Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm på Mac Mini

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha försökt sätta in en till hårddisk i min mid 2011 Mac Mini misstänker jag att jag förstört något.

1.Datorn startar och äpplesymbolen och snurrhjulet dyker upp. Efter en stund blir skärmen svart en sekund och sedan helt grå.
Om jag lämnar den på en stund börjar hårddisken varva upp men inget händer.
2. Om jag starta med alt nedtryckt kan jag välja min nya ssd- disk som startdisk men med samma resultat som tidigare.
Denna disk har förinstallerat osx och jag har testat att starta upp en annan Mac Mini från den disken. Det gick bra.
3. Jag har följt instruktionerna i denna guide:
http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale...
Gjort allt utom att byta minnen och installera om från skiva. ( minin saknar dvd-läsare)
4. Har försökt starta datorn med en annan Mac Mini kopplad i firewireläge som startdisk men med samma resultat.

Hur ska jag kunna felsöka vidare?
Nån som har nån aning om vad jag kan ha råkat pilla sönder i min dator?
Ssd-Hårddisken fungerade ju som sagt utmärkt i ett externt chassi och dyker oxå
upp som startdiskalternativ vid alt- start, så connectorn till hårddisken verkar vara intakt.

Tacksam för tips!

Upptäckte en till skum sak.
Lilla powerlampan lyser inte på Minin. Startljudet och äpplet och snurran kommer som de ska, men inte lampan.

Edit: lampan lyser igen. När jag öppnade macen för att testa sätta dit originalminnena såg jag att IR-connectorkabeln inte riktigt satt ordentligt.
Kanske den styr powerlampan? Hursomhelst f
Lyser den igen.
Men samma gråa skärmbild...

Senast redigerat 2013-10-07 21:28

Samma problem med annan disk?

Har testat starta från min andra Mini i firewire-hårddiskläge med samma resultat.
När jag först installerade ssd:n försökte jag starta som vanligt från original-hdd men det gick inte alls. Så jag hoppades att det skulle lösa sig med
En formaterad ssd med osx installerad men icke.

Ursprungligen av limpan3:

Har testat starta från min andra Mini i firewire-hårddiskläge med samma resultat.
När jag först installerade ssd:n försökte jag starta som vanligt från original-hdd men det gick inte alls. Så jag hoppades att det skulle lösa sig med
En formaterad ssd med osx installerad men icke.

Då verkar det som att det är fel på minin och inte hårddisken. Svårt att säga vad som gick snett. Vettigast är nog att lämna in den. Givetvis kan du göra ett försök till innan.

1
Bevaka tråden