Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Itunes Radio till Sverige nästa år"

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 07:47
Ursprungligen av lappen71:

Ok nu ser jag vad jag missade Får skylla på nattjobb.

Om det är så att vi nu får iTunes Radio så måste det innebära att vi får iTunes Match också. (förhoppningsvis)
Som jag förstår det betalar man för iTunes Match så får man iTunes Radio utan reklam på köpet och då är det ganska så svårslaget.

För mig är Spotifys akilleshäl möjligheten att organisera musiken som man kan göra i iTunes.

Förstår du mig nu då?

Haha, ja ur ett perspektiv där man äger en massa musik och har den synkad via iTunes Match så blir potentiellt iTunes riktigt trevlig streaming-tjänst och iTunes Radio ett trevligt komplement!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-09 11:58
Ursprungligen av iTiger:

Märkligt att Spotifys största vinst inte nämnts alls: I min värld är Spotify den stora vinnaren just delningsmöjligheterna med kompisar. Superenkelt att skicka iväg en blänkare till en polare... "Kolla in den här låten! Kram".

Och skulle du köpa en ny telefon så är det bara en inloggning bort sen har du all musik precis som du minns den. Eller som stackars mig... min arbetsgivare har tvingat på mig en vidrig Sony Experia som jag nödgas använda dagligen. Men gissa om det var enkelt att i vart fall minska spykänslorna när jag kunda logga in på Spotify med den.

Ja, i iTunes Radio kan man ju bara dela stationer..

"With iTunes Radio, you can easily share stations via AirDrop, Mail, Messages, Twitter, and Facebook. The stations you share continue to change as you tweak the mix, so your friends can listen to music that adjusts with your evolving tastes. Show off your favorite stations, or tune in to your friends’ to hear what they’re into."

Vad är det för speciellt med "Och skulle du köpa en ny telefon så är det bara en inloggning bort sen har du all musik precis som du minns den." ?

Hur tror du man gör med iTunes Radio/iCloud? Tappar allt?

http://www.apple.com/itunes/itunes-radio/

Är Spotify gratis på mobilen?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-10-09 13:04
Ursprungligen av Hjopek:

Ja, i iTunes Radio kan man ju bara dela stationer..

Går väl bra klicka en låt och dela från iTunes Store!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-09 13:08

Apple kanske startar upp en tjänst likt Ping som dom hade förut för att dela med sog till vänner!!
http://en.wikipedia.org/wiki/ITunes_Ping

Ursprungligen av Hjopek:

Vad är det för speciellt med "Och skulle du köpa en ny telefon så är det bara en inloggning bort sen har du all musik precis som du minns den." ?

Hur tror du man gör med iTunes Radio/iCloud? Tappar allt?

Jo... det förstås. Men med Spotify ligger ju ALLT centralt. Och eftersom Spotify är plattsformsoberoende har ju användaren en väldig frihet. Samma listor på Windows-burken på jobbet, på Macen hemma och i alla telefoner.

Som jag sa tidigare... iTunes Radio är en total icke-nyhet i min värld. Inget innovativt alls. Det är en reklampelare för att köpa musik på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 20:15
Ursprungligen av iTiger:

Jo... det förstås. Men med Spotify ligger ju ALLT centralt. Och eftersom Spotify är plattsformsoberoende har ju användaren en väldig frihet. Samma listor på Windows-burken på jobbet, på Macen hemma och i alla telefoner.

Som jag sa tidigare... iTunes Radio är en total icke-nyhet i min värld. Inget innovativt alls. Det är en reklampelare för att köpa musik på iTunes.

Yepp. Man får respektera att Apple vill ge en annan tjänst än Spotify helt enkelt.

Jag läste i någon artikel att 80% av intäkterna på musik numer kommer från strömmad sådan. Kan det verkligen stämma? Frågan är om iTunes inkluderas i denna %-satts eller ej. Om inte så lär Apple tänka om ganska fort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 20:41
Ursprungligen av Erik.dv:

Yepp. Man får respektera att Apple vill ge en annan tjänst än Spotify helt enkelt.

Jag läste i någon artikel att 80% av intäkterna på musik numer kommer från strömmad sådan. Kan det verkligen stämma? Frågan är om iTunes inkluderas i denna %-satts eller ej. Om inte så lär Apple tänka om ganska fort.

Där kan väl omöjligen Apples radiotjänst räknas in...? Jag vet inte hur de som gjort den analysen definierar "strömmad musik" men i min värld är inte Apples tjänst en som skulle räknas in där. Rent tekniskt, absolut, men jag lägger fler variabler in i det epitetet. En direkt dealbreaker är om man kan välja sina låtar eller ej. Kan man inte det så är det enligt mig inte en tjänst för att strömma musik. Lika lite som jag skulle kalla det jag hör på vanlig FM-radio för "köpt musik".

