Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2008 vill inte längre

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-07 15:57

Min son har en MacBook Pro av 2008 års modell. Från att ha fungerat på
torsdagen vill den inte längre på fredagen. När man startar den hörs det
som att hårddisken går igång men efter ett par sekunder tystnar/stängs den
av. Jag har provat att byta interminne (hade två andra minnemoduler
liggande) utan framgång. Har provat att starta utan batteri, utan sladd
(bara batteri), återställt SMC.
Har någon ett tips vad jag kan prova ytterligare innan vi tar ställning
till professionell felsökning och ev. reparation.

Med hopp om idéer och tips - jag litar på er....

bosse

Ursprungligen av Bosse:

...Har någon ett tips vad jag kan prova ytterligare...

Min gissning är att det är hårddisken som är problemet.

Så jag skulle prova att starta från en annan disk, t.ex en extern hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 17:29

Du kan försöka att koppa bort hårddisken och boota på medföljande dvd eventuellt ett OS X Install USB minne (det är dock jobbigt att byta hårddisk på icke-unibody modellerna, läs iFixit guiden först om det är den sådan du har).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 18:01

Troligtvis hårddisken som Jesper nämner ovan, kan också vara ATA-bussen dvs ordinarie hårddiskplatsens ATA- koppling som har gett upp. Så först koppla in en annan hårddisk på ordinarie ATA hårddisks platsen sedan om det inte funkar så bort med dvd-spelaren och koppla in hårddisken där.
Lycka till. Hör gärna av dig hur det gått

Om det är en 13" kan det ju vara en unibody, de kom väl 2008.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 18:05
Ursprungligen av Capeman:

Om det är en 13" kan det ju vara en unibody, de kom väl 2008.

Helt klart så men i 15 tums versionen heter dom faktiskt Macbook Pro, och i 13 tums versionen Macbook unibody som du nämner.

Har väl dock ingen större betydelse för lösningen av problemet eller

Ursprungligen av cubeis:

Helt klart så men i 15 tums versionen heter dom Macbook Pro, och 13 tums Macbook unibody som du nämner.

Skrev fel, menade 15". Den kom också 2008 (oktober).

Edit: Nej, det löser inte problemet, men det reder ut vilken modell det är och hur hårddisken skall bytas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 18:12
Ursprungligen av Capeman:

Skrev fel, menade 15". Den kom också 2008 (oktober).

Edit: Nej, det löser inte problemet, men det reder ut vilken modell det är och hur hårddisken skall bytas.

Okey oavsett modell ett par skruvar i bottenplattan att lossa och TS har ju redan switchat sina minnen så skruvarna för att blottlägga hårddisken är nog inte problemet här

Ursprungligen av cubeis:

Okey oavsett modell ett par skruvar i bottenplattan att lossa och TS har ju redan switchat sina minnen så skruvarna för att blottlägga hårddisken är nog inte problemet här

Men ge dig!

Du har uppenbarligen inte bytt någon hårddisk i en MacBook Pro. Gamla modellen kräver en demontering av top case, Unibody kräver att du öppnar luckan, lyfter ut batteriet och skruvar ut hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 18:26
Ursprungligen av Capeman:

Men ge dig!

Du har uppenbarligen inte bytt någon hårddisk i en MacBook Pro. Gamla modellen kräver en demontering av top case, Unibody kräver att du öppnar luckan, lyfter ut batteriet och skruvar ut hårddisken.

Det är också mycket lätt att deformera top case och få problem med att passa i hop det senare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 18:52
Ursprungligen av Capeman:

Men ge dig!

Du har uppenbarligen inte bytt någon hårddisk i en MacBook Pro. Gamla modellen kräver en demontering av top case, Unibody kräver att du öppnar luckan, lyfter ut batteriet och skruvar ut hårddisken.

"Topcase" experten har talat ?????

Spärren och luckan på bottenplattan att öppna och lyfta ut batteriet sker på en sekund på en unibody aluminium klarar till och med min blinda farmor av

Nu får du ge dig och släppa ditt problem med vilken modell det gäller, visst modellen är viktig i många frågeställningar och sammanhang här på 99mac.se men inte i detta fallet. Jisses vilket botten napp.

Problemet här är inte att komma åt hårddisken eller att öppna bottenplattan om du missat det ?

Ursprungligen av cubeis:

"Topcase" experten har talat ?????

Spärren och luckan på bottenplattan att öppna och lyfta ut batteriet sker på en sekund på en unibody aluminium klarar till och med min blinda farmor av

Nu får du ge dig och släppa ditt problem med vilken modell det gäller, visst modellen är viktig i många frågeställningar och sammanhang här på 99mac.se men inte i detta fallet. Jisses vilket botten napp.

Problemet här är inte att komma åt hårddisken eller att öppna bottenplattan om du missat det ?

Lysande, ditt briljanta inlägg talar för sig självt. Nu lämnar jag tråden.

