Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks GM släppt

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-06 20:34
Ursprungligen av beh:

Spelar väl inte så mycket roll om man talar om prestanda med iGPU eller CPU, faktum kvarstår ju att om man inte har GT 650M grafiken igång så går det sakta. På en rMBP 13" är det tough luck oavsett. Enda lösningen på det där är bättre och kraftfullare iGPU. Dock verkar det inte som att Iris Pro 5200 är riktigt den nVidia dödaren som utlovades och den är dessutom begränsad till få modeller.

Men jag har en rMBP här med Mavericks och kan bara säga att det flyter på bättre än ML.

Jo det är ganska väsentligt för vet man om att det beror på grafikkortet vilket uppenbarligen inte alla gör (inte ens de som jobbar i apple butikerna) så kan man råda bot på problemet genom att aktivera det snabbare grafikkortet om man nu har ett sådant. Bygger man en dator med en så pass högupplöst skärm som i övrigt är välbyggd och påkostad borde man även se till så grafikkortet orkar driva den ordentligt. Har samma problem med min MBP 15" från 2008 som då var den snabbaste modellen med 9400m och 9600m GT grafikkort. 9400m kortet duger förvisso till att surfa men ofta när man ska kolla på HD film måste man aktivera det snabbare grafikkortet för att den ska orka med.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-06 22:11
Ursprungligen av P1200VB:

rMBP laggar när man scrollar för att Intel grafikkortet inte hänger med. Aktiverar man det dedikerade grafikkortet så flyter det fint. Det har med andra ord inte med CPUn att göra. Synd dock att batteritiden ska behöva bli lidandes för att det ska fungera bra.

Nej...
Lagget försvinner inte alls om man kör på gtx650 istället.
Och detta är väldigt konstaterat om du googlar på det.
Det har inte med grafik prestandan i det här fallet att göra. Utan det har med att OSX inte har varit kodat rätt utan lämpat över allt på cpun istället för gpun.
Och inte nog med det utan det är kodat så att det bara körs enkel trådat. Så när man scrollar så sticker core 1 upp i 100% användning.
Det finns massor med artiklar om det här ämnet som kom ut när rMBP släpptes.
Anandtech skrev såhär när dom gick in lite på det i sin review av 13" rMBP (Och säg inte nu att 13" rMBP inte har något 650 och därför laggar för som sagt så läggs inte dom beräkningarna alls på grafik kretsen utan sköts bara av cpun)

"Next-generation GPUs should do a better job of driving these ultra high resolution displays, but today it looks like our biggest bottlenecks are software and single threaded CPU performance. In every situation where UI frame rate drops significantly on the rMBP, the offending application usually ends up consuming 100% of a single CPU core. This is true in Safari, Mail and other applications where I notice drops in scrolling frame rate."

"The 15-inch model does have a discrete GPU, however I didn't notice a big performance difference in UI frame rates when I was on integrated vs. discrete graphics. I do believe that a lot of the present issues are related to Apple not GPU accelerating more of the drawing pipeline and as a result, single threaded CPU performance suffering under the load of 4 and 5MP displays. Intel (and AMD) design their CPUs for the types of workloads most of their customers will be running. The vast majority of the market isn't running OS X with 4MP+ panels. A lot of this is related to OS X itself, as you don't have the same scrolling issues under Windows. As we saw in our Surface review, simply making an application (or in this case, an OS) look a certain way can eat up a good amount of CPU time."

http://www.anandtech.com/show/6409/13inch-ret...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-06 22:21

Har själv testat en rMBP 15" med och utan nvidia kortet aktiverat och det var som natt och dag när man surfade runt på nätet. Exempelvis Aftonbladet som är fullt med reklam o skit flöt inte särskilt bra på intel kortet men fint med nvidia kortet aktiverat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 07:13
Ursprungligen av keptang:

Klarar Mavericks av True HD/DTS-HD osv.. ?

Skulle gärna veta detta också. Det är verkligen på tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 07:57

I OSX 10.9 används Core Motion mer flitigt än tidigare OSX. Dock tror jag inte man flyttat hela Quartz till GPU:n som Apple jobbade med för ett par OS-revisioner sedan. Quartz GL hette det tror jag. Delar av den tekniken nyttjas idag men inte allting.