Mina två ören.

För övrigt så är det två olika tjänster, Spotify och Apples tjänst. Om jag skulle väga dem mot varandra så har Apples inte en chans...det hoppas jag att Apple också kommer märka när nyhetens behag har lagt sig. Jag tror det finns en risk för att det blir en ny Ping-historia. Spotify har ändå blivit ganska stora i USA nu också, eller hur?

Ursprungligen av iTiger:

Som jag sa tidigare... iTunes Radio är en total icke-nyhet i min värld. Inget innovativt alls. Det är en reklampelare för att köpa musik på iTunes.

Helt enig.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-10-09 20:55
Ursprungligen av iTiger:

iTunes Radio är en total icke-nyhet i min värld. Inget innovativt alls. Det är en reklampelare för att köpa musik på iTunes.

Eller för att bli lite mer överraskad när man lyssnar!

Ungefär som P3, bra urval men snacket kan man ju tidvis tröttna på. Ser fram emot iTR.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-10-09 20:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Yepp. Man får respektera att Apple vill ge en annan tjänst än Spotify helt enkelt.

Jag läste i någon artikel att 80% av intäkterna på musik numer kommer från strömmad sådan. Kan det verkligen stämma? Frågan är om iTunes inkluderas i denna %-satts eller ej. Om inte så lär Apple tänka om ganska fort.

75 % i Sverige - Musikjätten Spotify 5 år (2:50):
http://www.svtplay.se/klipp/1514061/musikjatt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 20:59

@Zinned: iTunes Radio faller garanterat under strömmad musik, frågan är om iTunes överlag gör det. Om inte så tillhör iTunes 20% av en total marknad i bästa fall.

Men jag skulle tro alla reklamfinansierade radio-stationer, Spotify-liknande tjänster osv faller in under "strömmad musik".

Anyhow, att inte kunna manuellt välja spår / artist känns fruktansvärt begränsat. Att så att säga bli "matad media" känns lite old-school.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 22:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Anyhow, att inte kunna manuellt välja spår / artist känns fruktansvärt begränsat. Att så att säga bli "matad media" känns lite old-school.

Det är precis det faktumet som gör att jag inte vill sätta iTunes Radio i samma fack som "strömmad musik" från andra tjänsteleverantörer. Där kan man välja låtar själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-09 22:22

Strömmad Musik är väl mer hur den transporteras till spelaren (vs lokallagrad), inte om man kan välja låt själv eller inte.
SR Play är ju också strömmad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:11
Ursprungligen av kenjon:

Strömmad Musik är väl mer hur den transporteras till spelaren (vs lokallagrad), inte om man kan välja låt själv eller inte.
SR Play är ju också strömmad...

Som jag nämnde tidigare, jag syftar inte på den konkreta tekniska delen utan mer på den abstrakta, upplevda delen av vad gemene man oftast lägger för betydelse i "strömmad musik".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-10 15:41

Jag såg att du nämnde det, men "egna" definitioner tycker jag nog inte gagnar någon. Som att ComHem skriver mbps istället för Mbps…
Och vad gemene man lägger i betydelsen vet vi nog varken du eller jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 17:56
Ursprungligen av kenjon:

Jag såg att du nämnde det, men "egna" definitioner tycker jag nog inte gagnar någon. Som att ComHem skriver mbps istället för Mbps…
Och vad gemene man lägger i betydelsen vet vi nog varken du eller jag

Då var ju inte ditt tidigare inlägg någon till gagn heller, inte vet jag att det du skrev är definitionen av strömmad musik. Vad jag kan se så har du inte bifogat någon källhänvisning

Ta det för vad det är, dra inte så stora växlar på det.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-10-10 20:08
Ursprungligen av zinned:

Då var ju inte ditt tidigare inlägg någon till gagn heller, inte vet jag att det du skrev är definitionen av strömmad musik. Vad jag kan se så har du inte bifogat någon källhänvisning

Ta det för vad det är, dra inte så stora växlar på det.

Streaming (strömmande media) eller "strömning" är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens dator eller mobiltelefon samtidigt som de överförs över ett LAN eller WAN, till exempel Internet. Streaming används t ex både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Streaming

Streaming = off topic?