  • Medlem
  • 2013-10-07 20:53

Oj, vilken diskussion det blev. Har inte haft tid att titta förrän nu och kan därför först nu meddela att det är modellen innan Unibody så det är lite krångligare att byta hårddisken. Dock verkar de flesta av er vara inne på en krånglande disk. Hoppas att sonen använt den tidigare julklappen - en extern hårddisk för backup men jag tvivlar...
Tack för ert engagemang och era tips!

bosse

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-07 21:15
Ursprungligen av cubeis:

Okey oavsett modell ett par skruvar i bottenplattan att lossa och TS har ju redan switchat sina minnen så skruvarna för att blottlägga hårddisken är nog inte problemet här

Den gamla modellen är betydligt jobbigare att byta hårddisk i, precis som Capeman har påpekat:
http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-In...

Minnen är enkelt dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 08:35

Oftast när en mac inte bootar över huvud taget (kan inte ens hålla inne option och välja startenhet), så är det i samband med att minnet är uppgraderat. Ibland händer det att en defekt SATA disk ger samma symptom och eftersom minne mer sällan än hårddiskar dör spontant så måste HDD avlägsnas från bussen för att kunna boota och vidare felsöka problemet.

En 2,5" SSD för en tusenlapp är en god investering för en gammal Mac, och tycker du att det blir för lite plats så har jag en vagga för att montera HDD på DVD platsen så att grabben kan ha SSD + HDD samtidigt mot att skippa ODD. Kan skickas mot address i PM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 13:36
Ursprungligen av Vassius:

Den gamla modellen är betydligt jobbigare att byta hårddisk i, precis som Capeman har påpekat:
http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-In...

Minnen är enkelt dock.

Sant att silverräven är lite trixigare men bara att skruva för att öppna upp, men vi pratade unibody 2008 högre upp i tråden men det är väl för mycket begärt att någon har greppat det, innan TS vaknade upp sent om sider och kläckte ur sig att det inte är en unibody 2008.

Fortfarande löser det väl knappast TS verkliga problem hur han öppnar upp datorn oavsett modell.

capeman är ju ett föredöme när han lämnar tråden efter att ha snurrat till den fint så lyssna på han det gör jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 15:57
Ursprungligen av beh:

Install USB minne (det är dock jobbigt att byta hårddisk på icke-unibody modellerna, läs iFixit guiden först om det är den sådan du har).

Ursprungligen av cubeis:

Sant att silverräven är lite trixigare men bara att skruva för att öppna upp, men vi pratade unibody 2008 högre upp i tråden men det är väl för mycket begärt att någon har greppat det, innan TS vaknade upp sent om sider och kläckte ur sig att det inte är en unibody 2008.

Fortfarande löser det väl knappast TS verkliga problem hur han öppnar upp datorn oavsett modell.

capeman är ju ett föredöme när han lämnar tråden efter att ha snurrat till den fint så lyssna på han det gör jag.

Det är ju du som har missat precis allt, alla andra har talat om Early 2008, medan du likt en döv pensionär malt på om hur lätt det är att byta på Unibody. Skärpning.

Nyss spelade inte modell roll, nu är "silverräven lite trixigare". Orka.

  • Medlem
  • 2013-10-08 20:39
Ursprungligen av cubeis:

Sant att silverräven är lite trixigare men bara att skruva för att öppna upp, men vi pratade unibody 2008 högre upp i tråden men det är väl för mycket begärt att någon har greppat det, innan TS vaknade upp sent om sider och kläckte ur sig att det inte är en unibody 2008.

Fortfarande löser det väl knappast TS verkliga problem hur han öppnar upp datorn oavsett modell.

capeman är ju ett föredöme när han lämnar tråden efter att ha snurrat till den fint så lyssna på han det gör jag.

Tonen i tråden är ny för mig i ett macforum. Synd.
Har lämnat in datorn för felsökning. Återkommer med resultatet. Tack till alla som engagerat sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-08 20:44

Bra, du får lova att uppdatera så vi kan få lite återkoppling på vad som låg bakom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-09 12:12
Ursprungligen av Bosse:

Tonen i tråden är ny för mig i ett macforum. Synd.
Har lämnat in datorn för felsökning. Återkommer med resultatet. Tack till alla som engagerat sig.

TS (trådskaparen) sätter också tonen genom dålig problemframställning och bristande information så många gånger sitter man och gissar sig fram för att kunna hjälpa till.

Är det så svårt att skriva early 2008 eller Macbook Pro silvertangentbord eller late 2008 som TS då vet man vad som gäller så slipper man missförstånd .

Bosse det var 5 timmar mellan dina inlägg om klargörandet av din datormodell medans du var online men det var kanske roligare att sitta på första parkett och kolla när jag och Capeman pågrund av missförstånd gnabbades om olika saker ?

