Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går inte att uppdatera Office 2011?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 17:47

Office 2011 vill inte uppdatera min dator med den senaste uppdateringen. Jag kör 10.8.5.
Jag får det här meddelandet:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-12 17:57

Och vilken version av Office? Det kan hända att du behöver uppdatera med tidigare uppdateringar först

http://www.microsoft.com/sverige/mac/download...

Tillägg:
Jag körde själv just 14.3.8 uppdateringen utan problem.

Senast redigerat 2013-10-12 18:18

Har ingen aning om det hjälper, men du kan alltid testa att reparera skrivrättigheterna i skivverktyget.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 19:08
Ursprungligen av IngoX:

Och vilken version av Office? Det kan hända att du behöver uppdatera med tidigare uppdateringar först

http://www.microsoft.com/sverige/mac/download...

Tillägg:
Jag körde själv just 14.3.8 uppdateringen utan problem.

Jag kör 14.3.7 så kan inte vara det

Ursprungligen av Sandor:

Jag kör 14.3.7 så kan inte vara det

Testat det jag skrev?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 19:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat det jag skrev?

Tack, testade precis men ingen skillnad tyvärr!

Ursprungligen av Sandor:

Tack, testade precis men ingen skillnad tyvärr!

Testat att ta ner installeraren från "internet", så att säga, istället för att hämta hem den via MS AutoUpdate.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-12 21:34

Ok, problemet kan vara Applerelaterat i detta fall och inte Microsofts fel, enligt denna tråd på discussions.apple.com (i kombination med användarklåfingrighet)

OSX 10.8.5 uppdateringen innehåller ett fel där filen mach_kernel i rot-nivån på systemdisken lämnas synlig. Den skall finnas där men brukar vara osynlig, för att skyddas från att tas bort i misstag. Om man ändå råkat radera filen så kan tydligen bland annat officeinstalleraren få detta problem.

Alltså, titta i den översta nivån på "Macintosh HD", eller vad din systemdisk heter. Om du ser filen mach_kernel låt den ligga kvar, den ska vara där. Då beror inte ditt office-problem på detta.
Om man stör sig på den synliga filen kan man göra den osynlig (som den normalt ska vara) genom att öppna Terminal och skriva in

sudo chflags hidden /mach_kernel

Om den inte finns där och du vet med dig att du raderat den så fungerar det antagligen att återställa den genom att köra 10.8.5 kombo-uppdateringen en gång till.

Om den inte syns och du inte tagit bort den så är den troligen osynlig som den ska vara. Vad jag kunde läsa så är det bara de som uppdaterat till 10.8.5 via inbyggda funktionen i App Store mellan 12 sept och 2 okt som fått sin mach_kernel lämnad synlig. 3 okt släpptes en tilläggsuppdatering till 10.8.5 då troligen även detta rättades till för de som uppdaterat från 10.8.4 efter 3 okt, även om Apple inte nämner det. Och de som kört kombi-uppdateringen senaste veckan har inte heller fått en synlig mach_kernel.

(Jag hade kört 10.8.5 uppdateringen via den inbyggda uppdateringen så snart den kom samt sedan tilläggsuppdateringen då den kom. Såg idag att mach_kernel var synlig och fixade via terminalen)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 22:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att ta ner installeraren från "internet", så att säga, istället för att hämta hem den via MS AutoUpdate.

Hej!
Samma resultat tyvärr!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 22:38
Ursprungligen av IngoX:

Ok, problemet kan vara Applerelaterat i detta fall och inte Microsofts fel, enligt denna tråd på discussions.apple.com (i kombination med användarklåfingrighet)

OSX 10.8.5 uppdateringen innehåller ett fel där filen mach_kernel i rot-nivån på systemdisken lämnas synlig. Den skall finnas där men brukar vara osynlig, för att skyddas från att tas bort i misstag. Om man ändå råkat radera filen så kan tydligen bland annat officeinstalleraren få detta problem.

Alltså, titta i den översta nivån på "Macintosh HD", eller vad din systemdisk heter. Om du ser filen mach_kernel låt den ligga kvar, den ska vara där. Då beror inte ditt office-problem på detta.
Om man stör sig på den synliga filen kan man göra den osynlig (som den normalt ska vara) genom att öppna Terminal och skriva in

sudo chflags hidden /mach_kernel

Om den inte finns där och du vet med dig att du raderat den så fungerar det antagligen att återställa den genom att köra 10.8.5 kombo-uppdateringen en gång till.

