Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks GM släppt

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har Apple släppt Mavericks GM. Då kan inte lanseringen vara långt borta.

#nyhetstips #mavericks

Senast redigerat 2013-10-23 15:31

Det blir att installera den ikväll när jag kommer hem. Den ligger och väntar i App Store:)

  • Medlem
  • 2013-10-04 11:04

Då kommer den på Apples event den 15/10 då.

Ursprungligen av Dalle:

Då kommer den på Apples event den 15/10 då.

Hoppas det, väntan har varit både lång och svår...

Ursprungligen av kongomannen:

Hoppas det, väntan har varit både lång och svår...

Det är ju nu inga revolutionerande nyheter.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är ju nu inga revolutionerande nyheter.

Hur ofta sedan 10.0 släpptes tycker du att det varit "revolutionerande nyheter"? Hade 10.1 några spännande revolutioner? Eller var det 10.3 som var mest revolutionerande?

Vad är egentligen "revolutionerande nyheter" i ett operativsystem? Är det stora tekniska förändringar? Eller enorma visuella skillnader? Nytt filsystem?

Det är så enkelt att avfärda allting som "inga revolutionerande nyheter" eftersom det NÄSTAN ALDRIG är några revolutioner. Det är ungefär som att ständigt gå omkring på kommentera allting som folk tycker är svårt med "ja, men det är ju inte direkt rocket science...". Näe, det är inte det, men det kan vara svårt ändå. Och ett nytt operativsystem kan vara smockfullt med små och halvstora förbättringar som tillsammans gör livet bättre, eller i vissa fall rent av försämringar, men sällan revolutioner.

Det har gått 12 år sedan OS X släppets och jag skulle nog sticka ut hackan och säga att det inte varit en enda "revolutionerande" nyhet sedan dess. Men det var varit 12 år av ständiga förbättringar, putsningar, optimeringar och förändringar. Jag har aldrig uppdaterar OS X och fallit bakåt av min stol i chock.

Jag tror att de saker som på i efterhand kan ses som revolutionerande ibland börjar som små grejer. Mac App Store skulle kunna vara en sådan smygande revolution, som sakta tar över, iCloud en annan. Men då måste Apple göra dessa bättre än de fungerar idag.

Mavericks är en sådan uppdatering, precis som de flesta tidigare uppdateringar. Det är småsaker här och var, optimeringar för batteritid, enklare hantering av lösenord för den stora massan, smidigare användning Finder (flikarna är ingen revolution men välkomna inte desto mindre) och mycket annat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-04 14:04
Ursprungligen av Dalle:

Då kommer den på Apples event den 15/10 då.

Tror mer på 22/10 eller möjligtvis 29/10 faktiskt. För inbjudningarna brukar väll gå ut 2 veckor innan om jag inte missminner mig.
Vi kan ju hoppas att det trillar iväg lite inbjudningar nu på tisdag, så man vet mer.

Min väntan på nya rMBP kan inte sluta tidigt nog....

Nej, det har ju inte varit så många stora revolutioner mellan versionerna. Tycker bara det är kul med dem som längtar så olidligt efter den nya att man beskriver väntan som "lång och svår". Det är inte precis så att 10.8 är så vansinnigt handikappande jämfört med 10.9 att livet inte ens kan börja förrän man fått in uppdateringen. Lite nya funktioner. Kartor, iBooks, Nyckelringen, tabbar i Finder och bättre hantering av flera bildskärmar och appar i helskärmsläge. Det två senare förbättringarna är väl de som jag haft mest glädje av. 10.8 kontra 10.7 var en "större" uppdatering i bemärkelsen att (upplevde jag åtminstone) 10.7 som segt och buggigt. 10.8 ställde mycket tillrätta.

Ursprungligen av zOlid:

...För inbjudningarna brukar väll gå ut 2 veckor innan om jag inte missminner mig...

Nej, de senaste gångerna har det nog snarare rört sig om 1 vecka.

