Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad startar mail.app?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland så ser jag att mail.app har startat. Har dock ingen aning om hur eller vad det är som har startat programmet. Kan man se detta på något sätt? Kan jag se det i loggarna kanske, vad ska jag leta efter i så fall?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-15 13:53

Ett event och/eller en mailto:-länk?

Ursprungligen av frazze:

Ett event och/eller en mailto:-länk?

Ska inte vara något i kalendern, eller att jag har klickat på någon "mailto-länk". Har bytt default mailapp till AirMail så..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-16 08:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska inte vara något i kalendern, eller att jag har klickat på någon "mailto-länk". Har bytt default mailapp till AirMail så..

Och du läser precis som jag skriver. Jag får skylla mig själv. Med event tänkte jag på att något annat program skickar ett Apple-event (trigger - vad är det korrekta lydelsen?) till Mail.app så att den startar. Är du med nu? Förlåt för otydligheten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-16 08:37

Precis, program som sänder en buggrapport "hem", t ex vissa krascher ("vill du skicka rapporten"), typ.

Ursprungligen av kenjon:

Precis, program som sänder en buggrapport "hem", t ex vissa krascher ("vill du skicka rapporten"), typ.

Sådana ska inte starta Mail.app.

Jag har samma problem på en av mina Macar. Google Apps genom Crome är standardinställning och funkar för alla mailto:-länkar, men likväl startar mail.app i tid och otid. Har haft det så en längre tid utan att ha kunnat isolera problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-16 11:57
Ursprungligen av pmarriott:

Sådana ska inte starta Mail.app.

Nej, där har du helt rätt, den kör bara SMTP i bakgrunden, och hämtar sina inställningar från mail.app. Fel av mej.

@frazze Nope, tror inte det.

Kan hända att jag har klurat ut det. Har dock inte haft tid att gräva i det mer.
Märkte att min outlook.com saknar mappen "papperskorg" i AirMail. Troligtvis jag som har raderat den (skit bakom spakarna). Kunde inte återskapa det på min Mac då den gnäller att mappen saknas och vägrar kasta mailet, tror dock att mail.app startas på min Mac när jag tar bort ett mail från min iphone då jag kör IMAP. Ska kika vidare om så är fallet. Sen även klura ut hur jag återskapar mappen

1
Bevaka tråden