Jag tror fortfarande CPU:n renderar mycket av skärmen där i 10.9 kommer mer innehåll sedan ritas av GPU:n. Det blir ett bättre samspel mellan enheterna. Det känns dock som man borde kunna ta detta till steg 2 idag där GPU:n löser hela biffen. Tror inte vi är där ännu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-07 08:08

Ja, det är väldigt synd att trenden inte håller i sig riktigt lika bra som förut. Tidigare så hade ju Apple bättre (i mitt tycke) hårdvaruacceleration än Microsoft på grafiken. Detta ser ut att ha mattats av. Det finns några allianser (var det bl.a. Open GL?) som Apple deltog i men är inte lika drivande. Synd för det finns fortfarande mycket kisel, transistorer och vippor kvar i Macen som borde aktiveras bättre...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-10-07 08:21
Ursprungligen av flygarn:

När jag tänker efter så har jag nog inte kört HD-ljudet just, allt det har gått genom en PS3. Det är ju kass att man inte kan få ut det via toslink. Kan man få det om man kör en HDMI-mac eller är det en mjukvarugrej?

När det gäller TOSLINK så verkar det inte vara Apples fel: http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
Ser ut som att den inte klarar formaten.

Däremot borde de macar som har HDMI kunna skicka ut DTS-HD Master/Dolby True HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 08:35
Ursprungligen av json:

När det gäller TOSLINK så verkar det inte vara Apples fel: http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
Ser ut som att den inte klarar formaten.

Däremot borde de macar som har HDMI kunna skicka ut DTS-HD Master/Dolby True HD.

Toslink fixar bara Dolby Digital och DTS, inte HD-formaten. Där krävs HDMI och idag Windows (eller eventuellt Linux). OSX är en no-go. Machårdvaran är inget problem, mjukvaran däremot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 08:46
Ursprungligen av P1200VB:

Jo det är ganska väsentligt för vet man om att det beror på grafikkortet vilket uppenbarligen inte alla gör (inte ens de som jobbar i apple butikerna) så kan man råda bot på problemet genom att aktivera det snabbare grafikkortet om man nu har ett sådant. Bygger man en dator med en så pass högupplöst skärm som i övrigt är välbyggd och påkostad borde man även se till så grafikkortet orkar driva den ordentligt. Har samma problem med min MBP 15" från 2008 som då var den snabbaste modellen med 9400m och 9600m GT grafikkort. 9400m kortet duger förvisso till att surfa men ofta när man ska kolla på HD film måste man aktivera det snabbare grafikkortet för att den ska orka med.

Ja, jag menade att eftersom maskinen uppenbart inte är kapabel att välja det kraftigare kortet när det behövs (för att det skulle ge riktigt risiga batteritider) så är det något som är fel. Det är samma visa som iPad 3, helt okej så länge man läser text i Instapaper (som ironiskt nog var en av de appar som använde CPU för att beräkna effekter och lagade som fy när iPad 3 släpptes, dock löstes detta genom att slopa effekterna tror jag).

MacbookPro Retina har lite "stop-gap" känsla över sig och jag tror att det är helt fel strategi att inkludera dubbel GPU uppsättning, det måste till bättre strömsparningsfunktioner på en GPU som är stor nog att driva samtliga skärmar i rimlig upplösning.

HD4000 på en Air från 2012 driver en 27" TBD utan problem, medan en kraftigare version av samma GPU i rMBP 13" 2012 känns seg på den inbyggda skärmen som endast har 160 pixlar mer i höjdled. Är det skalningen av text och UI element som inte är linjär? T.ex. Sub-Pixel antialiasing på typsnitt, den större storleken på resurserna och uppskalning av bilder som gör att Retina flyter så mycket sämre?

Edit: Testade att aktivera HiDPI mode på en 11" Air (2012) och en Thunderbolt Display på Mavericks och det fungerar fint utan att jag upplever de problem som jag hade med Retina 13" när den kom. Dock är det ju begränsat hur länge man orkar att arbeta med en 1 cm lång muspekare

Kommandot nedanför ger dig möjligheten för HiDPI modes utan att installera Xcode eller andra tillägg. Man måste själv gå in och byta till HiDPI upplösning efter att ha loggat ut/in.

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver DisplayResolutionEnabled -bool YES;
Senast redigerat 2013-10-07 09:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 11:31
Ursprungligen av keptang:

Kan du kolla om det finns stöd för Dolby True HD/DTS-HD?
Om det finns så kan man äntligen byta från Windows till OS X på Mac minin som agerar HTPC.

