Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta min macbook pro till min imac via internet.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hållsta
  • 2013-10-12 11:57

Tjena!
Skulle dels vilja kunna fjärrstyra min imac när jag inte är hemma och jag skulle vilja kunna komma åt allt på mina hårddiskar i imacen. Nån som har tips på lösningar som fungerar bra?

Mvh Kim

  • Medlem
  • Hållsta
  • 2013-10-12 12:01

Ok, teamviewer är bäst då eller? Jag brukar köra det när jag hjälper andra och fördelen är att man kan lägga upp datorerna i en lista som man sen bara kan klicka och ansluta till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-12 15:26

Bäst? Det beror på dina preferenser. Har du redan använt det vet du hur det funkar.
Vilken bil är bäst…?

  • Medlem
  • Hållsta
  • 2013-10-12 16:04

Tänkte mest om det fanns fler alternativ, kanske finns nåt därute som jag inte känner till som är bättre eller som kan vara bättre eller hur?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-12 16:46
Ursprungligen av xdigger:

Tjena!
Skulle dels vilja kunna fjärrstyra min imac när jag inte är hemma och jag skulle vilja kunna komma åt allt på mina hårddiskar i imacen. Nån som har tips på lösningar som fungerar bra?

Mvh Kim

Jag är inte helt övertygad om att TeamViewer fungerar bäst i detta fall, tror ni inte att lösenordet (koden) kommer att hinna gå ur tiden mellan gångerna han (?) använder anslutningen?

TeamViewer är dock enklast i de flesta fall..

Kanske du skulle sätta upp en VPN-server, routers med brandvägg brukar klara av detta, och sedan använda VNC för att styra din dator?
Har du dynamisk IP-adress hemma (DHCP från ISP) så komplettera med exempelvis en dyndns-adress så att du enkelt kan hitta din VPN-server.

Skriver detta meddelande med hjälp av Back to my Mac. Antagligen det enklaste att sätta upp. Inga portforwardningar och inget krångel med IP-adresser.

Datorn syns i Finder på OS X, och du kommer även åt den på

username@computername.<id>.members.btmm.icloud.com

Se http://onethingwell.org/post/27835796928/remo... för mer detaljer på hur du hittar adressen, som alltså bara behövs om du vill göra mer än file/screen sharing.

@mattiL, man kan sätta sitt eget permanenta lösenord istället för det automatiska.

Smidiga med TeamViewer är ju bl.a. att man kommer åt det från var som helst, webben, iOS/Android/OS X/Windows/Linux..

IP-adresser behöver man inte bry sig om.
Bara logga in i klienten/på webben så ser man sin dator där och det är bara att ansluta sig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-12 18:25

@keptang, tack för infot, jag hade inte koll på att man kan sätta eget lösenord, i så fall så
skulle TeamViewer vara perfekt!

  • Medlem
  • Hållsta
  • 2013-10-12 21:20

Jorå, man har ju en lista till höger över "sina" datorer som man kan ansluta till med ett fast lösenord, så den biten är enkel och teamviewern är rätt snabb med, tänkte mest om det fanns nåt bättre alternativ ändå. Samt att jag vill kunna mounta mina hårddiskar på distans, det hade varit kanon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-12 22:01
Ursprungligen av xdigger:

Skulle dels vilja kunna fjärrstyra min imac när jag inte är hemma och jag skulle vilja kunna komma åt allt på mina hårddiskar i imacen. Nån som har tips på lösningar som fungerar bra?

Jag har omväxlande använt Remoter VNC via skärmdelning eller TeamViewer när jag haft behov att kolla på iMacen hemma från iPhonen. (det är smått men det går). Ibland har jag föredragit det ena, ibland det andra, fungerar lika bra, oftast vinner TeamViewers gränssnitt och enkelheten i att inte behöva riskera att min ISP gett mig nytt ip-nummer (det händer nästan aldrig fastän det är dynamiskt)

Däremot behöver man lösa problemet med att få iMacen att vakna via Wake-on-LAN när man är utanför routern. Alternativet är ju att datorn får stå på dygnet runt utan att gå i vila. Jag kom på nu att anledningen till att Remoter VNC har fortsatt hänga med är att den har bra inbyggd funktion och info om Wake-on LAN. Hursomhelst så lyckades jag inte på något sätt konfigurera min enkla router från ComHem att släppa igenom broadcast-anrop på UDP-port 9 för WoL. Det är tydligen en vanlig begränsning. Läste att Back to my Mac stöder WoL genom att gå runt problemet på något annat sätt. Man skulle inte behöva en Apple-router utan det räckte med en AppleTV på hemnätverkaet för att understödja funktionen. Men mitt behov finns inte längre och jag prövade aldrig.

Dina hårddiskar måste ju du på något sätt se till att de monteras automatiskt vid uppstart.

1
Bevaka tråden