Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med AirPlay till Yamaha Receiver (RX-V473)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att bli tokig!! Jag har haft en Yamaha RX-V473 med Airplay i ett knappt år. De senaste månaderna har Airplayfunktionaliteten börjar strula och det verkar vara stört omöjligt att få någon ordning på det hela. Strulet består i att Airplay fungerar ett tag, men tappar sedan kopplingen och Yamahan försvinner från mina iOS enheter.

Mina nätverksinställningar är enligt de rekommendationer som ges, samtliga enheter har senaste firmware och Yamahan är kopplad direkt till routern (Tele2s Netgear EVG2000) via ethernetkabel. Har testat att återställa receivern, meckat med fixed ip och diverse inställningar på routern men inget verkar hjälpa...

Jag kan tillägga att receivern alltid dyker upp i Yamahas egen iOS app samt att min Apple TV alltid fungerar felfritt. Jag har inga andra nätverksproblem...

Om någon har en idé till lösning skulle jag vara otroligt tacksam!

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-10-08 16:36

Testa att byt från trådat till trådlöst eller vice versa. Ev även nedgradera firmwaren på recievern. Min Pioneer krånglade ett tag också men efter massa meck så fungerar den som den skall igen. Vet dock inte vad som var felet. Ett tredje test kan vara att köra tillfälligt på en annan router och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-08 16:45

Jag har en HTR-4065 och en BD-S473 anslutet med kabel mot en Airport Extreme G3 (tror jag det är - sista modellen med 100Mbps på WAN-porten) och allt med DHCP. Inga problem sedan 2013-08-16. Hur sitter din AppleTV? Fast det spelar nog ingen roll - det är ändå samma router i botten. Min peng på routern - be att få låna en annan ett tag.

Tack för tips! Testade att plocka bort ethernetkabeln och koppla in Yamahan via en WiFi-till-LAN brygga (Netgear WCNE2001). Otroligt nog funkar detta felfritt hittills! Ska in ropa hej än, men det ser onekligen lovande ut. Sen kan man ju fundera på vad detta beror på....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-08 18:58

AirPlay använder väl Bonjour, och många routrar skickar inte Bonjour mellan trådar och trådlöst. Så antingen bör man köra all AirPlay trådat, eller alla trådlöst. Eller byta router….

Ursprungligen av kenjon:

AirPlay använder väl Bonjour, och många routrar skickar inte Bonjour mellan trådar och trådlöst. Så antingen bör man köra all AirPlay trådat, eller alla trådlöst. Eller byta router….

Där ser man. Låter som en mycket rimlig förklaring till mitt strul, med tanke på att jag kör ATVn trådlöst...Tack för info!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-09 00:29

Jag har en HTR-4065 trådad och den fungerade felfritt med original firmware, tror det var 1.14. Efter uppgradering till R0305-0116 har den tappat mottagning några gånger, men inte lyckats få tag på 1.14 för att nergradera...

1
Bevaka tråden