Så man kan inte välja låtar själv med iTunes Radio?! Det sätter ju det hela i ett helt annat ljus...

iTunes Radio låter väl som en kopia av Pandora.
http://www.apple.com/itunes/itunes-radio/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 20:33
Ursprungligen av Anderlind:

iTunes Radio låter väl som en kopia av Pandora.
http://www.apple.com/itunes/itunes-radio/

De har absolut haft blicken helt fixerad på Pandora när de utarbetade iTunes Radio, det är ingen hemlighet. Synd att de inte riktigt har förstått vad det handlar om, eller möjligtvis är rädda för att ta en större smäll mot försäljningen i iTunes generellt.

Jag har testat iTunes Radio lite grann via ATV och i det formatet, att bara blanda lite allsköns hissmusik i hemmet för lugna stunderm fungerar det väl ok. Dock är det helt uteslutet att jag skulle använda det för seriös musiklyssning och aldrig att jag skulle betala för det. Never.

@zinned, jag håller med.

Ursprungligen av zinned:

De har absolut haft blicken helt fixerad på Pandora när de utarbetade iTunes Radio, det är ingen hemlighet. Synd att de inte riktigt har förstått vad det handlar om, eller möjligtvis är rädda för att ta en större smäll mot försäljningen i iTunes generellt.

Jag har testat iTunes Radio lite grann via ATV och i det formatet, att bara blanda lite allsköns hissmusik i hemmet för lugna stunderm fungerar det väl ok. Dock är det helt uteslutet att jag skulle använda det för seriös musiklyssning och aldrig att jag skulle betala för det. Never.

Bra inlägg! Jag har exakt samma uppfattning. Som jag sa i mitt första inlägg i ämnet... för lite och på tok för sent! "iTunes Radio till Sverige NÄSTA ÅR"... Haha Va bra!

Det kommer gå som med Ping. Ytterligare en usel tjänst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-10 21:22
Ursprungligen av zinned:

De har absolut haft blicken helt fixerad på Pandora när de utarbetade iTunes Radio, det är ingen hemlighet. Synd att de inte riktigt har förstått vad det handlar om, eller möjligtvis är rädda för att ta en större smäll mot försäljningen i iTunes generellt.

Jag har testat iTunes Radio lite grann via ATV och i det formatet, att bara blanda lite allsköns hissmusik i hemmet för lugna stunderm fungerar det väl ok. Dock är det helt uteslutet att jag skulle använda det för seriös musiklyssning och aldrig att jag skulle betala för det. Never.

Om/när det kommer så ska det väl vara gratis (med reklam)?
För min del ser jag mest fram emot iTunes Match.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-10 21:27
Ursprungligen av lappen71:

Om/när det kommer så ska det väl vara gratis (med reklam)?
För min del ser jag mest fram emot iTunes Match.

Jo, det kommer finnas som gratisversion med reklam eller att man abonnerar på iTunes Match och för iTunes Radio då utan reklamen. Oavsett, reklam eller ej, så är upplägget helt värdelöst och duger inte till annat än skvalmusik i bakgrunden medans man sitter på dass. Inte något för publiken som annars lyssnar på strömmande musik via andra tjänster, som t ex Spotify.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-10-12 09:14
Ursprungligen av zinned:

Jag har testat iTunes Radio lite grann via ATV och i det formatet, att bara blanda lite allsköns hissmusik i hemmet för lugna stunderm fungerar det väl ok. Dock är det helt uteslutet att jag skulle använda det för seriös musiklyssning och aldrig att jag skulle betala för det. Never.

Den Radio som finns i Apple TV är väl inget annat än den "Internetradio" som har funnits i iTunes sedan en bra tid tillbaka... Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-13 10:41
Ursprungligen av lensv:

Den Radio som finns i Apple TV är väl inget annat än den "Internetradio" som har funnits i iTunes sedan en bra tid tillbaka... Eller har jag missat något?

Nej, det är iTunes Radio.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-13 11:27
Ursprungligen av zinned:

Nej, det är iTunes Radio.

Men då har du amerikanskt iTunes konto?
För jag har också Radio men det är bara vanlig internet radio och inte alls rätt ikon som iTunes Radio har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-13 12:25
Ursprungligen av lappen71:

Men då har du amerikanskt iTunes konto?
För jag har också Radio men det är bara vanlig internet radio och inte alls rätt ikon som iTunes Radio har.

Korrekt, iTunes Radio finns just nu endast för amerikanska kunder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-11 12:47

Verkar som iTunes Radio inte kommer dröja så länge eftersom rättigheterna redan finns.

Citat:

The company will be able to roll out its service to additional countries more quickly than competitors due to its existing international rights deals with Universal Music Group and other record companies.

http://www.macrumors.com/2014/03/11/itunes-radio-third-most-popular-us-music-service/

Senast redigerat 2014-03-11 14:31
Bevaka tråden