Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt hårddiskfel på Macbook Air

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Våran Macbook Air (från slutet 2012) har fått ett allvarligt HD-fel.
Vid uppstart dök det upp en grå status bar (samma/liknande som vid firmware-uppdatering, men det är alltså ingen firmware-uppdatering i det här fallet)
Apple support: http://support.apple.com/kb/TS3148?viewlocale...
Bild på status bar: http://reviews.cnet.com/i/bto/20091030/MacFir...

Jag körde Skivkontroll som hittade en massa fel och reparerade disken.
Funkade ett tag. Sen ville den inte starta alls längre.
Gick dock att göra backup och efteråt startade jag via den bootbara backupen och körde Skivkontroll för att formatera MBA:an.
Gick inte att formatera HD:n. SSD-disken verkar dock helt OK så den har jag inte gjort något med alls.
Misstänkte alltså hårdvarufel och har kontaktat försäljningsstället för inlämning och garantireparation/-byte.

Arbetat på backup-disken via MBA:n några dagar (nödvändigt ont), men efter en omstart visar sig nu samma gråa statusbar vid uppstart /bootning av backup-disken.
Det känns oroväckande på flera plan.
Kan det istället röra sig om ett mjukvarufel eller tom någon form av virus etc?!
Att backup-disken ska ha drabbats av exakt samma hårdvarufel verkar minst sagt orimligt...

Någon som har haft samma/liknande erfarenhet av detta?

Reella tips och råd tas tacksamt emot!

SSD _OCH_ hårddisk på samma gång i en MBA? Det finns väl bara en, och "hårddisken" är just en SSD.

Har du inte garanti kvar på en late 2012?

Garanti kvar - Ja.
Men jag vill inte råka på att dom gör en kontroll för 1.000 kr och det visar sig att det inte är något hårdvarufel. Då får jag nog pynta själv.

Aha. Jag blev själv lite förvånad då Skivverktyg hittar två diskar; SSD och Macbook Air, men det är ju samma såklart.
Jag testade att formatera igen och nu gick det!
Installerar just 10.8 via Internet. Det tar en stund...
Återkommer med mer info om allt funkar (eller inte gör det...)

Varför skulle de ta 1000 spänn för ett garantiärende? Dom startar upp datorn med verkstadens egen hårdvarutest. Hittar dom inget behöver du inte lämna in den.

Inte troligt. jag får skicka den till deras serviceställe och jag skulle bli mycket förvånad om dom gör en check och inte debiterar mig för arbetet eftersom Apple inte betalar dom för det ifall det inte är något fel på datorn.
Free lunch? Not likely.

  • Medlem
  • 2013-10-11 23:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Varför skulle de ta 1000 spänn för ett garantiärende? Dom startar upp datorn med verkstadens egen hårdvarutest. Hittar dom inget behöver du inte lämna in den.

Det är precis tvärt om. Hittar de ett fel och du har garanti så är det gratis. Hittar de inget fel så kostar det 1000 spänn.
Jag hade en MB från 2008 vars CPU blev sådär 100 grader varm under belastning. Inget fel enligt teknikerna för en serviceverkstad. De hävdade att allt var normalt trots att jag återskapade problemet i butiken. Kostnad: 1000:-.

Och för mig var det precis tvärtom när iStatMenu indikerar fallerad värmesensor. Iväg till Apples egna servicecenter (ej i Sverige, visserligen): In till servicedisken, uppstart från deras nätverk in i ett hardware test. Inga problem enligt detta test. Inte en spänn och inte ett vidare serviceärende.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-12 11:58

Apples egna servicecenters har nog en betydligt högre grad av servicevilja än återförsäljarna. Tyvärr har vi få av Apples egna i Sverige

Förtydling: Med serviceställe menar jag inte Apples utan försäljningsstället - deras hantering kostar givetvis pengar eftersom det är ett vinstdrivande företag. Om det är ett garantiärende debiterar dom Apple, om det inte är ett garantiärende debiterar dom mig. Att dom skulle bjuda på kontroll och hantering verkar högst otroligt.

Hursomhelst har jag iaf formaterat MBA:n och just nu verkar allting funka bra.
Peppar, peppar...

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-10-12 13:28

Har haft samma problem på min MacBook Air (mid 2012). Det uppstod när den legat urladdad i en månad, men efter formatering så löste sig problemet och den har nu fungerat fint i flera månader.

Vi har inte haft den vilande mer än under natten, så där finns nog inget samband.

Har installerat tillbaka allting från back-disken och testat ett tag nu – allt funkar perfekt.

1
Bevaka tråden