Inbjudningarna till 5s/5c-eventet 10/9 skickades ut 3/9.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-04 14:29
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, det har ju inte varit så många stora revolutioner mellan versionerna. Tycker bara det är kul med dem som längtar så olidligt efter den nya att man beskriver väntan som "lång och svår". Det är inte precis så att 10.8 är så vansinnigt handikappande jämfört med 10.9 att livet inte ens kan börja förrän man fått in uppdateringen. Lite nya funktioner. Kartor, iBooks, Nyckelringen, tabbar i Finder och bättre hantering av flera bildskärmar och appar i helskärmsläge. Det två senare förbättringarna är väl de som jag haft mest glädje av. 10.8 kontra 10.7 var en "större" uppdatering i bemärkelsen att (upplevde jag åtminstone) 10.7 som segt och buggigt. 10.8 ställde mycket tillrätta.

Det som är bra med Mavericks är optimeringarna.
Som tex faktumet att i många situationer så laggar det när man scrollar på rMBP tex.
Vilket beror på att det endast körs singel trådat och utan GPU stöd, och då orkar inte CPUn med att hålla tillräckligt hög fps för att det inte ska lagga.
Faktumet att det laggade vid scrollning fick mig att lämna tillbaka min rMBP efter någon vecka. Tyckte inte det var försvarbart att lägga 20k på en laptop som laggar när man scrollar. Så har väntat nu i snart ett halvår på Mavericks och nya rMBP. Själva lagget kommer ju försvinna på Ivy Bridge modellen av rMBP också givetvis i Mavericks, men ser ingen anledning att köpa den när det kommer en ny.

Batteri förbättringarna är fina dom också, har dålig koll på hur stor skillnad RAM förbättringarna gör dock.

Men Mavericks är verkligen inte en revolutionerande uppdatering.
Själv är jag mycket mer intresserad av dom nya hårdvaru uppdateringarna som är förväntade att släppas samtidigt som Mavericks.

  • Medlem
  • 2013-10-04 14:47
Ursprungligen av zOlid:

Tror mer på 22/10 eller möjligtvis 29/10 faktiskt. För inbjudningarna brukar väll gå ut 2 veckor innan om jag inte missminner mig.
Vi kan ju hoppas att det trillar iväg lite inbjudningar nu på tisdag, så man vet mer.

Min väntan på nya rMBP kan inte sluta tidigt nog....

Ok, jag trodde det var spikat datum den 15/10. Men jag kommer inte ihåg vart jag läste det. Så självklart kan det vara fel.

Ursprungligen av Dalle:

...jag trodde det var spikat datum den 15/10...

Än så länge är det bara ett rykte: http://www.cultofmac.com/245519/apple-to-host...

Vi får se om det kommer någon inbjudan på tisdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-04 16:15
Ursprungligen av zOlid:

Det som är bra med Mavericks är optimeringarna.
Som tex faktumet att i många situationer så laggar det när man scrollar på rMBP tex.
Vilket beror på att det endast körs singel trådat och utan GPU stöd, och då orkar inte CPUn med att hålla tillräckligt hög fps för att det inte ska lagga.
Faktumet att det laggade vid scrollning fick mig att lämna tillbaka min rMBP efter någon vecka. Tyckte inte det var försvarbart att lägga 20k på en laptop som laggar när man scrollar. Så har väntat nu i snart ett halvår på Mavericks och nya rMBP. Själva lagget kommer ju försvinna på Ivy Bridge modellen av rMBP också givetvis i Mavericks, men ser ingen anledning att köpa den när det kommer en ny.

Batteri förbättringarna är fina dom också, har dålig koll på hur stor skillnad RAM förbättringarna gör dock.

Men Mavericks är verkligen inte en revolutionerande uppdatering.
Själv är jag mycket mer intresserad av dom nya hårdvaru uppdateringarna som är förväntade att släppas samtidigt som Mavericks.

