Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskproblem på iMac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-01 16:04

Hej!
Jag har en iMac (late 2009) som börjar uppvisa hårddiskproblem. Den har en 1TB seagate-hårddisk som omfattar av utbytarprogrammet men tyvärr är det mer än 3 år sedan den köptes så jag kan inte få den utbytt av Apple.

Funderar på om jag ska sätta i en ny eller köra från en extern disk. Vad skulle ni rekommendera?

Vad kostar det att få hårddisken utbytt?

Är det en bra idé att installera och köra OSX från en extern hårddisk? Kommer jag fortfarande kunna komma åt filerna på den interna hårddisken så länge den lever? Kommer det vara någon försämring i prestanda att köra från extern hårddisk? Ska man köra med USB eller firewire? Någon hårddisk att rekommendera?

Många frågor men jag litar på att den finns mycket kunskap här...

Ursprungligen av atco:

Hej!
Jag har en iMac (late 2009) som börjar uppvisa hårddiskproblem. Den har en 1TB seagate-hårddisk som omfattar av utbytarprogrammet men tyvärr är det mer än 3 år sedan den köptes så jag kan inte få den utbytt av Apple.

Funderar på om jag ska sätta i en ny eller köra från en extern disk. Vad skulle ni rekommendera?

Vad kostar det att få hårddisken utbytt?

Är det en bra idé att installera och köra OSX från en extern hårddisk? Kommer jag fortfarande kunna komma åt filerna på den interna hårddisken så länge den lever? Kommer det vara någon försämring i prestanda att köra från extern hårddisk? Ska man köra med USB eller firewire? Någon hårddisk att rekommendera?

Många frågor men jag litar på att den finns mycket kunskap här...

Om hårddisken börjar krångla är döden nära förestående. Finns inget som hindrar att köra externt, men se till att få över allt från den gamla som du värderar innan den dör helt.

Ursprungligen av atco:

...Ska man köra med USB eller firewire?...

Om du väljer att köra extern disk - välj Firewire. USB2 är för långsamt för att ha som systemdisk.

  • Medlem
  • 2013-10-01 16:19

Jag kör TimeCapsule med TimeMachine så backup har jag...

Tips på bra firewire-hårddisk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-02 10:34

Det finns inte så många tillverkare av diskar så du kan nog välja vad du vill beroende på pris och kapacitet. FireWire-diskar är dyrare än USB-anslutna, och säljs i mindre omfattning, så prispressen är inte så stor. Kolla på t ex Dustin (de har bra rykte vad gäller garantiärenden).
Jag skulle nog välja en 3,5" framför en 2,5", men det kanske inte skiljer så mycket i kvalitét mellan dem idag....

  • Medlem
  • 2013-10-02 10:41

Kullander tar 1195 för att sätta in en ny hårddisk. Kanske lika bra att bara ersätta den med en ny om prisskillnaden inte är så stor...

  • Medlem
  • 2013-10-02 10:51

http://www.dustinhome.se/product/5010628718/w...

Skulle denna kunna funka att göra OSX från? Kommer jag uppleva någon prestandaförsämring mot att köra med en inbyggd hårddisk? Några nackdelar?

Tack för svaren hittills!

Ursprungligen av atco:

Kullander tar 1195 för att sätta in en ny hårddisk...

Är det priset för både hårddisk och jobb? I så fall tycker jag att det är billigt, och bara att slå till.

Ursprungligen av atco:

http://www.dustinhome.se/product/5010628718/w...

Skulle denna kunna funka att göra OSX från? Kommer jag uppleva någon prestandaförsämring mot att köra med en inbyggd hårddisk? Några nackdelar?

Ja, den funkar.

Prestandaförsämring? Ja, kanske en aning, eftersom det är en 5400-varvs-disk.

Andra nackdelar? Nej, det tror jag inte.

Motförslag:
http://www.dustinhome.se/product/5010600837/w...
Den har egen extern strömförsörjning (disken du föreslog hämtar ström från Firewire-porten). Det är en 3,5-tums disk som snurrar med 7200 varv. Och den är dessutom 300 kr billigare.

  • Medlem
  • 2013-10-02 11:43

Nej tyvärr var det bara priset för arbetet...

Tack för tipset på hårddisk! Skulle dock helst slippa den externa strömsladden.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-02 11:50

Det är alltid bättre med en intern disk. Låter du den gamla sitta kvar finns det risk att Macen försöker starta på den trots att den är paj och uppstarten kan ta en evig tid innan den bestämmer sig för att starta på den externa.

  • Medlem
  • 2013-10-02 12:09

Ställen man inte in vilken disc datorna ska boota från? Då ignorerar den väl den andra?

En annan grej... Är inte USB 3 snabbare än FW800?

Ursprungligen av atco:

En annan grej... Är inte USB 3 snabbare än FW800?

Dubbelt så snabbt ungefär.

Med SSD:

http://www.macworld.com/article/2039427/how-f...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-02 12:19

Men hade en iMac från 2009 stöd för USB 3?

  • Medlem
  • 2013-10-02 12:19

Så då bör jag satsa på en extern med USB3 som systemdisk?

  • Medlem
  • 2013-10-02 12:21

Nej det har den ju inte såklart... Får bli FW då.

Ursprungligen av Konrad:

Men hade en iMac från 2009 stöd för USB 3?

Det var väl inte frågan.

Ursprungligen av atco:

Så då bör jag satsa på en extern med USB3 som systemdisk?

Det eller FW 800. Köper du en USB3 så kommer den gå i USB2-hastighet med din dator. Men du kan såklart använda den vidare om/när du skaffar en dator med USB3 och nyttja den högre hastigheten.

  • Medlem
  • 2013-10-02 12:30

Tror jag lutar åt att köpa denna och testa att köra som systemdisk. Behöver ändå en extern hårddisk så funkar det inte bra så får jag väl sätta in en intern istället...

http://www.dustinhome.se/product/5010628718/w...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-02 13:21

Den är ganska lätt att byta själv. Bort med glasskivan, 8 st torxskruvar efter det, lyft upp skärmen 10 cm och lossa fyra kablar. Hårddisken sitter i mitten och är fäst med fyra skruvar om jag minns rätt. Köper du en Seagate igen behöver du heller inte skaffa ny sensorkabel. Lätt som en plätt Kan det vara denna du har? iFixit

1
Bevaka tråden