Snabbt utan att kolla själv så verkar det som man behöver en modernare rigg än den jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 11:33

Ny gränssnittsgrafik och ett flexiblare och modernare filsystem sedan är jag helt nöjd. Hoppas på OS X 10.10 (konstigt sifferkombo ändå)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-10-07 11:40

Sugen på denna! Det känns som "en Snow Leopard för Mountain Lion" och en release som OS X har behövt sedan OS X Lion släpptes, alltså en som har fokus på att fixa begränsningar och prestanda. Jag är särskilt nyfiken på min nya batteritid som jag kommer att få med Mavericks! Alltid trevligt när ett nytt OS ger förbättringar i hårdvarans prestanda. Sedan har ju Mavericks tydligen också märkbart bättre scrollprestanda på MacBook Pro Retina-datorer enligt lite sporadiska kommentarer på nätet (dålig källa - jag vet!). Den rycker tydligen inte längre som OS X tidigare ibland kunde göra. Men det kan ju ha att göra mer med optimeringar i nya Safari än någonstans i kärnan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 11:55

Är det någon som vet om man kan ringa FaceTime Audio samtal från Mavericks? Hittar inget om det.

Ursprungligen av beh:

Är det någon som vet om man kan ringa FaceTime Audio samtal från Mavericks? Hittar inget om det.

Om ingen svarar innan dess så kan jag prova när jag kommer hem

Ursprungligen av beh:

Är det någon som vet om man kan ringa FaceTime Audio samtal från Mavericks? Hittar inget om det.

Kan inte hitta någon möjlighet till FT Audio när jag öppnar FT på min Mac. Provade även gå vägen över adressboken, men där öppnas ett vanligt videosamtal när man klickar på FT-ikonen på kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 12:43

Jag är inte förvånad, iCloud är så splittrat under skalet. Det kommer väl efter AirDrop mellan OS X och iOS …

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-07 13:21
Ursprungligen av beh:

Jag är inte förvånad, iCloud är så splittrat under skalet. Det kommer väl efter AirDrop mellan OS X och iOS …

Ja, det känns som de har helt tappat konsolideringen nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-07 20:10
Ursprungligen av P1200VB:

Har själv testat en rMBP 15" med och utan nvidia kortet aktiverat och det var som natt och dag när man surfade runt på nätet. Exempelvis Aftonbladet som är fullt med reklam o skit flöt inte särskilt bra på intel kortet men fint med nvidia kortet aktiverat.

Som sagt nej...
Det är långt ifrån bara vid krävande sidor det laggar på när man scrollar.
Det laggar i Safari, Mailen, till och med Finder och andra appar och program också.
Det är möjligt att det mildrar det lite i vissa mer krävande situationer för att där blir det "kaka på kaka".

Som det ser ut i dags läget så skulle det lagga på rMBP med samma CPU som den har nu, och ett nVIDIA Titan kort i sig.
Och det är för att den lämpar helt enkelt inte över beräkningarna på GPU'n utan den största beräknings kraften hamnar på CPU'n, och det är därför FPSen är högre i samma situationer fast på dom kraftigare cpuerna man kan välja till rMBP.
Ett annat bevis är att samma problem inte förekommer om man kör Windows, för Windows lämnar över det på GPU'n istället.
Och som sagt hade det varit ett GPU problem så hade det inte varit löst i Mavericks vilket det tydligen ska vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 20:19
Ursprungligen av zOlid:

Som sagt nej...
Det är långt ifrån bara vid krävande sidor det laggar på när man scrollar.
Det laggar i Safari, Mailen, till och med Finder och andra appar och program också.
Det är möjligt att det mildrar det lite i vissa mer krävande situationer för att där blir det "kaka på kaka".

Som det ser ut i dags läget så skulle det lagga på rMBP med samma CPU som den har nu, och ett nVIDIA Titan kort i sig.
Och det är för att den lämpar helt enkelt inte över beräkningarna på GPU'n utan den största beräknings kraften hamnar på CPU'n, och det är därför FPSen är högre i samma situationer fast på dom kraftigare cpuerna man kan välja till rMBP.
Ett annat bevis är att samma problem inte förekommer om man kör Windows, för Windows lämnar över det på GPU'n istället.
Och som sagt hade det varit ett GPU problem så hade det inte varit löst i Mavericks vilket det tydligen ska vara.

Provade du att ställa in så din rMBP konstant använde sig a nvidia kortet? Då jag testade försvann lagget helt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-07 20:23
Ursprungligen av P1200VB:

Provade du att ställa in så din rMBP konstant använde sig a nvidia kortet? Då jag testade försvann lagget helt.

