Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver formelhjälp i Numbers

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-02 23:16

Hej!
Ska göra ett ganska avancerat formulär i Numbers.
Det måste vara i Numbers då det ska användas på en iPhone.

För att försöka beskriva detta enkelt så är det en tabell som ser ungefär ut såhär:
X y z a b
L y z a b
K y z a b

Kanske svårt att förstå, men X L K är huvudsiffrorna som sedan alla ska få ett värde (y,z,a,b) på sin rad.
Nu till det krångliga.

X L K får bara diffa H% (H=siffran i en cell) från sina undervärden. Om huvudvärderna är större,mindre eller samma som H% av undervärdera ska det få textfärgen rött.

Exempel.
H% = 4%
100 - 101 99 102 96
Här ska alltså 96 röd markeras då det är 4% mindre än 100.

100 - 101 104 106 95
Här ska alltså 104, 106 och 95 markeras i rött då de alla är skiljer 4% eller mer från 100.

Undersiffrorna får alltså bara diffa Max 3,9% från huvudsiffrorna i vårt exempel. H = % och kan vara allt mellan 0,1 och 99,9.

Någon som kan hjälpa mig här? Jag är dålig på formler Numbers tyvärr.
Det kommer en snickers på posten till den som fixar detta!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-02 23:33

Spontant tänker jag

ANTAL.OM B4 _< >_ D4 av B1

Där B4 är värdet som beräknas på B1 med D4 (som är %satsen) och är störreän eller lika med / mindreän eller lika med.

På något sätt borde vi i alla fall använda OM ? Eller...

Haha irriterar mig att sitta såhär jävla fast faktiskt.

Jag löste det med dels två kolumner (Xmin och Xmax) där jag räknar ut brytpunkterna, samt villkorlig formatering på de celler som ska markeras i färg. H kan naturligtvis läggas i en separat tabell för att slippa duplicering av data. Se dokument nedan:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 10:58

Du är väldigt nära en Snickers på posten kära vän..
Frågan som återstår är bara om man måste ha Xmin och Xmax synliga?
Tabellen är nämligen ett intyg som visar olika mätningar (undersiffrorna) och då vill man bara visa H 1 gång i separat cell samt X och sedan y z a b
Jag vill att y z a b ska räknas med procenten på X och sedan avgöra om de diffar för långt ifrån det tillåtna från X.

Hur gjorde du för att de skulle ses som ett negativt tal och därmed bli röda?

Ursprungligen av kladda:

Du är väldigt nära en Snickers på posten kära vän..
Frågan som återstår är bara om man måste ha Xmin och Xmax synliga?

Jag kunde inte få Numbers att lägga formler under villkorlig formatering, tyvärr. Däremot går det väl att krympa cellerna och formatera innehållet osynligt. Kolumnerna kan ju också ligga sist i tabellen om man vill. Någon annan kanske kan?

Citat:

Hur gjorde du för att de skulle ses som ett negativt tal och därmed bli röda?

I granskaren, under »Cellgranskare«, finns »Villkorlig formatering«. Klickar man på »Visa regler« där, går det att ställa hur cellen ska formateras baserat på innehållet i förhållande till annat eller sig själv.

Att flytta ut H är ju enkelt, dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 11:30

Tack!
Har kikat på allt men tyvärr via Numbers i iCloud och där fanns ingen granskare eller liknande.
Ska kika på detta när jag kommer hem, så tills dess, stort tack för hjälpen! Kanske går att få till detta snyggt tillslut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 11:48

Problemet verkar vara att då X får ett nytt värde och inte alltid är 100 så räknas gränserna om med hjälp av H men däremot tar inte y z a b hänsyn till det nya X värdet och baserar alltid sin röda markering på 100. Testade bara nu på iPhonen och numbers där, men det är viktigt att det går att använda formuläret på telefonen för det är troligen där det ska sättas i arbete sedan.
Rött blir det som sagt, men bara beräknat på 100. Blir det samma på Numbers på datorn?

Ursprungligen av kladda:

Rött blir det som sagt, men bara beräknat på 100. Blir det samma på Numbers på datorn?

Får kolla vidare senare, men det verkar som att den villkorliga formateringen inte uppdaterar vilken ruta den jämför med när man klistrar över cellerna till en ny rad. Rutorna på rad två kollar alltså fortfarande mot rad ett (X:100), även om X är 200 på rad två ...

Den självklara följdfrågan här är ju om tabellen kommer att ha ett konstant eller varierande antal rader i skarpt läge?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 15:46
Ursprungligen av augustekman:

Får kolla vidare senare, men det verkar som att den villkorliga formateringen inte uppdaterar vilken ruta den jämför med när man klistrar över cellerna till en ny rad. Rutorna på rad två kollar alltså fortfarande mot rad ett (X:100), även om X är 200 på rad två ...

Den självklara följdfrågan här är ju om tabellen kommer att ha ett konstant eller varierande antal rader i skarpt läge?

Klistrar över cellerna?
Det ska vara 3 rader och 4 kolumner.
X - y z a b
L - y z a b
K - y z a b

Ursprungligen av kladda:

Klistrar över cellerna?
Det ska vara 3 rader och 4 kolumner.
X - y z a b
L - y z a b
K - y z a b

Ja, alltså när man klipp-och-klistrar cellerna mellan raderna. Vanliga formler "följer med" när man klistrar in (A2 blir A3 osv), men det gjorde tydligen inte den villkorliga formateringen.

Testa nedanstående. Det borde vara nära nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 16:17

Hittade din adress på hitta.se

A SNICKERS IS COMIN' YOUR WAY YOUNG SIR!!

Verkligen, tusen tack!

Roligt att det funkade!

1
Bevaka tråden