Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vågar jag med iphoto...?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Smögen
  • 2013-10-09 20:03

Hej,

Jag behöver utrymmet på min MacBook Pro och tänkte flytta alla 20.000 bilder till en externa hårddisk och sen spara allt direkt dit när jag importerar flera bilder. Men av någon anledning känns det otryggt att radera iphotobiblioteket från den interna hårddisken... Är det otryggt eller är det bara att köra på?
Tacksam för svar!

Ursprungligen av holm79:

Hej,

Jag behöver utrymmet på min MacBook Pro och tänkte flytta alla 20.000 bilder till en externa hårddisk och sen spara allt direkt dit när jag importerar flera bilder. Men av någon anledning känns det otryggt att radera iphotobiblioteket från den interna hårddisken... Är det otryggt eller är det bara att köra på?
Tacksam för svar!

Själv föredrar jag hängslen, bälte o fallskärm. Jag skulle ta minst två kopior innan jag ens kom på tanken att radera originalet...o sedan såklart backup

  • Medlem
  • Smögen
  • 2013-10-09 20:22
Ursprungligen av Mymac4ever:

Själv föredrar jag hängslen, bälte o fallskärm. Jag skulle ta minst två kopior innan jag ens kom på tanken att radera originalet...o sedan såklart backup

Hm, jo tack - det är nog så. Fast oavsätt hur många kopior jag har känns det sådär att radera originalfiler... Jaja, jag får chansa! skall bara göra några extra kopior först...

Ursprungligen av holm79:

Hej,

Jag behöver utrymmet på min MacBook Pro och tänkte flytta alla 20.000 bilder till en externa hårddisk och sen spara allt direkt dit när jag importerar flera bilder. Men av någon anledning känns det otryggt att radera iphotobiblioteket från den interna hårddisken... Är det otryggt eller är det bara att köra på?
Tacksam för svar!

Inte svar på din fråga, Men, men... Är det så bra?
Allt du sorterat i mappar och album i Iphotoprogrammet?
Försvinner inte den sorteringen då och kanske lägger sig i datumordning, då du flyttar ett/hela biblioteket till en heller flera hård diskar? (jag har ca 80.000 VÄL sorterade bilder och vet inte hur jag ska göra)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 22:46
Ursprungligen av ernstnyberg:

Inte svar på din fråga, Men, men... Är det så bra?
Allt du sorterat i mappar och album i Iphotoprogrammet?
Försvinner inte den sorteringen då och kanske lägger sig i datumordning, då du flyttar ett/hela biblioteket till en heller flera hård diskar? (jag har ca 80.000 VÄL sorterade bilder och vet inte hur jag ska göra)

Varför skulle den försvinna? Det är ju lagrat i den databasen som ditt bibliotek utgör, vilket alltså är "iPhoto Library".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-10 13:40
Ursprungligen av holm79:

Hej,

Jag behöver utrymmet på min MacBook Pro och tänkte flytta alla 20.000 bilder till en externa hårddisk och sen spara allt direkt dit när jag importerar flera bilder. Men av någon anledning känns det otryggt att radera iphotobiblioteket från den interna hårddisken... Är det otryggt eller är det bara att köra på?
Tacksam för svar!

Om du inte har säkerhetskopior på två ställen så är det otryggt. Har du två säkerhetskopior så kan du flytta/radera bäst du vill, i värsta fall får du återskapa från en säkerhetskopia.

20000 bilder på en extern disk, jag gissar på 90GB?, blir inte det långsamt, framförallt när biblioteket skall säkerhetskopieras?

Intern eller extern hårddisk – jag lovar och garanterar – de kommer att gå sönder någon gång, och troligtvis kommer det ske snabbt och utan att disken går att laga eller läsa ifrån. Kanske imorgon, kanske om 1 eller 10 år. Hårddiskar är inte någon evighetsmaskin.

En hårddisk för bärbara som rymmer 1000GB kostar 900kr, utifall att du funderar på att byta upp din interna disk.

1
Bevaka tråden