Visst var rMBP seg när den kom och det var mycket tråkigt, dock har det varit en genomgående röd tråd att Apple prioriterar "ögongodis" före rent flyt. Törs jag nämna Macintosh 128K, OS X upp till 10.2, iOS uppdateringar av äldre modeller tex. iOS 6 på 3GS eller iPhone 4 med iOS 7, iPad 3 där CPU var samma som iPad 2 så alla CPU beroende ritoperationer flöt som sirap?.

rMBP rev 1.0, en vanlig Apple lansering: Revolutionerande men litet för lite optimerad för vardagsbruk. Under tiden sedan Mountion Lion kom så har det problemet avhjälpts en hel del. Jag tänker nog vänta på första point releasen. Det brukar alltid vara en del trubbel innan allt är tipp topp.

Är det samma med OS X GM som för iOS GM, dvs att det går att installera på vilken maskin som helst?

Ursprungligen av the_karate_kid:

Är det samma med OS X GM som för iOS GM, dvs att det går att installera på vilken maskin som helst?

Alla beta-versioner (både GM och tidigare beta-versioner) av OS X kan installeras på vilken dator som helst. Det krävs ingen registering av enheten.

Klarar Mavericks av True HD/DTS-HD osv.. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 18:29

Sitter på en dator från 2007 2,2GHz, 4GB, 7200rpm disk med OS X 10.9 (utvecklarekonto). Scrollningen i Safari och Mail känns mycket snabbare. Adressboken och Kalendern så mycket bättre ut.

Alla strömoptimeringar känns verkligen lovande.
Att kunna sitta i Sverige och i 3D titta på New York är faktiskt mindblowing om man tar ett steg utanför teknikbubblan.
Tabs, Tags och iBook kunde jag inte bry mig mindre om men folk verkar gilla det.
Bra blir bättre.

Bra blir bättre.

Ursprungligen av acke:

Sitter på en dator från 2007 2,2GHz, 4GB, 7200rpm disk med OS X 10.9 (utvecklarekonto). Scrollningen i Safari och Mail känns mycket snabbare. Adressboken och Kalendern så mycket bättre ut.

Alla strömoptimeringar känns verkligen lovande.
Att kunna sitta i Sverige och i 3D titta på New York är faktiskt mindblowing om man tar ett steg utanför teknikbubblan.
Tabs, Tags och iBook kunde jag inte bry mig mindre om men folk verkar gilla det.
Bra blir bättre.

Bra blir bättre.

Kan du kolla om det finns stöd för Dolby True HD/DTS-HD?
Om det finns så kan man äntligen byta från Windows till OS X på Mac minin som agerar HTPC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-05 20:15

Det verkar inte bättre än att Airdrop mellan iOS och OS X Mavericks också är utesluten. Jag vet att det inte fungerar i ML men jag var helt övertygad om att det skulle komma i Mavericks för att ytterligare pusha på funktionen.

Väldigt, väldigt tråkigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-06 01:38
Ursprungligen av zOlid:

Det som är bra med Mavericks är optimeringarna.
Som tex faktumet att i många situationer så laggar det när man scrollar på rMBP tex.
Vilket beror på att det endast körs singel trådat och utan GPU stöd, och då orkar inte CPUn med att hålla tillräckligt hög fps för att det inte ska lagga.
Faktumet att det laggade vid scrollning fick mig att lämna tillbaka min rMBP efter någon vecka. Tyckte inte det var försvarbart att lägga 20k på en laptop som laggar när man scrollar. Så har väntat nu i snart ett halvår på Mavericks och nya rMBP. Själva lagget kommer ju försvinna på Ivy Bridge modellen av rMBP också givetvis i Mavericks, men ser ingen anledning att köpa den när det kommer en ny.

rMBP laggar när man scrollar för att Intel grafikkortet inte hänger med. Aktiverar man det dedikerade grafikkortet så flyter det fint. Det har med andra ord inte med CPUn att göra. Synd dock att batteritiden ska behöva bli lidandes för att det ska fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 03:09
Ursprungligen av P1200VB:

rMBP laggar när man scrollar för att Intel grafikkortet inte hänger med. Aktiverar man det dedikerade grafikkortet så flyter det fint. Det har med andra ord inte med CPUn att göra. Synd dock att batteritiden ska behöva bli lidandes för att det ska fungera bra.

