion från fläkt .

Okej, kylpastan låter som ett bra komplement till när jag ändå skruvar upp datorn att se över mina möjligheter att applicera denna pasta på ett bra sätt.

Men, det jag kommer att göra just nu är

1. Nollställa pramen, och se om den hittar min nya fläkt
2. Koppla in båda fläktarna i tur och ordning till 5 VDC och testa funktion. Vet bara ännu inte hur de skall kopplas. Eftersom det är en fläkt så är det ju naturligtvis DC, men eftersom det är 4 stycken poler så är jag lite konfundersam. En felkoppling torde inte leda till någon större på en eventuellt frisk fläkt , eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 08:34
Ursprungligen av MrSernald:

Koppla in båda fläktarna i tur och ordning till 5 VDC och testa funktion. Vet bara ännu inte hur de skall kopplas. Eftersom det är en fläkt så är det ju naturligtvis DC, men eftersom det är 4 stycken poler så är jag lite konfundersam. En felkoppling torde inte leda till någon större på en eventuellt frisk fläkt , eller?

  • 5V

  • Tachometer

  • PWM

  • Ground

-

Bild är bifogad, jag vet dock inte om PWM måste vara hög för att fläkten ska aktiveras eller om den är inverterad.

Ursprungligen av beh:
  • 5V

  • Tachometer

  • PWM

  • Ground

-

Bild är bifogad, jag vet dock inte om PWM måste vara hög för att fläkten ska aktiveras eller om den är inverterad.

Fruktansvärt mycket tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-17 12:13

Nollställa pramen kan ju vara bra trodde TS gjort det nu vid det här laget

Jag fattar också att en fläkt avleder värme beh men fläkten fungerar inte, kan man koppla den fel

Byt moderkort varför lura TS fläktstyrningen funkar ju inte.

Tack! Nu fungerar den som en klocka igen! Den nya fläkten snurrar på som en havsbris i min fina maskin, och processorn ligger och solar sig i hängmattan. En resett av pramen gjorde susen!

Tack för all hjälp från alla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-17 14:52
Ursprungligen av MrSernald:

Tack! Nu fungerar den som en klocka igen! Den nya fläkten snurrar på som en havsbris i min fina maskin, och processorn ligger och solar sig i hängmattan. En resett av pramen gjorde susen!

Tack för all hjälp från alla

En reset av pramen beh vad var det jag sa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 15:58
Ursprungligen av MrSernald:

Tack! Nu fungerar den som en klocka igen!

Bingo och grattis! Det sparade dig för mycket surt arbete. Det är första gången jag hört om fläktar som stannat pga. NVram / pram, men man lär sig så länge man lever. Denna tråd kommer att bli ett praktexempel på att det finns goda skäl till att återställa nvram / pram vid krångel innan man börjar misstänka komponentsvikt.

Ursprungligen av cubeis:

Nollställa pramen kan ju vara bra trodde TS gjort det nu vid det här laget

Jag fattar också att en fläkt avleder värme beh men fläkten fungerar inte, kan man koppla den fel

Byt moderkort varför lura TS fläktstyrningen funkar ju inte.

Om datorn fungerar i övrigt tycker jag inte att en stillastående fläkt motiverar et moderkortsbyte utanför garanti. Smidigare att kyla på annat sätt, bygga om till en stationär "Mac Midi" eller liknande. Alt annat vore kapitalförstöring. Jag tror faktiskt inte att man kan koppla fläkten fel, se denna bilden på en liknande kontakt.

Jag lurade inte TS, han förstod precis vart jag ville komma. Vår misstanke var ju att fläktarna fungerade och att styrningen var trasig, vilket ju visade sig att stämma.

Jag väntar fortfarande på att du klargör hur ett byte av kylpasta skulle kunna löst något problem för TS, skriver du inget tolkar jag det som att du inte vet.

Ursprungligen av cubeis:

En reset av pramen beh vad var det jag sa

Hatten av, du nämnde lösningen redan i inlägg #3 och samtliga av mina efterkommande förslag till vidare lösning i diskussionen tog för givet att den möjligheten redan var uttömd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-17 18:32

Jag gillar ju dig också beh det är ömsesidigt och självklart ska värmen ledas ur datorn som du redogör för jag tog också förgivet att fläktstyrningen på moderkortet var trasig som du också nämde i ett tidigt inlägg och mina förslag utgick från det och deadend för datorn, samtidigt lärde jag mig mycket i den här tråden om termodynamik tack för lektionen du är påläst det uppskattas men lite visste jag redan man har ju snappat upp ett och annat med åren och praktiskt mekande

Zappa Pramen folks i första hand sedan kan ni starta en tråd och fråga saker i fortsättningen !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 22:30
Ursprungligen av cubeis:

Jag gillar ju dig också beh det är ömsesidigt och självklart ska värmen ledas ur datorn som du redogör för jag tog också förgivet att fläktstyrningen på moderkortet var trasig som du också nämde i ett tidigt inlägg och mina förslag utgick från det och deadend för datorn, samtidigt lärde jag mig mycket i den här tråden om termodynamik tack för lektionen du är påläst det uppskattas men lite visste jag redan man har ju snappat upp ett och annat med åren och praktiskt mekande

Zappa Pramen folks i första hand sedan kan ni starta en tråd och fråga saker i fortsättningen !

Gôtt mos!

1
Bevaka tråden