Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail till specifik mottagare försvinner spårlöst

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett skumt problem med Mail på min Mac. Kör förvisso 10.9 GM på den, men har inte någon möjlighet att försöka återskapa problemet på någon annan maskin.

Jag har skickat 3 e-mail till en svensk ambassad utomlands. När jag sen går in under Skickat är dessa mail spårlöst försvunna. Alla andra mail jag skickat ligger där snyggt och prydligt. Det är alltså bara mail skickade till denna specifika adress som är borta. Det ser ut i Mail som att mailet går iväg. Inga felmeddelanden, och de ligger inte kvar i Utkast.
Detta är mycket förbryllande. Jag skulle ha förståelse för att det var något generellt problem och mail från det specifika kontot på något sätt inte sparades, men att det bara gäller mail till en viss adress gör mig lite mörkrädd.
Kontot ifråga är ett standard Telia IMAP-konto. De skickade mailen syns heller inte under webbmail-gränssnittet och om jag öppnar skickade mail på min iPhone och iPad syns de inte där heller. De är helt enkelt försvunna.

Vad händer?

Finns mailen kvar på mailservern?

Ursprungligen av keptang:

Finns mailen kvar på mailservern?

Nej. De är inte där heller.

En 2 år gammal tråd (fortsätter än idag..) som ser ut att vara om samma sak? https://discussions.apple.com/thread/3065096?...

Detta har hänt mig också men inte med en specifik adress. Det verkade som att ju längre tid jag satt och skrev ett email, desto högre sannolikhet att mailet inte skulle hamna i "Skickat". Jäkligt störigt i min affärskommunikation! Använder också IMAP på alla mina konton. Det gick så långt att jag bytta till ett annat e-postprogram. http://www.postbox-inc.com Du kan också säga till Apple Mail att alltid skicka en kopia till dig själv och på så sätt säkra dig en sändhistorik.

Ursprungligen av keptang:

En 2 år gammal tråd (fortsätter än idag..) som ser ut att vara om samma sak? https://discussions.apple.com/thread/3065096?...

Märkligt. Ser att andra har detta fenomen, men någon rapporterar att det första mailet de skickar försvinner. För andra verkar det vara lite slumpmässigt vilka som försvinner.
För mig är det 100% fail på mail till mottagaren ifråga och 100% success på resten. Samtliga mail jag har skickat till den här mottagaren är borta och samtliga övriga mail ligger där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:10

Testa att sända ett mail via webmailen så kan man börja nysta i om det är en bug i Mail eller något annat (typ NSA/FRA knycker dina mail )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:19

Jag har haft liknande men helt slumpmässigt fenomen med Mail.app och IMAP-konto. Har hänt ytterst sällan (3-4 ggr) och bara när jag haft bråttom/viktiga mail så jag har inte kunna felsöka. Jag har skrivit om och sänt mailet igen och då har det har fungerat. Senaste gången var det till en person jag kände lite bättre så då ringde jag upp och fick bekräftat att det kommit fram, trots att det saknades spår av mailet både i Mail.app och via web-mailen. Mycket märkligt.

Min känsla den gången var att jag när jag tryckte iväg mailet snabbt hade växlat till skickat-mappen och där dök mailet aldrig upp. Tänker att om det är någon bug i Mail.app där mailet ibland inte sparas korrekt lokalt så kanske det också lurar servern att radera mailet? Händer för sällan för att kunna felsöka, jag har försökt återskapa fenomenet men inte lyckats. Dock verkar ju ditt fall annorlunda, bara kopplat till en specifik mottagare?

Ursprungligen av IngoX:

Jag har haft liknande men helt slumpmässigt fenomen med Mail.app och IMAP-konto. Har hänt ytterst sällan (3-4 ggr) och när jag haft bråttom/viktiga mail så jag har inte kunna felsöka. Jag har skrivit om och sänt mailet igen och då har det har fungerat. Senaste gången var det till en person jag kände lite bättre så då ringde jag upp och fick bekräftat att det kommit fram, trots att det saknades spår av mailet både i Mail.app och via web-mailen. Mycket märkligt.

Min känsla den gången var att jag när jag tryckte iväg mailet snabbt hade växlat till skickat-mappen och där dök mailet aldrig upp. Tänker att om det är någon bug i Mail.app där mailet ibland inte sparas korrekt lokalt så kanske det också lurar servern att radera mailet? Händer för sällan för att kunna felsöka, jag har försökt återskapa fenomenet men inte lyckats. Dock verkar ju ditt fall annorlunda, bara kopplat till en specifik mottagare?

Ja, provade att skicka ett mail direkt till en tjänsteman på ambassaden ifråga och det ligger där som det ska. De mail som är skickade till deras generella adress för visum-ärenden är alla puts väck. Har bett dem bekräfta att de fått mina tidigare mail. Det är 5 st mail till just denna adress som är borta. Kan inte se att några andra skickade mail saknas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:25

Vad händer om du i ditt Mail.app gör en sökning på den adressen, kan du få en träff?

Ursprungligen av IngoX:

Vad händer om du i ditt Mail.app gör en sökning på den adressen, kan du få en träff?

Bara inkomna mail dyker upp. Det sitter en liten pil på dem som indikerat att de blivit besvarade, men när jag klickar på pilen säger mail att "Mail was unable to find your reply to the message “[subject]”. You may have deleted the message."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:31
Ursprungligen av pmarriott:

Det sitter en liten pil på dem som indikerat att de blivit besvarade, men när jag klickar på pilen säger mail att "Mail was unable to find your reply to the message “[subject]”. You may have deleted the message."

Exakt så har det varit på mitt mer slumpmässiga fenomen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 12:36

Försök komma på om du har någon unik formulering du kan söka på i de saknade mailen. Jag är ute efter om Mail ibland sparar ner mailen på fel sätt. Jag har för mig att jag ena gången i efterhand hittade en .emlx-fil i maildatabasen som jag misstänkte var det försvunna mailet. Men det var länge sedan, minns inte riktigt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-07 14:50

Det hjälper inte att bygga om maillådan?

Ursprungligen av kenjon:

Det hjälper inte att bygga om maillådan?

Nej, eftersom mailen inte befinner sig på servern heller.

1
Bevaka tråden