Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 27-tum (sent 2013) – Vi testar grundmodellen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple släppte nya Imac-modeller direkt till Apple Store för omkring en vecka sedan. 99mac testar den nya grundmodellen med 27-tums skärm och rapporterar om alla nyheter från föregångaren.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-10-07 11:37

Egentligen tycker jag det är synd att Fusion Drive inte kommer som standard. Det känns som att en särskild teknik och varumärke som Apple pushar för lite extra åtminstone borde vara vad iMacs normalt sett levereras med! Sägs ju dessutom fungera som en riktigt bra tradeoff så länge man inte fyller hårddisken till brädden, vilket nog få gör när det kommer till 1 TB utrymme. Nåja. Det är väl egentligen en detalj i sammanhanget eftersom det är så lätt att lösa med en "Build to order"-modell, men ändå...

Ursprungligen av JND:

Egentligen tycker jag det är synd att Fusion Drive inte kommer som standard. Det känns som att en särskild teknik och varumärke som Apple pushar för lite extra åtminstone borde vara vad iMacs normalt sett levereras med! Sägs ju dessutom fungera som en riktigt bra tradeoff så länge man inte fyller hårddisken till brädden, vilket nog få gör när det kommer till 1 TB utrymme. Nåja. Det är väl egentligen en detalj i sammanhanget eftersom det är så lätt att lösa med en "Build to order"-modell, men ändå...

Jag tycker också det är lite underligt, men å andra sidan får man anta att priserna skulle bli en hel del högre vilket de säkert vill undvika.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:43

Jag tycker att det vore intressant att se en mätning där ni jämförde 802.11n 5GHz mot 802.11ac 5Ghz.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-07 13:20
Ursprungligen av jawa:

Jag tycker att det vore intressant att se en mätning där ni jämförde 802.11n 5GHz mot 802.11ac 5Ghz.

Jag skulle också tycka det var intressant.

Ursprungligen av jawa:

Jag tycker att det vore intressant att se en mätning där ni jämförde 802.11n 5GHz mot 802.11ac 5Ghz.

Hej! Vi ska se vad vi kan göra åt det. Håller med om att det saknas. Det är inställningsmöjligheterna med Time Capsule och OS X som ställer till det för oss just nu. Testdatorn kopplar antingen upp sig via 2,4 GHz eller 5 GHz och väljer bästa möjliga alternativ vilket blir n och ac respektive. Missar vi någon inställning så får ni gärna hjälpa till. Ska se om jag kan få det att fungera via en annan router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-07 15:22

Det är väl bara att ange olika SSID för de olika standards och frekvenser.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att ange olika SSID för de olika standards och frekvenser.

Vi har olika SSID för 5 GHz och 2,4 GHz, men får ju inte välja olika SSID för ac/n/etc?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Vi har olika SSID för 5 GHz och 2,4 GHz, men får ju inte välja olika SSID för ac/n/etc?

Går det inte att ställa den till enbart den ena eller andra standarden?

Ursprungligen av pmarriott:

Går det inte att ställa den till enbart den ena eller andra standarden?

Nej precis, det går inte att ställa in i varken OS X eller i inställningarna för Time Capsule. Har provat med en annan router, men trots att vi ställer in den på att bara köra 802.11n 5 GHz visar datorn att den är uppkopplad på 802.11ac. Vi får undersöka hur vi kan göra det här på bästa sätt i framtiden.

Här är sifforna från när vi testade Macbook Air i somras. Då testade vi 802.11n 5GHz via en äldre Macbook Air.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tycker också det är lite underligt, men å andra sidan får man anta att priserna skulle bli en hel del högre vilket de säkert vill undvika.

Nja...Hur mkt extra kostar det Apple att sätta i en extra ssd egentligen?

It is all about the cash här. Apple tar hutlösa priset för att uppdatera datorerna och de tjänar såklart pengar på det. För en så dyr dator borde verkligen Fusion drive vara standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 18:03

Varför testar ni inte överföringshastighet mot en annan Mac via SMB / AppleTalk / iperf ansluten via Gb ethernet? Som ni påpekar blir nog TC enheten flaskhalsen. Det låter i texten som att ni skulle önska att testa AC till AC, men dessa jämförelser blir mycket beroende på respektive dators wifi-chipseten / antennkonfiguration etc. Enklaste och mest korrekta är kanske att kolla AC -> Gb Ethernet med en angiven accesspunkt?

Ursprungligen av beh:

Varför testar ni inte överföringshastighet mot en annan Mac via SMB / AppleTalk / iperf ansluten via Gb ethernet? Som ni påpekar blir nog TC enheten flaskhalsen. Det låter i texten som att ni skulle önska att testa AC till AC, men dessa jämförelser blir mycket beroende på respektive dators wifi-chipseten / antennkonfiguration etc. Enklaste och mest korrekta är kanske att kolla AC -> Gb Ethernet med en angiven accesspunkt?

En bra idé som vi tar med oss till framtiden helt klart. Vi kommer att se över hur vi kan få till det här på ett hållbart sätt med våra tillgängliga resurser. Tack!

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nja...Hur mkt extra kostar det Apple att sätta i en extra ssd egentligen?

It is all about the cash här. Apple tar hutlösa priset för att uppdatera datorerna och de tjänar såklart pengar på det. För en så dyr dator borde verkligen Fusion drive vara standard.

Fast de kommer ju inte sälja datorn med en SSD till inköpspris utan vill ju ha sina vanliga marginaler. Vi menar nog något liknande du och jag, men beskriver det olika. Om de skulle sälja den med en Fusion Drive till samma pris blir deras marginal troligtvis mindre. Men jag spekulerar förstås bara. Tråkigt är det hur som med mekanisk disk.

1
Bevaka tråden