Spelar väl inte så mycket roll om man talar om prestanda med iGPU eller CPU, faktum kvarstår ju att om man inte har GT 650M grafiken igång så går det sakta. På en rMBP 13" är det tough luck oavsett. Enda lösningen på det där är bättre och kraftfullare iGPU. Dock verkar det inte som att Iris Pro 5200 är riktigt den nVidia dödaren som utlovades och den är dessutom begränsad till få modeller.

Men jag har en rMBP här med Mavericks och kan bara säga att det flyter på bättre än ML.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-10-06 10:07

Jag kör 10.9 GM sedan igår på den senaste MBA 11" och jag vet inte om jag märker så stor skillnad faktiskt. Lite snabbare safari kanske. Den största skillnaden hitills är faktiskt när den väcks ur sömnläge, det är märkbart snabbare än 10.8.5. Annars är det väl batteritiden man kan hoppas har förbättrats ytterligare även om den var formidabel redan innan.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-10-06 10:10
Ursprungligen av keptang:

Kan du kolla om det finns stöd för Dolby True HD/DTS-HD?
Om det finns så kan man äntligen byta från Windows till OS X på Mac minin som agerar HTPC.

Hur menar du? Jag har använt en mac mini från 2009 tillsammans med plex och jag får ut Dolby True HD och DTS-HD. Givetvis måste förstärkaren som tar emot signalen stödja detta också. En optisk kabel mellan dem så är saken biff.

Ursprungligen av flygarn:

Hur menar du? Jag har använt en mac mini från 2009 tillsammans med plex och jag får ut Dolby True HD och DTS-HD. Givetvis måste förstärkaren som tar emot signalen stödja detta också. En optisk kabel mellan dem så är saken biff.

Du kanske tror att du får ut det.
http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Men jag antar då att detta inte ändrats av Apple i Mavericks.

Senast redigerat 2013-10-06 11:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-06 16:22
Ursprungligen av zinned:

Det verkar inte bättre än att Airdrop mellan iOS och OS X Mavericks också är utesluten. Jag vet att det inte fungerar i ML men jag var helt övertygad om att det skulle komma i Mavericks för att ytterligare pusha på funktionen.

Väldigt, väldigt tråkigt.

Fler av er som kör GM som kan bekräfta detta?

Ursprungligen av zinned:

Fler av er som kör GM som kan bekräfta detta?

Jag får det i alla fall inte fungera så det verkar inte gå - än...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 17:33
Ursprungligen av zinned:

Fler av er som kör GM som kan bekräfta detta?

http://www.macpro.se/2013/10/darfor-fungerar-...

Tråkigt men sant

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-06 17:52
Ursprungligen av lappen71:

Jo, jag läste det innan jag skrev mitt inlägg men jag hoppades någonstans att det ändå skulle vara fel uppgift.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-10-06 18:24
Ursprungligen av keptang:

Du kanske tror att du får ut det.
http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Men jag antar då att detta inte ändrats av Apple i Mavericks.

När jag tänker efter så har jag nog inte kört HD-ljudet just, allt det har gått genom en PS3. Det är ju kass att man inte kan få ut det via toslink. Kan man få det om man kör en HDMI-mac eller är det en mjukvarugrej?

Ursprungligen av flygarn:

När jag tänker efter så har jag nog inte kört HD-ljudet just, allt det har gått genom en PS3. Det är ju kass att man inte kan få ut det via toslink. Kan man få det om man kör en HDMI-mac eller är det en mjukvarugrej?

Ja, om man kör Windows på den som jag gör. Men inte med OS X.

Bevaka tråden