Om den inte syns och du inte tagit bort den så är den troligen osynlig som den ska vara. Vad jag kunde läsa så är det bara de som uppdaterat till 10.8.5 via inbyggda funktionen i App Store mellan 12 sept och 2 okt som fått sin mach_kernel lämnad synlig. 3 okt släpptes en tilläggsuppdatering till 10.8.5 då troligen även detta rättades till för de som uppdaterat från 10.8.4 efter 3 okt, även om Apple inte nämner det. Och de som kört kombi-uppdateringen senaste veckan har inte heller fått en synlig mach_kernel.

(Jag hade kört 10.8.5 uppdateringen via den inbyggda uppdateringen så snart den kom samt sedan tilläggsuppdateringen då den kom. Såg idag att mach_kernel var synlig och fixade via terminalen)

Tack för rådet! Jag hittar den inte och är rätt säker på att jag uppdaterade samma dag den kom ut.
Jag testar att köra uppdateringen igen!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 22:43
Ursprungligen av Sandor:

Tack för rådet! Jag hittar den inte och är rätt säker på att jag uppdaterade samma dag den kom ut.
Jag testar att köra uppdateringen igen!

OK, jag har testat att installera 10.8.5 igen men fick då detta felmeddelande!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-12 22:50

Då måste du troligen installera om 10.8 från början. Starta om med alt-tangenten nedtryckt och välj recovery-partitionen som startskiva. Välj att installera om OSX, över befintlig 10.8 installation. Det ska inte påverka dina filer i ditt användarkonto, men man ska ju alltid ha aktuell backup, så se till att du har det först.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-12 22:54
Ursprungligen av IngoX:

Då måste du troligen installera om 10.8 från början. Starta om med alt-tangenten nedtryckt och välj recovery-partitionen som startskiva. Välj att installera över befintlig 10.8 installation. Det ska inte påverka dina filer i ditt användarkonto, men man ska ju alltid ha aktuell backup, så se till att du har det först.

OK, tack för rådet!
Jag testar i morgon förmiddag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-15 21:32

Testade du att installera combo-uppdateringen av 10.8.5?
Det skulle jag ladda ned och installera först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 21:55

Det syns på bilden i inlägg 11 att han testade med kombo-uppdateringen. Jag tycker det är märkligt att datorn överhuvudtaget funkar såpass som den gör med raderad mach_kernel fil (om det nu är det som är felet i detta fall) så inte så osannolikt att det är en ominstallation som krävs

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-16 09:28
Ursprungligen av IngoX:

Det syns på bilden i inlägg 11 att han testade med kombo-uppdateringen. Jag tycker det är märkligt att datorn överhuvudtaget funkar såpass som den gör med raderad mach_kernel fil (om det nu är det som är felet i detta fall) så inte så osannolikt att det är en ominstallation som krävs

Allting annat fungerar som det ska men jag kunde tidigare i morse inte heller installera senaste uppdateringen av Flash Player. Jag var tvungen att åka till London på jobb så jag har inte kunnat testa att ominstallera än. Jag ska ta tag i det när jag är hemma igen i helgen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 17:08
Ursprungligen av Sandor:

Allting annat fungerar som det ska men jag kunde tidigare i morse inte heller installera senaste uppdateringen av Flash Player

Jag testade att radera /mach_kernel på ett testsystem av 10.8.5 och det är förvånansvärt hur det mesta verkar fungera ändå, trodde den filen var viktigare än så för grundläggande datorfunktion. Men jag får liknande felmeddelande som @Sandor om jag försöker uppdatera vissa program som OSX, Adobe Flash och MS Office. Däremot fungerade en FileMaker-uppdatering med Installeraren, även uppdatering av en app via App-Store.

Det är i alla fall troligt att @Sandor saknar sin mach_kernel-fil. Du har inte berättat om du tror du raderat den? En knäpp på näsan är du i alla fall värd om du gjort det, det går inte att radera den utan att ange sitt lösenord, så du borde tänkt till före!

Ursprungligen av Sandor:

Jag var tvungen att åka till London på jobb så jag har inte kunnat testa att ominstallera än. Jag ska ta tag i det när jag är hemma igen i helgen!