Japp.
Och som sagt är detta inte bara något jag upplever, men inga andra.
Det finns en hel del artiklar om ämnet, bla den jag länkade till som går in på lite gran varför det är på det här viset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 20:23

Många fler program och funktioner tror jag kommer accelereras av Core Motion i OSX 10.9. Det kommer lösa en del av "hack" eller "låg FPS" vid scrollning. Detta innefattar bla Mail och Safari. Jag tror även 10.9 kommer vara aningen smartare i hur saker ritas upp. Men, fortfarande görs ovan av CPU och GPU. Vissa saker gör A andra saker gör B.

I och med OSX 10.4 började Apple experimentera med något som hette Quartz GL (även känt som Quartz 2D Extreme). Här skulle man just göra så GPU:n helt avlastade CPU:n på uppritning av element på skärmen. Dock tog det stopp. Det var tämligen buggigt initial och prestanda opålitlig. Jag tror tekniken finns kvar men att den aldrig aktiverats som standard.

Ovan ska inte förväxlas med Quartz Extreme. Denna finns och används sedan 10.2.

OSX har en mycket mer avancerad grafik-motor än Windows vilket ställer till ovan. Och det märks egentligen bara vid väldigt hög upplösning på ex Retina-maskiner. Jag tror dessa tar en ännu högre smäll då HiDPI-tekniken Apple nyttjar ibland tom renderar än ännu större bild än skärmens "native" upplösning.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-10-08 10:25
Ursprungligen av beh:

Visst var rMBP seg när den kom och det var mycket tråkigt, dock har det varit en genomgående röd tråd att Apple prioriterar "ögongodis" före rent flyt. Törs jag nämna Macintosh 128K, OS X upp till 10.2, iOS uppdateringar av äldre modeller tex. iOS 6 på 3GS eller iPhone 4 med iOS 7, iPad 3 där CPU var samma som iPad 2 så alla CPU beroende ritoperationer flöt som sirap?.

rMBP rev 1.0, en vanlig Apple lansering: Revolutionerande men litet för lite optimerad för vardagsbruk. Under tiden sedan Mountion Lion kom så har det problemet avhjälpts en hel del. Jag tänker nog vänta på första point releasen. Det brukar alltid vara en del trubbel innan allt är tipp topp.

Förstår inte... Jag har en rMBP av första modellen, och den är ju helt grym? För vardagsbruk - ja, då är den nog snarare överpresterande? Den äter RAW-foton till frukost i Lightroom 5 och kör igång detsamma på ungefär två sekunder. Efter ett år har jag aldrig fått den att gå på knäna på allvar. Att koda om filmer går befriande snabbt på i7-processorn. Jag tycker verkligen att den här laptopen andas den kvalitet som jag kan förvänta mig från Apple.

Jag har då två buggar i GM. Den ena är att om du i Message.app har ett nummer som du vill lägga till i en befintlig kontakt så går inte det. Du får alltid upp Ny kontakt oavsett vad du väljer.

GUI låsningar när jag kommer till Finder.app och lämnar Finder.app. Sjukt irriterande.
Hoppas denna blir löst till release.
Någon som upplever samma sak?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har då två buggar i GM. Den ena är att om du i Message.app har ett nummer som du vill lägga till i en befintlig kontakt så går inte det. Du får alltid upp Ny kontakt oavsett vad du väljer.

GUI låsningar när jag kommer till Finder.app och lämnar Finder.app. Sjukt irriterande.
Hoppas denna blir löst till release.
Någon som upplever samma sak?

Samma sak för mig när det gäller att lägga till nummer från Messages. Har inte märkt något beträffande Finder.

Har man hittat något om nya Mac Pros i Maverick-koden? Hörde nått rykte om att vissa affärer fått skicka tillbaka sina lager av Mac Pros. Vore ju smutt om dom släpptes samtidigt? Är det en dröm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 15:44
Ursprungligen av JND:

Förstår inte... Jag har en rMBP av första modellen, och den är ju helt grym? För vardagsbruk - ja, då är den nog snarare överpresterande? Den äter RAW-foton till frukost i Lightroom 5 och kör igång detsamma på ungefär två sekunder. Efter ett år har jag aldrig fått den att gå på knäna på allvar. Att koda om filmer går befriande snabbt på i7-processorn. Jag tycker verkligen att den här laptopen andas den kvalitet som jag kan förvänta mig från Apple.

