Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minneshantering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-10-16 09:24

Jag antar att det här varit uppe till diskussion tidigare.
Vad är det som skiljer minneshanterare - Memory clean och andra - från terminalkommandot purge?
Finns det något skäl alls till att använda sig av minnesstädare?
Erfarenheter och åsikter, tack?

TJ

Ursprungligen av torjo:

Jag antar att det här varit uppe till diskussion tidigare.
Vad är det som skiljer minneshanterare - Memory clean och andra - från terminalkommandot purge?
Finns det något skäl alls till att använda sig av minnesstädare?
Erfarenheter och åsikter, tack?

TJ

Vet ej och nej.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-16 09:41

Läs manualbladet för purge(8) så framgår det var just purge(8) är tillför. Rent generellt skulle jag låta OS X sköta allt det som den är bäst och ämnad för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 09:43

Purge tömmer endast OS X fil-cache och tvingar OS att hämta filer från disk istället för att hämta de från RAM. Eftersom fil-cache har lägre prioritet än program som vill använda minne så ska den inte störa användningen och att köra purge är endast en felsökningsåtgärd om man vill simulera de förhållanden som råder när datorn är nystartad.

Jag kan inte se att "minnesstädare" skulle ha något att tillföra på ett modernt OS. Dessutom så har ju Mavericks komprimerat minne integrerat och har mycket bättre möjligheter att hålla ordning på minne än vad tredjepartsprogramvara har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 09:47

De som använder purge och minnesstädare har ofta en djupt felaktig bild av hur virtuellt minne fungerar på Unix-plattformar och hur man tolkar begreppen "Inaktivt" och "Ledigt" minne.

Enligt min bestämda åsikt gör dessa kommandon mer skada än nytta.

Använd dem inte. Minneshanteringen under OS X kan ta hand om sig självt och är inte designat för att man ska behöva pilla manuellt i det.

Så här ser det ut i Mavericks GM med 276 processer igång. 12 dagars upptid. Öppna program:
App Store
Mail
Safari
Stickies
Påminnelser
Kalender
Anteckningar
Maps
Kontakter
iTunes
iPhoto
Numbers
Keynote
Pages
Word
Evernote
Messages
Skype
Twitter
Skärmdelning
Activity Monitor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 10:07
Ursprungligen av pesc:

Minneshanteringen under OS X kan ta hand om sig självt och är inte designat för att man ska behöva pilla manuellt i det.

Precis, men under System 6 och 7 tiden var det helt andra bullar.

Ursprungligen av pesc:

De som använder purge och minnesstädare har ofta en djupt felaktig bild av hur virtuellt minne fungerar på Unix-plattformar och hur man tolkar begreppen "Inaktivt" och "Ledigt" minne.

Enligt min bestämda åsikt gör dessa kommandon mer skada än nytta.

Använd dem inte. Minneshanteringen under OS X kan ta hand om sig självt och är inte designat för att man ska behöva pilla manuellt i det.

Håller med, det gäller alla moderna operativsystem. Dessa sköter sig självt, man ska inte vara där och pilla.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-10-16 10:17

Tack för alla svar.
Jag har inte Maverick, men det antagligen nånting att se fram emot...

TJ

1
Bevaka tråden