Om du har ont om tid behöver en snabbare fix än att installera om OSX så räcker det att kopiera in filen enligt följande:

1. Hämta en kopia på min mach_kernel från uppdaterat 10.8.5
https://dl.dropboxusercontent.com/u/580342/ma...
(På egen risk etc… normalt ska man ju aldrig göra något så här dumt som att hämta och installera okända filer. Du får välja om du litar på mig)

2. Dra filen till root-nivån på din hårddisk. Du kommer behöva autentisera åtgärden med ditt lösenord.

3. Högerklicka på filen och välj Visa info. Längst ner i inforutan under Delning och behörigheter kommer det nu antagligen att stå [ditt användarnamn] som ägare med läs och skrivbehörigheter. Detta är fel, användare skall vara system och grupp skall vara wheel.

4. Detta korrigerar du enklast genom att starta Verktygsprogram > Skivverktyg, markera din hårddisk och klicka "Reparera skivbehörigheter".
Den kommer hitta en massa andra behörighetsfel också men dessa är helt betydelselösa - faktiskt. Det enda viktga är att för mach_kernel ändras användare 501 (du) till 0 (system och wheel)
Du kan sedan dubbelkolla med visa info på filen.

5. Nu är du där du var innan du raderade mach_kernel. Då behöver du bara göra den osynlig igen genom att starta Verktygsprogram > Terminal och skriva/kopiera in exakt

sudo chflags hidden /mach_kernel

Tryck på retur och eventuellt ditt lösenord (inget syns när du skriver) och retur igen

Nu bör du kunna installera Office-uppdateringen direkt, men detta kan ändå vara ett bra tillfälle att starta om datorn

Senast redigerat 2013-10-16 17:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 17:24

[Korrigerar lite av det jag skrev i inlägg #8]

Fenomenet med att /mach_kernel flaggas som synlig uppstår bara om man redan hade uppdaterat till 10.8.5 (släpptes 12 sept) och sedan använt eller kommer använda 10.8.5 Supplemental Update som släpptes 3 okt.

Den 3 okt uppdaterades även OS X Mountain Lion Update v10.8.5 och OS X Mountain Lion Update v10.8.5 (Combo) med innehållet i supplemental update. Dessa ändrar inte gömd-flaggningen på mach_kernel.

Alltså, om man idag uppdaterar från 10.8.4 eller tidigare så riskerar man inte att råka ut för detta. Om man uppdaterat till 10.8.5 mellan 12 sept och 3 okt men därefter inte kört den inbyggda programuppdateringen så får man supplemental update och därmed synlig mach_kernel fil. Man kan istället manuellt hämta den uppdaterade OS X Mountain Lion Update v10.8.5 och köra den (behöver inte ta den större kombo-uppdateraren)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2013-10-16 23:46
Ursprungligen av IngoX:

[Korrigerar lite av det jag skrev i inlägg #8]

Fenomenet med att /mach_kernel flaggas som synlig uppstår bara om man redan hade uppdaterat till 10.8.5 (släpptes 12 sept) och sedan använt eller kommer använda 10.8.5 Supplemental Update som släpptes 3 okt.

Den 3 okt uppdaterades även OS X Mountain Lion Update v10.8.5 och OS X Mountain Lion Update v10.8.5 (Combo) med innehållet i supplemental update. Dessa ändrar inte gömd-flaggningen på mach_kernel.

Alltså, om man idag uppdaterar från 10.8.4 eller tidigare så riskerar man inte att råka ut för detta. Om man uppdaterat till 10.8.5 mellan 12 sept och 3 okt men därefter inte kört den inbyggda programuppdateringen så får man supplemental update och därmed synlig mach_kernel fil. Man kan istället manuellt hämta den uppdaterade OS X Mountain Lion Update v10.8.5 och köra den (behöver inte ta den större kombo-uppdateraren)

Hej!
Grymt mycket tack för all hjälp!
Jag har helt klart raderat filen av misstag!
Mitt Norton antivirus program körde en uppdatering i eftermiddags som krävde en omstart men datorn vägrade att starta upp igen.
Jag gick då in för en stund sedan och testade att installera om 10.8.5 och allting fungerar perfekt nu! Filen är dold från start nu vilket känns bra när man själv är en klant!
Ha det bra och tack!/
Sandor

1
Bevaka tråden