Ja, det är av de kraftigaste bärbara datorerna på marknaden och har helt klart bland den bästa LCD-panelen som levererats med en bärbar dator någonsin. Dock har denna LCD 4 gånger så många pixlar som föregångaren och det är här som det börjar gå snett.

Ingenting av det du nämner har något med grafiken att göra. Om man tittar historiskt på Apples datorer (i exemplet MBP 15") så är det två faktorer som stått nästan still medan de flesta andra ökat: Söktiden på en mekanisk hårddisk (ca 10ms) och upplösningen på skärmen (mellan 1440x900 -> 1650x1050).

I en perfekt värd så är det grafikprocessorn (GPU) som har ansvaret för det som visas på skärmen, men inte alla funktioner under OS X och program är utvecklade med tanke på GPU acceleration. För att illustrera hur fel det kan bli så kan vi tänka oss att om en funktion körs på CPU och måste gå genom samtliga pixlar för att beräkna varje pixel, så kräver den inte fyra men 16 gånger mer tid på beräkningen jämfört med icke-retina. Är funktionen dessutom inte multi-trådad så måste processorn turbo-boosta för att nå maximal prestanda, det betyder att du går från 4C/8T till i värsta fall 1C/2T. Jag säger inte att det är så det fungerar, men att det är på detta sätt som prestandaproblemen kommer in i bilden.

Det som tidigare inte spelade någon roll att optimera, eftersom processorerna blev snabbare medan upplösningen stod näst intill stilla, kan skapa problem när antalet pixlar ökar fyrfaldigt och man endast har en marginellt snabbare processor mot föregående modell.

Sedan kan man inte stirra sig blind på endast skärmens upplösning, men varje fönster tar fyra gånger så många pixlar i anspråk. Det verkar främst vara därför som samma program, vid dålig optimering, kan kännas segare vid likvärdig upplösning. T.ex. så har rMBP 13" med retina upplösning på 2560x1600, precis samma antalet prixlar som en 30" Cinema display, större problem att driva vissa program (Safari, Finder och Firefox för att nämna några) enbart på den interna skärmen än enbart den externa.

När man använder en vanlig skärm har man många mindre fönster uppe samtidigt (programmen fyller sällan hela skärmen och användaren kan se fler program samtidigt), medan man på en mindre skärm med samma antal pixlar har program upp som fyller hela skärmen. Om varje program på en 30" Cinema fyller halva skärmen, så kommer systemet att behöva trycka ut 1/2 pixlar mot en mindre skärm med samma upplösning.

Resultatet är att i alla fall jag får flashbacks till den tiden när Cheetah eller Puma var det coolaste man kunde köra på burken och att ändra storleken på ett Finderfönster var en laggfest utan like. Det enda jag kräver är 60 bildrutor / sekund oavsett vad jag gör i OS. Att köra igång Exposé får inte tvinga antalet bildrutor under 60!

Vad beträffar Lightroom så har det ett väldigt enkelt användarinterface som nog skalar mycket bra till retina upplösning samt att bilderna som behandlas redan på en vanlig skärm måste förminskas från större-än-retina-storlek till något som passar skärmen. Jag vet inte i detalj hur Adobe löst de olika problemen, men med tanke på snabbt de kom ut med en retina version av LR jämfört med vanliga PS så tror jag inte att de behövde ändra så mycket.

Felet med rMBP 15" och Mountain Lion är:
- OS växlar för sent till kraftull GPU
- OS använder GPU i för låg utsträckning
- Den integrerade GPUn är relativt svag. Den fungerar bra i standard upplösning, men får problem under retina.

Det är bättre under Mavericks och förhoppningsvis ännu bättre med MacBook Pro (Late 2013).

Retina är inte gratis, vissa kan leva med det höga priset på dagens hårdvara andra kan det inte. Glöm att kunna köra denna stupen med en retina på samtliga skärmar under överskådlig framtid:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 15:47
Ursprungligen av pmarriott:

Samma sak för mig när det gäller att lägga till nummer från Messages. Har inte märkt något beträffande Finder.

Samma här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-20 21:10

Mavericks GM har fått en uppdatering.
http://9to5mac.com/2013/10/20/apple-silently-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 13:48

Den verkar lite skum, man kan enligt uppgift inte lämna in binärer till App Store som är signerade på den nya.

Ursprungligen av Erik.dv:

Skulle gärna veta detta också. Det är verkligen på tiden.

Tyvärr ser det inte ut som Mavericks har stöd för detta. CoreAudio frameworket verkar inte ha den nödvändiga koden för det iaf.

Bevaka tråden