Finns fantastisk kunskap och möjlighet att få hjälp här på 99mac.se men då kanske det inte är för mycket begärt att TS (trådskaparen) kan beskriva sitt problem utförligt, alternativet är att gå till en Apple service center och betala en undersökningkostnad på 1500 kr ?

Tilläggas kan att tonen oftast är god här på forumet och man får konstruktiv vägledning och god hjälp om man är ödmjuk och kan beskriva sitt problem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-09 12:16
Ursprungligen av beh:

(det är dock jobbigt att byta hårddisk på icke-unibody modellerna, läs iFixit guiden först om det är den sådan du har).

"Om det är den sådan du har" låter ju bergsäkert på vilken Macbook Pro modell TS har

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 12:33

Följer Capeman och lämnar tråden. Bosse, lycka till och hör av dig om du vill ha adaptern för att montera HDD istället för DVD.

  • Medlem
  • 2013-10-14 14:10

Det bistra resultatet av felsökning är att moderkortet lämnat in. Nytt kostar drygt 6000:- så det blir väl att sonen får införskaffa en ny dator. Det är inte den förste av denna modell som teknikern sett med trasigt moderkort, det var oxå den initiala gissningen när jag lämnade in datorn för felsökning. Nu blir det för sonen att hitta ny dator efter att vi förhoppningsvis kunnat rädda innehållet på hårddisken

Tack till alla som kommit med kloka synpunkter och tips.

bosse

Ursprungligen av Bosse:

Det bistra resultatet av felsökning är att moderkortet lämnat in. Nytt kostar drygt 6000:- så det blir väl att sonen får införskaffa en ny dator. Det är inte den förste av denna modell som teknikern sett med trasigt moderkort, det var oxå den initiala gissningen när jag lämnade in datorn för felsökning. Nu blir det för sonen att hitta ny dator efter att vi förhoppningsvis kunnat rädda innehållet på hårddisken

Tack till alla som kommit med kloka synpunkter och tips.

bosse

Ett tips om ni skall kolla på ny dator är att kolla in www.greentech.se . De har restaurerade datorer till bra priser och de ger även 12 månader garanti, man kan också förlänga garantin för en överkomlig summa. Har handlat där innan och de har trevlig och snabb support . Om din son studerar kan ni ange rabbatkoden: student2010 så dras 10% av.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2013-10-17 00:11
Ursprungligen av Bosse:

Min son har en MacBook Pro av 2008 års modell. Från att ha fungerat på
torsdagen vill den inte längre på fredagen. När man startar den hörs det
som att hårddisken går igång men efter ett par sekunder tystnar/stängs den
av. Jag har provat att byta interminne (hade två andra minnemoduler
liggande) utan framgång. Har provat att starta utan batteri, utan sladd
(bara batteri), återställt SMC.
Har någon ett tips vad jag kan prova ytterligare innan vi tar ställning
till professionell felsökning och ev. reparation.

Med hopp om idéer och tips - jag litar på er....

bosse

Jag har haft liknande problem på min Macbook pro A1260 från 2008.
När ni trycker på power-knappen, blinkar lysdioden i knappen längst fram på datorn då?

  • Medlem
  • 2013-10-17 10:08
Ursprungligen av Frohike:

Jag har haft liknande problem på min Macbook pro A1260 från 2008.
När ni trycker på power-knappen, blinkar lysdioden i knappen längst fram på datorn då?

Har inte tillgång till datorn just nu men när jag startade och höll kvar startknappen intryckt blinkade den snabbt flera ggr. innan datorn stängdes av igen. Kommer inte ihåg om den blinkade till vid " normalt" tryck på startknappen men tror inte den gjorde det.
Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 12:18
Ursprungligen av cubeis:

TS (trådskaparen) sätter också tonen genom dålig problemframställning och bristande information så många gånger sitter man och gissar sig fram för att kunna hjälpa till.

Är det så svårt att skriva early 2008 eller Macbook Pro silvertangentbord eller late 2008 som TS då vet man vad som gäller så slipper man missförstånd .

Bosse det var 5 timmar mellan dina inlägg om klargörandet av din datormodell medans du var online men det var kanske roligare att sitta på första parkett och kolla när jag och Capeman pågrund av missförstånd gnabbades om olika saker ?

Finns fantastisk kunskap och möjlighet att få hjälp här på 99mac.se men då kanske det inte är för mycket begärt att TS (trådskaparen) kan beskriva sitt problem utförligt, alternativet är att gå till en Apple service center och betala en undersökningkostnad på 1500 kr ?

Tilläggas kan att tonen oftast är god här på forumet och man får konstruktiv vägledning och god hjälp om man är ödmjuk och kan beskriva sitt problem

Det är du och endast du som satt tonen i den här tråden. Trist. Du hävdade ju t.o.m. att det inte spelade någon roll om det var unibody eller inte! Och nu klagar du på att TS inte skrivit ut det? Snurrigt!

En eloge till alla andra i tråden som hjälpt TS.

1
Bevaka tråden